شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

سعید مروتی: یازدهمین جشن سینمای ایران در حالی برگزار خواهد شد که تحریم اتحادیه تهیه‌کنندگان، جنجال‌های فراوانی را برایش رقم زده است.

حاشیه و جنجال البته در جشن خانه سینما، مسبوق به سابقه است ولی همیشه حاشیه‌ها از لحظه اعلام نامزدهای دریافت تندیس و یا پس از برگزاری مراسم، به اوج می‌رسیدند. این‌بار اما از دو ماه مانده به برگزاری جشن یازدهم، حاشیه‌ها سهم پررنگ‌تری از متن یافته‌اند.

 آن هم در حالی که پرویز پرستویی از تبلور وحدت میان سینماگران در جشن یازدهم خبر داده است و جشن امسال در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه به عنوان قدرتمندترین تشکل صنفی خانه سینما، این رویداد را تحریم و فیلم‌هایش را بیرون کشیده است؛ هرچند اغلب این فیلم‌ها که از تولیدات سینمای بدنه هستند، در صورت حضور هم بعید بود به موفقیتی دست یابند. منتها اعتراض‌های گسترده بخش قابل توجهی از سینماگران، فشار روانی زیادی را به برگزارکنندگان جشن امسال تحمیل کرده است.

طبیعی است که وقتی خانه سینما دچار التهاب شود، جشنی هم که توسط این نهاد صنفی برگزار می‌شود، از آن مصون نماند.

به شیوه برگزاری جشن خانه سینما، همواره انتقادات گسترده‌ای وارد شده. جشنی که خود سینماگران می‌گویند در خیلی دوره‌ها مبتلا به محفل‌گرایی و رفیق‌بازی بوده است.

منتها جنجال‌های امسال ارتباطی با خود جشن و نحوه برگزار شدنش ندارد. دلیل همه  جنجال‌ها تشکیل فدراسیون تهیه کنندگان و هضم اتحادیه در درون آن است.

نکته‌ای که برخی از تهیه‌کنندگان آن را برنتابیدند و بهترین راه برای ابراز  مخالفتشان را در تحریم جشن خانه سینما دیدند.با این همه تلاش‌های دبیر جشن یازدهم که یکی از موجه‌ترین چهره‌های سینمای پس از انقلاب است، همچنان برای بازگرداندن آرامش و برگزاری جشنی که در شأن سینمای ایران باشد، ادامه دارد؛ حتی اگر اختلافات گسترده تهیه‌کنندگان، مجالی برای چنین آرامشی باقی نگذاشته باشد.

کد خبر 29207

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز