گروه اجتماعی: شورای سیاستگذاری برای ایجاد و ساماندهی اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی به ریاست آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه نخستین جلسه خود را تشکیل داد تا اهداف و چگونگی برگزاری هرچه باشکوه‌تر اجلاس سران قوای قضائیه کشورهای اسلامی بحث و بررسی شود.

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در این جلسه طی سخنانی تشکیل اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی را ضرورت امروز جهان اسلام و موجب وحدت هرچه بیشتر کشورهای اسلامی در ابعاد حقوقی و قضائی و دستیابی به یک نظام قضائی مبتنی بر اصول اسلامی برشمرد و گفت: نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران که نمونه کامل و مناسبی از الگوی قضاوت اسلامی را تدوین و در اجرایی کردن آن تلاش می‌کند، امروز می‌تواند پرچم‌دار تشکیل اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی باشد و اکنون بسیاری از کشورهای اسلامی نیز در مناسبات خود با مسئولان قضائی ایران برای استفاده از تجربیات دستگاه قضائی ایران و الگوبرداری از آن اشتیاق نشان می‌دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل این اجلاس، برگزاری نخستین اجلاس سران قوای قضائی کشورهای اسلامی را گامی بسیار مهم برای انتقال تجربیات قضائی کشورهای اسلامی و برنامه‌ریزی برای تبیین ظرفیت‌های بالقوه نظام قضائی اسلامی و معرفی آن به جهانیان به‌ویژه کشورهای اسلامی خواند و افزود: باید تلاش شود با معرفی این توانمندی‌ها و ایجاد انگیزه برای گرد هم آمدن مقامات، حقوقدانان و قضات کشورهای اسلامی در قالب این اتحادیه ضمن ایجاد تحول در نظام قضائی کشورهای اسلامی، برنامه‌ریزی مناسبی برای اتخاذ سیاست واحد در مقابل شبهه‌افکنی دشمنان اسلام در مورد مسائل حقوقی و قضائی اسلامی صورت گیرد.

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی کمک به توسعه و ارتقاء همکاری‌های حقوقی و قضائی و تقویت اشتراکات حقوقی و قضائی، تلاش برای تبیین و ترویج اصول و مبانی نظری نظام حقوقی اسلامی، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی و آموزشی میان کشورهای مسلمان در زمینه‌های حقوقی و قضائی را از جمله اهداف مهم مورد نظر برای تشکیل اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی برشمرد.

رئیس قوه قضائیه تهیه و تدوین منشور حقوق بشر اسلامی را یکی دیگر از اهدافی برشمرد که از طریق اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی می‌توان به دنبال آن بود.
آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در این زمینه اظهار داشت: طرح مسائل حقوق بشر از منظر اسلام یکی از مهم‌ترین مواردی است که لازم است از طریق اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی به آن پرداخته شود و با تهیه و تدوین منشور حقوق بشر اسلامی گام مؤثری برای پاسخگویی و مقابله با ترفندها، تبلیغات کذب و شبهه‌افکنی‌های کشورهای غربی علیه اسلام در این زمینه برداشته شود.

در این جلسه اساسنامه پیشنهادی تاسیس اتحادیه حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی بحث و بررسی و  مقرر شد پایگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی درباره ایجاد این اتحادیه به‌وجود آید.

کد خبر 28927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز