‌ بعد از هشدار درباره شیوع سرطان معده در مردان و سرطان سینه در زنان، حالا نوبت به هشدار درباره سرطان روده بزرگ رسیده است؛سرطانی که خطرناک و البته قابل پیشگیری است.

سرطان روده

برگزاري نخستين سمينار علمي تازه‌هاي سرطان روده بزرگ در مشهد فرصتي بود تا رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره اين بيماري هشدار داده و آمارهاي تازه‌اي اعلام كند. دكتر علي قنبري خبر داد كه در سال۹۱ بيش از ۷هزار نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ شدند كه اين آمار در سال۱۴۰۹ به ۱۴هزار نفر خواهد رسيد. حالا اين موضوع آنقدر جدي شده كه وزارت بهداشت تصميم گرفته طرح غربالگري سرطان روده بزرگ را در كشور اجرا كند.

آنطور كه رئيس بخش سرطان وزارت بهداشت مي‌گويد مهم‌ترين راهبرد براي كنترل شيوع سرطان روده بزرگ كه بعد از سرطان معده شيوع بسيار بالايي در كشور دارد، تشخيص زودهنگام است و براي اين هدف هم طرح تشخيص زودهنگام و غربالگري آن در شهرهاي زير ۵۰هزار نفر در حال اجراست.

‌ قنبري‌مطلق با تأكيد بر اينكه خوشبختانه سرطان روده بزرگ چنانچه به موقع تشخيص داده شود قابل درمان و بهبود است، توضيح مي‌دهد: سرطان روده بزرگ بيشتر در استان‌هاي شمالي كشور مانند گيلان،‌مازندران، ‌تهران و سمنان شيوع پيدا كرده كه خراسان رضوي در گروه متوسط ابتلا به اين بيماري قرار دارد.در سال۹۱ خراسان رضوي ۵۵۶نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ داشته كه در سال۹۴ پيش‌بيني مي‌شود به ۶۱۵نفر و در سال۱۴۰۴ به ۸۸۵نفر برسد.

او البته تأكيد مي‌كند كه دليل شيوع بيشتر سرطان روده بزرگ در استان‌هاي شمالي مي‌تواند با اضافه وزن، استفاده از چربي زياد و مصرف غذاهاي با كالري بالا ارتباط داشته باشد.همه اينها در حالي است كه در سرطان روده بزرگ يا سرطان كولون، سلول‌هاي سرطاني درون بافت روده شروع به تكثير مي‌كنند. اگر چه اين سرطان از معمول‌ترين سرطان‌هاست،‌ به‌دليل بهبود روش‌هاي غربالگري و تشخيصي، تعداد موارد جديد اين بيماري و مرگ ناشي از آن به‌طور قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته‌است. پزشكان تحرك و ورزش، تعديل وزن و جلوگيري از چاقي، مصرف آسپيرين و داروهاي ضد‌التهابي، رژيم غذايي پرفيبر از قبيل سبزيجات و ميوه‌جات و سبوس گندم، مصرف كافي اسيد فوليك و كلسيم را مهم‌ترين عوامل محافظت‌كننده در برابر سرطان روده بزرگ مي‌دانند.

  • سرطان در ايران

ثبت ابتلاي بيش از 7هزار ايراني به سرطان روده بزرگ در سال91 در حالي است كه مسئولان وزارت بهداشت تأكيد دارند بروز سرطان در ايران هم از متوسط جهاني و هم نسبت به كشورهاي ديگر مانند تركيه، عراق و... كمتر است. اما سرطان در جهان سير صعودي دارد به‌طوري كه ميزان اين بيماري در سال2012 ميلادي، حدود 14ميليون نفر و در سال2030 به حدود 30ميليون نفر مي‌رسد. پيش‌بيني مي‌شود 70درصد اين افزايش در كشورهاي در حال توسعه‌ مانند ايران باشد و اين يعني بايد درباره گسترش انواع سرطان‌ها در ايران نگران بود.

مهم‌ترين علت ابتلا به سرطان، سبك زندگي و نوع تغذيه از يك طرف و عوامل محيطي مانند آلودگي از سوي ديگر عنوان مي‌شود. علاوه بر اين در درمان سرطان‌ها يكي از مهم‌ترين عوامل شناخت به موقع است كه با انواع غربالگري و توجه مردم به انجام تست‌هاي دوره‌اي پزشكي مربوط مي‌شود. عامل مهم ديگر در درمان سرطان‌ها نيز امكانات درماني است كه البته با ضعف‌هايي در كشور همراه است. از نظر امكانات شيمي‌درماني كمبودهاي جدي در سراسر كشور وجود دارد و به گفته مسئولان تنها 60دستگاه راديوتراپي در كشور در اختيار داريم درحالي‌كه به دوبرابر اين تعداد نيازمنديم. براساس پيش‌بيني‌هاي مسئولان وزارت بهداشت سالانه 85 تا 90هزار نفر به سرطان مبتلا مي‌شوند، اين يعني از همين حالا تا اسفند آينده احتمال دارد به اندازه يك استاديوم آزادي سرطاني جديد به كشور اضافه شود، مگر اينكه از سبزيجات و ميوه‌ها بيشتر استفاده كنيم و مصرف نمك، چربي‌ها و شيريني‌ها را تا جايي كه مي‌شود كم كنيم.

  • درمان سرطان روده بزرگ

تغيير در عادات اجابت مزاج مانند اسهال يا يبوست، مشاهده خون در مدفوع، ناراحتي مداوم شكم مانند گرفتگي، نفخ و درد، ضعف و خستگي و كاهش بي‌دليل وزن مهم‌ترين نشانه‌هاي بروز سرطان روده بزرگ هستند. بسياري از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، هيچ علامتي را در مراحل اوليه اين بيماري گزارش نمي‌كنند. شيمي‌درماني مي‌تواند سبب بهبود كيفيت زندگي و طول عمر مبتلايان به سرطان روده بزرگ شود. توصيه مي‌شود كه تست‌هاي غربالگري براي تشخيص سرطان روده بزرگ از سن 50سالگي شروع شود و براي كساني كه سابقه خانوادگي ابتلا به آن را دارند، بايد از سنين پايين‌تر آغاز شود.

کد خبر 287762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha