یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران آیین‌نامه اجرایی انتخابات دوره چهارم شورایاری محله‌های تهران تصویب شد، اما آمار و ارقام ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره آلودگی هوا قابل توجه بود.

شورای شهر

چه آنكه به گفته حافظي در هر سال حدود 143ميليون دلار خسارت ناشي از مرگ‌ومير به‌علت آلودگي هوا به كشور تحميل مي‌شود.به گزارش مركز ارتباطات و بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران، در يكصدوسي‌ودومين جلسه شورا بررسي و دستورالعمل برگزاري انتخابات شوراياري‌هاي شهر تهران در دستور كار قرار گرفت كه آيين‌نامه اجرايي آن پس از اصلاح مواردي از مواد آن به تصويب اعضاي شورا رسيد. در جريان بررسي اين موضوع بند«الف» از ماده يكم آيين‌نامه كه به اركان برگزاري انتخابات شوراياري محلات شهر تهران به‌عنوان هيأت اجرايي اشاره دارد مورد اصلاح قرار گرفت.

به موجب اين اصلاحيه، ستاد هماهنگي شوراياري‌ها به‌عنوان ستاد برگزاري و مسئول برگزاري انتخابات و شهرداري تهران نيز به‌عنوان مجري انتخابات دوره چهارم شوراياري‌ها معرفي شدند. همچنين تبصره يكم اين بند با اصلاح برخي موارد بدين شرح اصلاح شد: هيأت اجرايي مركزي متشكل از نماينده ستاد هماهنگي شوراياري، نماينده شهرداري، 6 نفر معتمدين منطقه و نماينده ثبت احوال است. تبصره2 اين بند نيز بدين صورت اصلاح شد كه براي تعيين 6نفر از معتمدين هيأت اجرايي، رئيس هيأت اجرايي 22نفر از معتمدين از اقشار مختلف را به نمايندگي 22منطقه انتخاب كند و پس از تأييد هيأت نظارت از22 نفر دعوت مي‌شود و با رأي مخفي 6نفر از بين آنان به‌عنوان اعضاي هيأت اجرايي تعيين مي‌شود. در پايان پس از اعمال اصلاحات، اعضا به آيين‌نامه اجرايي انتخابات دوره چهارم شوراياري‌هاي محلات تهران رأي موافق دادند.

  • حفظ اكوسيستم، راهكار برون رفت از آلودگي هوا

در جلسه ديروز شوراي شهر، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز آمار و ارقامي را ارائه كرد كه نشان از وضعيت وخيم آلودگي هوا در تهران و كشور دارد. رحمت‌الله حافظي گفت كه سالانه حدود 143ميليون دلار خسارت ناشي از مرگ‌ومير به‌دليل آلودگي هوا در كشور است. به گفته وي ديگر فرصتي وجود ندارد و هر آنچه هست تهديد است، از اين‌رو بايد اكو سيستم‌هاي طبيعي شهر تهران حفظ شود.

حافظي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره حفظ باغات شهر تهران افزود: براي نخستين بار موضوع آلودگي هوا در سال54 در مجلس شوراي ملي مطرح شد و دولت ملزوم به كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ شد با وجود اين در سال73 در برنامه دوم توسعه نيز اين موضوع مجددا مورد تأكيد قرار گرفت. وي با بيان اينكه مسئله كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و برنامه‌ريزي براي اين منظور در برنامه سوم و چهارم توسعه نيز مورد تأكيد قرار گرفته است، گفت: سازمان جهاني بهداشت در سال2004 اعلام كرد كه آلودگي هوا در سال‌هاي اخير معضل زيست‌محيطي ايجاده كرده به‌طوري كه 2درصد از مرگ‌وميرهاي جهان را به‌خود اختصاص داده است يعني سالانه يك‌ميليون‌و200 هزار مرگ به‌دليل آلودگي هوا صورت مي‌گيرد.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران، ادامه داد: براساس گزارش‌هاي اخير سازمان جهاني بهداشت، آلودگي هوا يكي از علل مرگ‌ومير از طريق بيماري‌هاي قلب و عروق، سرطان‌ها و بيماري‌هاي ريوي است، همچنين اين سازمان اعلام كرده كه در ايران اگر ريزگردها كنترل نشود، 10 تا 32درصد بر ميزان مرگ‌ومير و بيماري‌ها اثرگذار خواهد بود. حافظي تصريح كرد: در كشور ما هزينه و خسارت‌هاي ناشي از مرگ‌ومير در هر سال به‌دليل آلودگي هوا براساس شاخص‌هاي بيمه و با قيمت دلار 2هزارو300توماني، سالانه معادل 143ميليون دلار تخمين زده شده است.

  • انتقاد از افزايش كرايه تاكسي‌ها قبل از سال94

نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جلسه غيرعلني ديروز در واكنش به افزايش كرايه تاكسي‌ها برخلاف مصوبه شورا به سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تذكر داد.اسماعيل دوستي در تذكر قبل از دستور گفت: درحالي‌كه مصوبه افزايش كرايه تاكسي‌ها در سال94 هنوز به تصويب فرمانداري نرسيده و دولت روي آن نظر نداده مي‌بينيم كه تاكسيرانان كرايه‌ها را افزايش داده‌اند و نظارتي هم بر آنها نيست.

دوستي تصريح كرد: اگر فرض را بر اين بگيريم كه مصوبه شورا به تأييد فرمانداري و دولت برسد اين مصوبه از سال آينده اعتبار خواهد داشت و افزايش كرايه تاكسي‌ها در زمان فعلي غيرقانوني است. دوستي خطاب به رئيس شورا گفت: من تذكر جدي به سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني دارم و از شما مي‌خواهم اين موضوع را پيگيري كنيد.

اين عضو شوراي شهر از اقدامات مناسب شهرداري تهران در راهپيمايي روز 22بهمن نيز قدرداني كرد و گفت: با اينكه در زمان راهپيمايي باران مي‌باريد و مسير راهپيمايي پر از كاغذ شده بود با وجود اين پاكيزگي در مسير راهپيمايي حكايت از زحمات شهرداري داشت.

  • مردم ايران يك‌بار ديگر در همراهي با انقلاب چشم جهانيان را خيره كردند

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه يكصد و سي و دوم شوراي شهر به حضور مردم در راهپيمايي 22بهمن اشاره كرد. مهدي‌چمران با اشاره به اينكه مردم ايران همواره با هوشياري كامل و آگاهانه در مسير انقلاب و رهبري حركت كرده‌اند، حضور مردم در راهپيمايي سي و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب را در چشم جهانيان خيره‌كننده دانست. وي همچنين تأكيد كرد: از همه مردم ايران به‌ويژه مردم شريف تهران به‌خاطر حضور گسترده، چشمگير و كم‌نظيرشان سپاسگزاريم. چمران همچنين كشته شدن 3نفر از مسلمانان ساكن ايالت «چپل‌هيل» آمريكا را با هيچ منطق بشري سازگار ندانست و اين اقدام ضد‌بشري را محكوم كرد.

کد خبر 287293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha