همشهری آنلاین: مراسم معارفه سرپرست جدید وزارت صنایع و معادن ، با حضور ، معاون اول رئیس جمهور ، سخنگوی دولت و شماری از معاونان و مدیران نهاد ریاست جمهوری و وزارت صنایع و معادن برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن ؛ در این مراسم دکتر داودی معاون اول رئیس جمهور گفت:براساس جدید ترین آمار مورد تایید بانک مرکزی ، دولت و وزارت صنایع و معادن ؛ رشد بخش صنعتی کشور در سال گذشته معادل 8 درصد بوده است.

وی با تاکید برنقش بسیار مهم صنعت و تاثیر گذاری عمده ای که در رشد تولید ناخالص داخلی و نیز بطور مستقیم و غیرمستقیم در کل تولیدات دارد گفت : صنایع ما به موفقیتهای خوبی رسیده و برخی از صنایع چهره بین المللی یافته و نسبت به 20 سال قبل تحول عظیمی را شاهد بوده است.

داوودی با اشاره به اینکه در این مدت صنایع پیچیده بسیاری راه اندازی شده است افزود : دولت نهم در اجرای سیاستهای چشم انداز 20 ساله 2 محور اصلی "رشد تولیدات" و "بکارگیری تعاونی و بخش خصوصی در امر تولید" را مدنظر داشته و در سیاستگذاری های خود در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 و تقویت بخش خصوصی و تعاونی اهتمام ویژه را مبذول داشته است.

وی خاطرنشان کرد:با واگذاریهای اخیر در قالب اصل 44 که در زمینه های مس و فولاد مبارکه صورت گرفته ، تحول چشمگیری در بورس و بخش واگذاریها ایجاد شده است.

داوودی در ادامه تاکید کرد : دولت برای اجرایی کردن این دو محور ، خود را محدود به سیاستهای پولی و مالی اقتصادی نخواهد کرد و از سیاستهای اداری و تشکیلاتی و نیروی انسانی نیز استفاده خواهد کرد که اصلاح نظام بانکی و پولی هم در این راستا و بمنظور حمایت از تولید صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:با تلاش دست اندرکاران بخش صنعت و معدن کشور طی دو سال گذشته ، کاهش تولیدات مرتفع شده و رشد تولیدات صنعتی مثبت گردیده است که این مسئله هم مورد تایید بانک مرکزی و هم مورد تایید دولت است اما کافی نیست و برای حصول اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله رشد 2 رقمی بالا مدنظر است.

داوودی افزود:براساس این چشم انداز ایران تا 18 سال آینده باید به لحاظ اقتصادی و علمی به سطح اول منطقه برسد  که البته درکنار این هدف ، بحث عدالت خواهی نیز مورد توجه ویژه دولت خواهد بود و در این راستا حمایت از واحدهای کوچک ، متوسط و بزرگ برای بکارگیری از این واحدها در صنایع مختلف و به مقتضای تکنولوژی های متفاوت از جمله سیاستهای عدالت خواهی مورد تاکید دولت می باشد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تشکر از زحمات و تلاش های علیرضا طهماسبی در زمان تصدی وزارت صنایع و معادن ، مهندس علی اکبر محرابیان را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد.

در ادامه این مراسم مهندس محرابیان نگاه به بخش خصوصی را سرلوحه کار وزارت صنایع و معادن دانست و تاکید کرد:سیاستگذاری و نگاهی جامع تر به بخش خصوصی در راستای عدالت خواهی و همراهی این بخش ،  کارایی بخش دولتی را افزایش می دهد.

سرپرست وزارت صنایع و معادن با تاکید بر لزوم اهتمام به زنجیره تولید و نیز تقویت بورس های کالا گفت:نگاه ما به کار صنعت در استراتژی20 ساله خواهد بود و همه توان را در جهت تحقق این امر به کار خواهیم گرفت.

وی با ارائه محورهای برنامه های خود گفت:تقویت بخش خصوصی با محور سرمایه گذاری به عنوان عامل اصلی اشتغال و تولید ثروت ملی مهمترین این برنامه هاست که براساس آن وزارت صنایع و معادن به مأمن سرمایه گذاری در کشور تبدیل خواهد شد.

محرابیان افزود:این وزارتخانه محل ورود سرمایه گذار و سرمایه گذاری و ارائه مجوزهای لازم است و باید تلاش کنیم بازار سرمایه گذاری در  کشور به بازار رقابت تبدیل شود.

وی در مورد اهمیت بخش خصوصی در صنعت گفت:آینده صنعت کشور  متعلق به بخش خصوصی است بنابر این بخش دولتی باید از رقابت با بخش خصوصی پرهیز کند و در جهت تحقق این هدف با اجرای صحیح و دقیق مطابق اصل 44 گام بردارد.

سرپرست وزارت صنایع و معادن در ادامه افزود:بخش عمده ای از صنعت کشور فرسوده است بطوریکه هم اکنون حوزه های "های تک" و "صنایع پیشرفته" همگام با سایر بخش های صنعت کشور رشد نکرده است.

وی توسعه صنایع پیشرفته و سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و پژوهش را از برنامه های آتی خود دانست.

مهندس محرابیان تاکید کرد:در راستای صدور صنایع و توانمندیها به خارج از کشور باید در بخش بین الملل با جدبت ، نظم و انضباط و با پشتوانه نظام بیمه و بانکی کشور  ، بخش خصوصی برای ورود به دنیای پر رقابت صنعتی جهان آماده شود.

وی گفت : برای بالندگی و پویائی در حوزه صنعت باید سرمایه گذاری مناسبی در حوزه تحقیق و پژوهش انجام گیرد.

مهندس محرابیان درباره ارتباط آینده خود با رسانه ها تاکید کرد:باید یک انقلاب رسانه ای را در حوزه صنعت به منظور تشویق سرمایه گذاران در جامعه ایجاد کنیم و در این راستا رسانه ها با ارائه نقد سازنده ، نظرات و پیشنهادات خود درجهت توسعه صنعتی می توانند گام موثری بردارند.

وی همچنین با قدردانی از زحمات دکتر طهماسبی وزیر پیشین این وزارتخانه،از پیوستن به جمع همکاران وزارت صنایع و معادن اظهار خوشحالی کرد و از خداوند منان در جهت توفیق خدمت، به ویژه تحقق اهداف صنعتی کشور با عنایت به ویژگهای خاص این وزارتخانه استمداد طلبید.

در ابتدای مراسم معارفه سرپرست جدید وزارت صنایع و معادن ؛ دکتر شاطرزاده طی سخنانی با اشاره به اینکه رشد صنعت و معدن به منزله رشد اقتصادی کشور است گفت: توجه به همه جانبه نگری در رشد صنعت همواره مورد تایید همه دست اندرکاران حوزه اقتصادی بوده است.

معاون اقتصادی و امور بین المللی وزارت صنایع و معادن افزود:تولید در نهایت به تجارت منتهی می شود و سیاستگذاری مربوط به آن باید واحد باشد.

وی خاطرنشان کرد:در ابتدای سال 84 در برخی رشته های صنعتی 45 درصد کاهش تولید را شاهد بودیم که در این دوسال این رشد منفی جبران شده و تا 8 درصد نیز به رشد مثبت رسید و برخی از اهداف برنامه سوم که تحقق نیافته بود محقق گردید.

شاطرزاده افزود:در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم طی 2 سال گذشته آنچه مصوب شده رشد 700 درصدی داشته است و در بخش صنعت هم  22 درصد جذب سرمایه گذاری خارجی داشته ایم .

وی افزود : از هم اکنون تا 2 سال دیگر هر ماه 3 پروژه در بخش صنایع پایه مانند فولاد، روی و مس و .. افتتاح خواهد شد که مبلغ کل سرمایه گذاری این طرحها تا سال 86 حدود 5 / 2 میلیارد دلار ، سال 87 حدود 5 / 3 میلیارد دلار و سال 88 حدود 8 میلیارد دلار خواهد بود.

کد خبر 28923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز