دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

نیم قرن پیش، در روزی که به یکشنبه خونین مشهور شد ۶۰۰معترضی که خواستار حق رأی برای سیاهپوست‌های آمریکا بودند توسط پلیس و نیروهای نظامی در شهر سلما سرکوب شدند.

سلمای خونین آمریکا؛ نیم قرن بعد

  باراك اوباما نخستين رئيس‌جمهور سياهپوست آمريكا اما حالا در پنجاهمين سالگرد اين روز مهم و درحالي‌كه هنوز در قرن 21مردم اين كشور تنها به‌خاطر سياه بودن رنگ پوستشان كشته مي‌شوند با گفتن اينكه «تظاهرات سلما هنوز تمام نشده» نشان داد كه همچنان راه زيادي براي پشت سر گذاشتن تبعيض نژادي پيش روي مردم اين كشور قرار دارد.

از 7مارس 1965و تظاهرات مشهور در سلماي آلاباما حالا دقيقا 50سال گذشته است اما هنوز در فرگوسن، نيويورك و شهرهاي ديگر گلوله‌هاي پليس در بدن سياهپوست‌ها بدون اثبات جرم‌شان جا خوش مي‌كند و هنوز مانند آن سال‌ها پليس‌هاي سفيد پوست توسط هيأت منصفه‌ و دادگاه‌ سفيدها تبرئه مي‌شوند. باراك اوباما در سخنراني خود در همان جايي كه در يكشنبه خونين معترضان به تبعيض نژادي توسط پليس‌هاي سفيدپوست كشته و مجروح شدند آن 600نفر را قهرمانان جنبش حقوق مدني در آمريكا خواند كه تلاش‌شان به ميليون‌ها نفر ديگر شجاعت بخشيد. بيشتر از 40هزار نفر به پل مشهور ادموند پتوس، محل آن درگيري مهم، آمده بودند تا سخنراني اوباماي سياهپوست را گوش كنند. جورج بوش رئيس‌جمهور سابق آمريكا و بيش از 100نماينده كنگره هم اوباما را در اين مراسم همراهي مي‌كردند. اوباما اما در سخنراني خود تنها به مرور تاريخ نپرداخت و تأكيد كرد كه تظاهراتي كه در يكشنبه خونين انجام شد هنوز تمام نشده و همچنان سايه شوم سال‌ها تبعيض نژادي در آمريكا وجود دارد. رئيس‌جمهور آمريكا به كشته شدن جوان‌هاي سياهپوست كه به‌ويژه در فرگوسن جنجالي شد اشاره كرد. هر چند پس از پايان نظام برده‌داري آمريكا در اصلاحيه پانزدهم قانون اساسي، حق رأي براي كليه شهروندان اين كشور تضمين شد اما با اين حال تا يك قرن بعد، ميليون‌ها سياهپوست آمريكا امكان شركت در انتخابات را نداشتند. تظاهرات شهر سلما در آلاباما كه با حضور مارتين لوتركينگ برگزار شد با سركوب‌شدن معترضان و انتشار تصاويرش به نقطه مهمي تبديل شد.

اعتراض‌هاي روزها و هفته‌هاي بعد از يكشنبه خونين ازجمله تظاهرات از سلما به مونتگمري سرانجام باعث شد تا قانون حق رأي در كنگره آمريكا به تصويب برسد. 50سال بعد اما هنوز شهرهاي مختلف آمريكا از فرگوسن گرفته تا نيويورك شاهد تظاهرات عليه تبعيض نژادي در اين كشور است. هنوز هم سياهپوست‌هاي آمريكا نمي‌توانند درآمد، موقعيت و حق برابر با سفيدپوست‌ها داشته باشند و با آنها متفاوت برخورد مي‌شود. به‌عنوان نمونه در فرگوسن كه سال گذشته روزها شاهد تظاهرات گسترده بود تنها ۶ درصد نيروهاي پليس اين شهر از اكثريت سياهپوست هستند و مقام‌هاي مهم هميشه در اختيار اقليت سفيد منطقه بوده است. اگر نمودارهاي درآمد سياهان و سفيدهاي آمريكا را از سال تظاهرات سلما تا امروز مقايسه كنيد هنوز هم فاصله زياد آن را مي‌بينيد. واشنگتن پست به تازگي گزارشي منتشر كرده كه نشان مي‌دهد حتي سياهپوست‌ها مجبورند هواي متفاوتي از سفيدها را تنفس كنند و به‌خاطر همين هواي آلوده ميزان آسم ميان جمعيت سياهپوست آمريكا بسيار بيشتر است. آنهايي كه فيلم‌هايي مانند خدمتكاران و اثر جديد سلما را ديده‌اند شايد بهتر بتوانند شرايط آن سال‌ها را درك كنند. شايد ديگر مانند آنچه در خدمتكاران نشان داده شد سرويس‌هاي بهداشتي، اتوبوس‌ها و رستوران‌هاي سياه‌ها و سفيدها جدا نباشد و سياهان بتوانند رأي بدهند اما هنوز تبعيض نژادي در ساختار و تار و پود آمريكا ديده مي‌شود. نيم‌قرن گذشته است اما واقعيت اين است كه با تبعيض نژادي در آمريكا «تظاهرات سلما هنوز تمام نشده است».

کد خبر 289410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha