چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه لایحه وزارت علوم درباره پایان‌نامه‌فروشی هنوز ارائه نشده، گفت: یکی از مسائل، معضل پایان‌نامه‌فروشی است که در دستور کار‌ کمیسیون آموزش قرار دارد و مقرر شده بود وزارت علوم دراین خصوص لایحه‌ای تهیه کرده و به کمیسیون‌ ارائه دهد ولی هنوز این کار صورت نگرفته است.

پایان‌نامه فروشی، وزیر علوم را به مجلس می‌کشاند

در جلسه‌اي از وزيرعلوم دعوت كرديم تا اقدامات انجام شده در برابر فروش پايان‌نامه را ارائه دهد. دكتر قاسم جعفري با اشاره به اهم برنامه‌هاي كميسيون آموزش عالي در سال‌جاري گفت: كميسيون آموزش عالي در عرصه آموزش عالي ضمن نظارت، مسئله فرهنگي در دانشگاه‌ها را به‌صورت جدي پيگيري خواهد كرد.

او به رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد اشاره كرد و گفت: آخرين وضعيت رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد در كميسيون بررسي خواهد شد. رسيدگي به وضعيت دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي را مي‌توان مهم‌ترين برنامه كميسيون آموزش در سال‌جاري دانست. برخي از دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي در زمينه هيأت علمي، فضاي آموزشي، آزمايشگاه و كارگاه با استانداردها فاصله بسياري دارند كه بايد به وضعيت آنها رسيدگي شود.

پيش از اين و در اوايل اسفند سال گذشته معاون دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان از به اتمام رسيدن كار كارشناسي شيوه‌نامه برخورد با تخلفات علمي خبر داده و گفته بود: در اين شيوه‌نامه شديدترين تنبيه براي جعل پايان‌نامه درنظر گرفته شده است. دكتر سيدابوالحسن رياضي زمان ابلاغ شيوه‌نامه برخورد با تخلف‌هاي علمي را به‌صورت دقيق تعيين نكرد اما با تأكيد بر بررسي دقيق اين آيين‌نامه زمان ابلاغ آن را موكول به تصميم وزيرعلوم كرد. يكي از مسائلي كه در اين شيوه‌نامه به آن اشاره شده، بحث فروش پايان‌نامه‌هاست كه ضربه شديدي بر كيفيت علمي دانشگاه‌ها وارد مي‌كند بنابراين شديدترين تنبيه براي مواردي كه پايان‌نامه جعل شده باشد درنظر گرفته شده است.

گفته مي‌شود دراين شيوه‌نامه كه هنوز از ابلاغ آن خبري نيست و گويا وزير علوم به‌خاطر همين تأخير در ابلاغ به مجلس دعوت شده است از كوچك‌ترين پيش‌بيني‌هاي لازم براي برخورد با سرقت علمي، عدم‌رعايت حقوق مولفين، ذكر نكردن عناوين و مواردي از اين قبيل كه طيف بسيار گسترده‌اي از بي‌دقتي‌ها و تخلف‌ها محسوب مي‌شود، انجام شده است. هرچند موضوع جعل پايان‌نامه يكي از معضلات قديمي حوزه آموزش است اما مهر‌ماه سال‌گذشته رئيس‌جمهور يك‌بار ديگر اين موضوع را داغ كرد و در جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، با انتقاد از «پايان‌نامه‌فروشي» ‌ يا «كپي‌برداري متون علمي»، خواستار برخورد دستگاه‌هاي مرتبط با اين پديده شد. از آن زمان تا‌كنون با وجود همه خبرهاي اعلامي از سوي وزارت علوم، هيچ اتفاق تازه‌اي نيفتاده است.

کد خبر 291570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha