عباس ثابتی راد: در طول سال‌های گذشته شهرهای بزرگ رشد قابل توجهی در بودجه را تجربه کرده‌اند.

تهران

اما در سال گذشته وبا تأكيد بر اقتصاد مقاومتي روند رشد بودجه كلانشهرهاي كشور دچار تغييراتي شد. در اين ميان نيز مديريت شهري تهران با تأكيد بر اقتصاد مقاومتي بودجه‌اي انضباطي را در دستور كار قرار داد و با رشد بودجه اندك سياست اقتصاد مقاومتي را در پيش گرفت.

شهردار تهران هنگام تحويل بودجه94 به شوراي اسلامي شهر تهران تحقق اقتصاد مقاومتي در مديريت شهري را از طريق انعكاس مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي در مديريت شهري، شامل ارتقاي بهره‌وري، صرفه جويي و اصلاح الگوي مصرف دانست و افزود: با بسط عدالت اجتماعي، اصلاح نظام درآمدي، برنامه‌محوري، هوشمند‌سازي‌، مديريت دانش و جذب مشاركت حداكثري شهروندان در اداره امور شهر در تنظيم بودجه امكان پذير خواهد بود.

محمدباقر قاليباف در تبيين اولويت‌هاي بودجه گفت: براساس اولويت‌هاي اساسي پيش‌بيني شده در بودجه سال 94، مي‌توان گفت كه شهرداري تهران اعتبارات مورد نياز براي هزينه‌هاي پرسنلي شامل كسري اعتبار موجود به همراه رشد 14درصد ضريب پايه حقوق را پيش‌بيني كرده و افزايش بيش از 6برابري اعتبارات پيش‌بيني شده در سال‌جاري براي تسويه ديون پيمانكاران را براساس برنامه زمانبندي مشخص درنظر گرفته است.

در بررسي بودجه شهرهاي بزرگ بدون در نظر گرفتن لايحه متمم بودجه از سال 90تاكنون نيز تهران در ميان شهرهاي بزرگ كشور كمترين ميانگين رشد بودجه را داشته است. به گزارش همشهري، نهاد مديريت شهري در شهرهاي بزرگ كشور در طول 4سال گذشته ميانگين رشد بالاي 30درصد را تجربه كرده‌اند.

در ميان نهادهاي مديريت شهري در كشور، بيشترين رشد بودجه در طول 4سال گذشته مربوط به شهر اصفهان است كه بين سال‌هاي 90تا 91رشدي 112درصدي داشته است. كمترين رشد بودجه نيز مربوط به شهر تبريز است كه براي سال آينده با رشد منفي 2درصد همراه بوده است.تهران در 4ساله گذشته نيز با ميانگين رشد 20درصد كمترين ميانگين رشد در ميان شهرهاي بزرگ را داشته و اصفهان نيز با رشد 58.75درصد بيشترين رشد بودجه در ميان شهرهاي كشور را به‌دست آورده است.

  • كمترين ميانگين رشد در ميان شهرهاي بزرگ

تهران در ميان شهرهاي بزرگ كشور كمترين ميانگين رشد در طول 4سال گذشته را داشته است. بيشترين ميزان رشد بودجه تهران مربوط به سال 91 است كه 24درصد رشد داشته است و كمترين رشد نيز مربوط به بودجه سال 94است كه با 10درصد رشد، الگوي اقتصاد مقاومتي را محقق كرده است.

بودجه تهران در سال 90رقمي معادل 8هزار و 354ميليارد تومان بود. اين رقم در لايحه بودجه شهرداري به شوراي شهر ارائه شد و به تصويب شوراي اسلامي شهر پايتخت رسيد. يك سال بعد بودجه پايتخت رشدي 22درصدي داشت و در سال 91به 10هزار و 200ميليارد تومان رسيد.

شهردار تهران براي سال 92 نيز رقم پيشنهادي بودجه را افزايش و طي لايحه‌اي بودجه 12هزار و 700ميليارد توماني را براي اداره پايتخت ارائه داد. شهردار تهران اين بودجه را بودجه‌اي واقعي براي اداره شهر دانست.قاليباف از افزايش بودجه پايتخت خبر داد و هنگام ارائه لايحه بودجه گفت: «با وجود شرايط اقتصادي دشوار، توجه به صرفه‌جويي در اولويت‌هاي بودجه‌اي قرار گرفته است و برنامه‌هايي كه در بودجه گنجانده شده، اهم و في الاهم شده است.»

براي سال 93نيز شهرداري تهران با افزايش 24 درصدي بودجه اداره پايتخت رقم بودجه شهر را به 15هزار و 845ميليارد تومان رساند و شهردار تهران نيز هنگام ارائه لايحه بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كردكه «بودجه سال 93شهرداري تهران 67 درصد در حوزه سرمايه‌اي و 33 درصد نيز در حوزه نگهداشت و جاري پيشنهاد شده كه به نظر مي‌رسد عدد بسيار خوبي باشد.»
در بودجه سال 94نيز شهرداري تهران با رشدي 10درصدي كمترين ميزان رشد در ميان كلانشهرهاي كشور را دارد و به تعبير شهردار تهران، صرفا بخش‌هايي از بودجه تهران افزايش يافته كه صرف فعاليت‌هاي اجرايي و براي افزايش حقوق كاركنان بوده است.

جدول ۳

کد خبر 287395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha