یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

ریزگردها که چندسالی است زشتی آسمان کلانشهرها شده‌اند، روز گذشته بیشترین بخش جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران را به‌خود اختصاص دادند تا در نهایت اعضا طرحی دوفوریتی را درراستای ایجاد مرکزی مطالعاتی در این زمینه به تصویب برسانند.

جلسات پایانی شورای شهر در سال ۹۳ فشرده دنبال می‌شود

البته روز گذشته طرح يك‌فوريت الزام شهرداري تهران به ارتقاي نظام حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي شهر تهران نيز مورد بررسي قرار گرفت. همچنين اعضا مصوبه مجوز تقسيط و چگونگي اخذ مطالبات شهرداري تهران را اصلاح كردند. اين درحالي است كه ديروز اصلاحيه بودجه سال 93شهرداري تهران در قالب يك لايحه دو فوريتي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در يكصد و سي و نهمين جلسه شوراي شهر تهران كه شهردار پايتخت هم حضور داشت، احمد مسجدجامعي توضيحاتي را در رابطه با پيش‌بيني و مقابله با پديده ريزگردها ارائه داد. وي گفت: «اين موضوع ازجمله تأكيدات مقام معظم رهبري به شمار مي‌رود كه البته فرمايشات ايشان قبلا در اين رابطه گلايه‌آميز هم بوده است.»

به گفته وي، در تهران شاهد ريزگردهاي ويژه‌اي هستيم؛ آنچنان كه در مناطق 19و 18با فعاليت معادن شن و ماسه، ريزگردهايي وارد فضاي شهر مي‌شود كه سلامتي شهروندان و محيط‌زيست را به‌شدت تهديد مي‌كند. مسجدجامعي عنوان كرد كه از اين‌رو بايد پيش‌بيني‌هاي لازم براي مقابله با ريزگردها نظير لزوم به‌كارگيري شيشه‌هاي دوجداره در ساختمان‌ها صورت پذيرد.

در ادامه جلسه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر با بيان اينكه مطالعات زيادي در اين زمينه انجام شده، افزود: «بنابراين بايد شرايطي فراهم شود تا از اين مطالعات استفاده شده و نتايج آن به شورا ارائه شود». مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي- اجتماعي اما با دوفوريت اين طرح مخالفت كرد و پيشنهاد يك فوريت آن‌را داد.

رئيس كميته ايمني شوراي شهر تهران اما يكي از موافقان طرح دوفوريتي بررسي پيشگيري و مقابله با ريزگردها بود. معصومه آباد افزود: «4سال پيش (2011) بود كه از ميان 1100شهر جهان اهواز آلوده‌ترين شهر از نظر ريزگردها معرفي شد حال آنكه امسال سازمان حفاظت محيط‌زيست اين موضوع(ريزگردها) را 66برابر استاندارد جهاني دانسته است.» به گفته اين عضو شوراي شهر، اين در شرايطي است كه 80درصد اين ريزگردها از كانون‌هاي داخلي ناشي مي‌شود كه مي‌توان با اقدامات كارشناسي و به‌موقع با آنها مقابله كرد.

  • راه‌هاي مقابله مشخص است

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران محمدباقر قاليباف نيز با بيان اينكه نه بودجه و نه وقت براي مطالعه راهكار‌هاي پيشگيري و مقابله با ريزگردها وجود ندارد، گفت: «راهكارهاي مقابله با پديده ريزگردها مشخص است و مطالعات كافي در اين زمينه انجام شده، بنابراين بايد هر چه سريع‌تر وارد عرصه عمل شويم.»

شهردار تهران در جلسه ديروز گفت: پديده ريزگردها در شهر تهران را مي‌توان به 3بخش تقسيم كرد؛ در بخش نخست ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون كه تهديد اصلي شهر به‌حساب مي‌آيند زيرا تركيبات آن از عناصر شيميايي خطرناك است. شهردار تهران ادامه داد: «در بخش دوم ريزگردهاي بيش از 2.5ميكرون تا 10ميكرون مطرح هستند كه بيشتر منشأ طبيعي دارند.» وي اضافه كرد: «يك‌سري از ريزگردها نيز محيطي هستند كه از بادهاي موسمي محلي كه عمدتا از جنوب غرب تهران مي‌وزند، نشأت مي‌گيرند.» وي خاطرنشان كرد:

«بايد هرچه سريع‌تر با همكاري سازمان‌هايي نظير مجموعه منابع طبيعي وارد عمل شد.» سپس به پيشنهاد مهدي چمران متن طرح بدين صورت اصلاح شد كه ايجاد مركزي براي مطالعه و بررسي در راستاي دستيابي به راهكارهايي براي پيشگيري و مقابله با ريزگردها با همكاري و استفاده از امكانات مركز مطالعات شهرداري تهران و ساير مراكز ذيربط با نظارت شوراي شهر تهران در دستور كار قرار گيرد. در پايان دوفوريت اين طرح با اصلاحاتي به تصويب اعضا رسيد.

  • نياز نظام حفاظت از محيط‌زيست به ارتقا

يك فوريت الزام شهرداري به ارتقاي نظام حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي شهر نيز ديروز با ارائه لايحه ايجاد نهاد منابع طبيعي و محيط‌زيست با تجميع تمام شركت‌ها و سازمان‌ها و ستادهاي متولي اين امر در شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفت. اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شورا در دفاع از يك فوريت طرح مذكور خاطرنشان كرد: «اين طرح در راستاي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري براي حفظ محيط‌زيست و جلوگيري از اتلاف منابع طبيعي است.» اينگونه كه وي اعلام كرد، با توجه به برداشت‌هاي غيراصولي از منابع آبي زيرسطحي شهر در سال 93، نشست دشت تهران حدود 36سانتي‌متر است. مسجدجامعي نيز گفت: حساسيت‌ها بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري نبايد تنها جنبه هيجاني داشته باشد.

الهه راستگو، نيز در دفاع از اين طرح گفت كه هرچه سطوح و احجام سبز بيشتر باشد، اميد به زندگي در شهرهاي بزرگ هم افزايش خواهد يافت. وي خاطرنشان كرد: «ارزش افزوده زمين طي سال‌هاي اخير موجب رشد پديده منحوس زمين‌خواري و فراتر از آن به تعبير تامل‌برانگيز مقام معظم رهبري «كوه‌خواري» شده است.» وي ياد آور شد: «آنچه مسلم است تجميع هميشه نمي‌تواند توان و بازده واحدهاي پيوند خورده را افزايش دهد ضمن آنكه به‌دليل حذف عامل تأثيرگذار «رقابت سازنده» در پايان يك‌فوريت طرح مذكور به تصويب اعضا رسيد.

  • 23درصد پاداش خوش‌حسابي

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا هم ديروز در جريان بررسي «اصلاحيه مصوبه مجوز تقسيط و چگونگي اخذ مطالبات شهرداري تهران» اظهار داشت: «پاداش شهرداري در سال گذشته به مودياني كه به‌صورت يكجا بدهي‌هاي خود را پرداخت مي‌كردند، حدود 22درصد بود كه براي سال آينده پيشنهاد 24درصد را ارائه داده‌اند.» در نهايت براي دو رقم پيشنهادي 24و 23درصد، اعضاي شورا رقم 23درصد پاداش خوش‌حسابي را به تصويب رساندند.

  • تصويب اصلاحيه بودجه سال 93

روز گذشته در اصلاحيه بودجه سال93 شهرداري نيز پندار، مديركل بودجه شهرداري تهران گفت: در راستاي استفاده بهينه از اعتبارات مصوب سال 1393، لايحه اصلاحيه بودجه 93، مشروط به رعايت سقف كلي بودجه مصوب، در 5بند ارائه شده است. به گفته وي اين اصلاحات به‌منظور تأمين كسري اعتبارات برخي از واحدهاي اجرايي، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان و بازخريدي كاركنان شركت واحد اتوبوسراني و جابه‌جايي برخي از رديف‌هاي اعتباري كمك به توسعه مساجد و اماكن مذهبي ارائه شده است.

چمران نيز در توضيح فوريت اين لايحه، گفت: اصلاحيه بودجه مي‌بايستي تا پايان امسال به تصويب برسد چرا كه عموماً اصلاحيه‌هاي بودجه در جلسات آخر مطرح مي‌شود تا شهرداري بتواند درخصوص برخي از رديف‌هاي بودجه به جمع بندي نهايي برسد. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا اما با اشاره به اينكه اين لايحه در جلسه شورا به‌دست ما رسيده است، گفت: با استناد به ماده 24آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها مبني بر اينكه دوره مالي شهرداري‌ها تا 15ارديبهشت‌ماه سال بعد خواهد بود، درخواست سلب فوريت لايحه را دارم تا كميسيون‌ها بتوانند نظر كارشناسي خود را ارائه كنند.

در اين بين اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر به‌عنوان موافق طرح بود. به‌نظر وي ارائه اين لايحه يعني اينكه شهرداري به‌صورت شفاف خواسته‌هاي اعضاي شورا را مكتوب كرده است.عليرضا دبير نيز گفت: دوستان شهرداري قبل از امضاي لايحه توسط شهرداري در كميسيون موارد را با كميسيون بودجه شورا هماهنگ كردند و ما تنها بندهايي كه جابه‌جايي اعتبار بود را قبول كرديم.

دبير افزود: اصلاحيه بودجه مي‌­بايستي تا پايان اسفند مصوب شود و شهرداري تا 15ارديبهشت مي‌تواند حساب‌ها را ببندد و اگر ما اصلاحيه را در سال جديد تصويب كنيم براي شهرداري كارايي نخواهد داشت.محسن پيرهادي ديگر عضو شوراي شهر تهران، با اعتراض نسبت به اينكه اصلاحيه لايحه بودجه در زمان لازم به شورا ارائه نشده است، گفت: بهتر اين است كه اصلاحيه بودجه قبل از ارائه به شورا، با كميسيون‌هاي مرتبط هماهنگ شود.محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز خاطرنشان كرد: اينكه شهرداري تهران تلاش مي‌كند هزينه فاقد نداشته باشد داراي ارزش است.

محمدباقر قاليباف شهردار تهران كه براي ارائه لايحه دوفوريتي اصلاحيه بودجه سال 93به جلسه شورا آمده بود درخصوص بند اصلاحي كه درآمدهاي نقدي را افزايش و درآمدهاي غيرنقدي را كاهش مي‌دهد، گفت: اين بند، به‌دليل اصرار اعضاي شوراي شهر مبني بر افزايش درآمدهاي نقدي بوده است بنابراين ما توانستيم در همين سال‌جاري و در مدت زمان 6ماه، سياست شورا را دنبال كنيم و درآمدهاي نقدي را نسبت به غيرنقدي افزايش دهيم. وي با اشاره به اينكه من به همكاران در شهرداري تأكيد كردم تا با كميسيون بودجه شورا به توافق برسيد، گفت: در غيراين صورت لايحه اصلاحيه را امضاء نمي‌كنم . قاليباف افزود: تصميم گرفتيم ديون 12هزار و 600نفر از طلبكاران شهرداري كه حدود 200ميليارد تومان است را به‌صورت نقدي پرداخت كنيم.

در ادامه جلسه دوفوريت لايحه اصلاحيه بودجه به رأي گذاشته شد كه با اخذ 16رأي از 28نفر حاضر، رئيس شورا اعلام رأي كرد. اين در حالي بود كه احمد حكيمي‌پور در ادامه جلسه با طرح اين موضوع كه طبق آيين‌نامه شورا درصورت ارائه طرحي دوفوريتي از سوي شهردار نياز به آراي دوسوم اعضا براي تصويب است رأي ماخوذه را فاقد اعتبار خواند.

 رئيس شورا نيز به همين‌خاطر براي آنكه تشكيك در رأي‌گيري اعلام شده بود مجددا اعلام رأي‌گيري كرد كه موجب اعتراض رئيس كميسيون سلامت شورا و در نهايت ترك جلسه از سوي وي شد.مهدي چمران در ادامه با اين توضيح كه با توجه به صحبت‌هاي اعضا خودش نيز به ميزان رأي شمارش شده شك دارد مجددا اعلام رأي‌گيري براي دوفوريت كرد كه درنهايت اصلاحيه بودجه با 22رأي از 27نفر اعضاي حاضر به تصويب رسيد.در پايان نيز متن اصلاحيه به تصويب اعضا رسيد.

  • تقدير و تشكرها به‌خاطر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها

روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران در جريان برگزاري جلسه از برگزاري انتخابات شوراياري‌ها و همچنين حضور پرشور شهروندان در اين انتخابات، تقدير و تشكر كردند. مهدي چمران، رئيس شورا ضمن تقدير از مردم تهران به‌خاطر حضور پرشور در انتخابات شوراياري‌ها از هيأت‌هاي اجرايي و نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها نيز كه توان زيادي براي برگزاري انتخاباتي سالم و پرشور گذاشتند، تشكر كرد. اقبال شاكري، مجتبي شاكري، اسماعيل دوستي و عباس جديدي نيز درباره شكل مناسب برگزاري انتخابات شوراياري‌ها و نحوه فعاليت شوراياران نكاتي را مطرح كردند.

کد خبر 290063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha