محمد باریکانی: معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست صبح دیروز خود با خبرنگاران از ورود ۱۲میلیون دلار کالای صنایع‌دستی خارجی از مبادی رسمی به بازار ایران خبر داد و گفت که ۶میلیون دلار از این میزان مربوط به کالاهای صنایع‌دستی ساخت چین است.

صنایع دستی

بهمن نامورمطلق همچنين برآورد كرد كه ارزش صنايع‌دستي خارجي كه به‌صورت رسمي و قاچاق وارد كشور شده است به بيش از يك ميليارد دلار مي‌رسد.

آمار تكان‌دهنده از ارزش كالاهاي صنايع‌دستي خارجي موجود در بازار ايران در شرايطي اعلام شده است كه چندي پيش صنعتگران، توليدكنندگان و صادركنندگان صنايع‌دستي در نشستي با رئيس سازمان ميراث فرهنگي از تعطيلي پي‌درپي كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي در داخل كشور خبر دادند و نسبت به در خطر بودن برخي رشته‌هاي صنايع‌دستي هشدار دادند.

آنها از بالا بودن هزينه توليد صنايع‌دستي در كشور، تأثير هدفمندي يارانه‌ها بر گران شدن سوخت و تهيه مواداوليه و كارشكني برخي شعب بانك‌ها در پرداخت تسهيلات و نياز بيمه‌اي هنرمندان صنايع‌دستي سخن گفتند كه هزينه توليد صنايع‌دستي در كشور را بالا برده است.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي اما صبح ديروز از ورود كالاهاي صنايع‌دستي از مبادي ورودي با اصطلاح ته لنجي و ته كانتينري به بازار ايران بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي انتقاد كرد و گفت كه براي چندمين بار از گمرك جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهد كه براي نظارت در ترخيص كالاهاي صنايع‌دستي از مبادي گمركي كشور سازمان ميراث فرهنگي و معاونت صنايع‌دستي را مشاركت بدهند.

او حجم 12ميليون دلاري واردات صنايع‌دستي به كشور را كه نيمي از آن متعلق به كشور چين است بسيار بالا و آسيب زننده به اقتصاد داخل كشور اعلام كرد.

آنطور كه نامور مطلق خبر داد، در 4نامه جداگانه طي 2سال اخير از گمرك ايران خواسته شده است تا معاونت سازمان ميراث فرهنگي را در موضوع ترخيص كالاهاي صنايع‌دستي به كشور مشاركت دهد و بدين‌ترتيب بازار صنايع‌دستي ايران كه با ورود كالاهاي شبه‌صنايع‌دستي خارجي مورد تهديد قرار گرفته است، نجات پيدا كند. اما گمرك جمهوري اسلامي ايران تاكنون به هيچ‌يك از نامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و معاونت صنايع‌دستي پاسخ نداده است. به گفته وي، تهديد صنايع‌دستي ايران با ورود كالاهاي صنايع‌دستي خارجي و شبه‌صنايع‌دستي توسط رئيس سازمان ميراث فرهنگي به هيأت دولت منتقل شد تا اعضاي دولت بدانند طي سال‌هايي كه نسبت به ورود كالاهاي شبه صنايع‌دستي به ايران هشدار داده مي‌شد چه آسيب بزرگي به بازار صنايع‌دستي در داخل كشور و توليد وارد شده است.

قاچاق صنايع‌دستي خارجي به ايران نيز تبديل به يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي بخش صنايع‌دستي در كشور شده است. معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: ورود هر 100ميليارد تومان كالاي صنايع‌دستي قاچاق به ايران، به‌معناي بيكاري 10هزار هنرمند توليدكننده صنايع‌دستي است.

نامور مطلق همچنين تخمين مي‌زند كه ورود صنايع‌دستي قاچاق و توليدات صنايع‌دستي خارجي از مبادي رسمي كشور به صدها ميليارد تومان هم برسد.

با توجه به آمار تكان دهنده‌اي كه معاون ميراث فرهنگي كشور از ارزش وجود صنايع‌دستي قاچاق و خارجي- كه از مبادي ورودي به كشور وارد شده‌اند- در اختيار رسانه‌ها قرار داده است، توجه جدي نهادهاي تصميم‌گير كشور براي محدود كردن ورود كالاهاي شبه صنايع‌دستي خارجي به ايران و همچنين مقابله جدي با ورود صنايع‌دستي قاچاق به داخل كشور كه به مرگ توليد صنايع‌دستي در داخل كشور كمك كرده است ضروري است. معاون صنايع‌دستي البته از راه‌اندازي 5فروشگاه صنايع‌دستي ايران در كشورهاي كويت، استراليا و امارات متحده‌عربي خبر داده است.

به گفته او، حجم صادرات صنايع‌دستي ايران 10برابر واردات رسمي كالاهاي صنايع‌دستي از خارج از كشور است اما با اين حال نيازي به ورود 12ميليون دلار صنايع‌دستي خارجي به كشور و ميليون‌ها دلار كالاي قاچاق صنايع‌دستي به ايران وجود ندارد.

نامور مطلق مي‌گويد: مرزهاي اقتصادي ايران مستحكم نيست و با توجه به آمار بيكاري، بي‌توجهي به ورود كالاهاي قاچاق صنايع‌دستي به كشور خيانت به هنرهاي سنتي ايران و هنرمندان توليدكننده صنايع‌دستي در داخل كشور است.

او هزينه توليد يك شغل در بخش صنايع‌دستي را 10ميليون تومان اعلام كرد و گفت كه ايجاد شغل در صنعت پتروشيمي 200ميليون تومان هزينه دارد.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي از مسئولين مرزباني كشور نيز خواست تا مرزها را براي ورود كالاهاي صنايع‌دستي قاچاق به داخل كشور ناامن كنند و با اين اقدام در حفاظت از هنرهاي سنتي و توليد صنايع‌دستي كشور كه نشانه‌هاي هويتي ايران است ،كمك كنند.

کد خبر 289272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha