سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

رضا کربلایی: وزیر نفت می‌گوید: فشار یارانه‌های نقدی بر صنعت نفت نابودکننده و کمرشکن است و بندهای مربوط به بیمه نفتکش‌ها و وصول درآمدهای نفتی در توافق ژنو انجام نشد.

زنگنه

به گزارش همشهري، بيژن زنگنه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأكيد بر اينكه ايران تفاهمنامه تهاتر نفت با كالا با روسيه امضا نكرده است، افزود: از بندهاي مربوط به توافق هسته‌اي ژنو درخصوص بيمه نفتكش‌ها و وصول درآمدهاي نفتي به دلايلي محقق نشده است.

وزير نفت در پاسخ به اين سؤال كه آيا بندهاي توافق ژنو در بخش نفت شامل تحريم بيمه نفتكش‌ها، پتروشيمي‌ها و وصول درآمدهاي نفتي ازسوي اتحاديه اروپا و آمريكا اجرايي شد، پاسخ داد: درباره بيمه و دريافت درآمدهاي نفتي به دلايلي كه نمي‌توانم بازگو كنم اين موضوع محقق نشد، زيرا مجبور بوديم برخي اطلاعات خود را افشا كنيم، اما در بخش پتروشيمي توانستيم از اين توافقنامه استفاده كنيم.

  • يارانه‌ نقدي؛ كمرشكن و اعصاب خرد كن

وزير نفت در پاسخ به سؤالي درباره اينكه وزارت نفت تا چه زماني بايد بار يارانه‌ها را به دوش بكشد، گفت: يارانه نقدي نابودمان كرد و فشار يارانه‌ها له‌كننده است. وي با بيان اينكه اداره صنعت نفت سخت‌تر از تأمين يارانه نقدي است، اظهار كرد: هر وقت بحث تأمين يارانه نقدي مطرح مي‌شود، اعصابم خرد مي‌شود چرا كه فشار آن بر صنعت نفت كمرشكن است و شايد نخستين بار باشد كه وزارت نفت حتي براي پرداخت حقوق كاركنان خود هم دچار مشكل مي‌شود و حقوق‌ها را ٢٨ اسفندماه و با وام گرفتن از بانك مركزي پرداخت مي‌كند. وي با بيان اينكه وزارت نفت پارسال روزي ١٢٥ميليارد تومان بابت يارانه‌ها پرداخت كرده است، گفت: اين يارانه تمامي ندارد؛ وزارت نفت هم‌اكنون به همه عالم بدهكار است! زنگنه با بيان اينكه اداره كل وزارت نفت يك طرف و تأمين يارانه‌ها نيز طرف ديگر است، گفت: اگر چه در سال١٣٩٣ نسبت به ١٣٩٢ فشار كمتر شد، اما واقعا فشار پرداخت يارانه‌ها له‌كننده است.

  • نمي‌دانيم بابك زنجاني پول نفت را چه‌كار كرد؟

وزير نفت درباره آخرين وضعيت مطالبات وزارت نفت از بابك زنجاني تصريح كرد: بابك زنجاني بيش از 2هزارو700ميليون دلار از پول نفت را پس نداده و به‌نظر من از اول هم قصد نداشته كه پس بدهد. وي فعلا در بازداشت است و قوه قضاييه و دادستاني در حال پيگيري اين موضوع هستند. زنگنه درباره حكم انتقال دارايي‌هاي زنجاني به اين وزارتخانه نيز گفت: براي انتقال اموال، جعفري دولت آبادي هفته گذشته دستور داده است كه اموال به‌حساب و به نام وزارت نفت منتقل شود.

به گفته زنگنه، به وزارت نفت وكالت داده شده و اقدامات انتقال در حال انجام است و روزي كه انتقال آغاز شود روز قيمت‌گذاري خواهد بود؛ اما ارزش اموال به قدري نيست كه كل بدهي وي را پوشش دهد. وي ادامه داد: بيشتر اموال مربوط به پيش از آن است كه پول نفت را بگيرد و هنوز نگفته كه پول نفت را چه‌كار كرده است.

زنگنه تصريح كرد: 2زمين در شهرك غرب و الهيه است و ساير اموال وي مانند شركت هواپيمايي با وام و بدهي است و پس از كسر بدهي چيزي از آن باقي نمي‌ماند. وزير نفت با اشاره به اينكه روي هر كدام از اموال دست مي‌گذاريم يكي مي‌گويد مال من است، اظهار كرد: همه اموال زنجاني به 500 ميليون دلار هم نمي‌رسد، اما به هرحال از قوه قضاييه ممنونيم و اين كار ادامه يابد تا اموال دولت استيفا شود.

  • پاسخ وزير نفت به 2سؤال همشهري

وزير نفت در پاسخ به سؤال همشهري كه توليد نفت ايران در چه بازه زماني به ميزان قبل از تحريم‌ها برمي‌گردد؟ گفت: طبق پيش‌بيني، ما مي‌توانيم در طول چندماه به توليد پيش از تحريم برسيم ضمن اينكه پارسال آزمايش توليد ميدان‌ها را انجام داده‌ايم و كساني كه مي‌گويند بازگشت ايران به سطح پيشين چند سال طول مي‌كشد، بايد منتظر بمانند و عملكرد ما را ببينند.

زنگنه در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما كه چه برنامه‌اي براي بازپس‌گيري سهم ايران از توليد نفت اوپك دارد و آيا رويكرد نفتي كشور پس از رفع تحريم‌ها در اوپك تهاجمي خواهد بود، تأكيد كرد: اوپك آنقدر بالغ است كه با وجود بازگشت ايران به سهم پيشين، خودش را طوري تنظيم كند كه به بازار لطمه‌اي نخورد.

وزير نفت افزود: محافظه كارترين اعضاي اوپك هم معتقد نيستند كه توليد اوپك بايد از رقم روزانه ٣٠ميليون بشكه فراتر رود و ما معتقديم اين مقدار دست‌كم بايد 5درصد كاهش يابد. زنگنه افزود: اوپك جاي تعامل است و ما نيز با كسي جنگ و دعوا نداريم و اهل تعامل و رفتار منطقي هستيم و اين رفتار را در آينده هم ادامه مي‌دهيم، اما اصل كلي اين است كه در اوپك قدرت تابع ميزان توليد و ظرفيت مازاد توليد است. وي گفت: هر يك از اعضا يك حق رأي دارد، اما اعضاي با توان توليد بالاتر، توليد ناخالص داخلي، ارزش افزوده و منابع مالي و انساني بيشتر، قدرت بيشتري خواهند داشت.

  • پاسخ زنگنه به پرسش‌هاي خبرنگاران

اروپايي‌ها در موضوع صادرات گاز ايران مرده‌خوري مي‌كنند و همسايه‌ها در اولويت صادرات گاز هستند.
سهميه‌بندي اعضاي اوپك همچنان معتبر است و بيانيه مطبوعاتي براي تعيين سقف توليد اوپك ارزش حقوقي ندارد.
پرداخت بدهي 260ميليون دلاري ناجا به وزارت نفت در حال پيگيري است و تاكنون 60 ميليون دلار آن پرداخت شده است.
با بهره‌برداري از فاز يك پالايشگاه ستاره خليج‌فارس از واردات بنزين بي‌نياز و امسال صادركننده گازوئيل مي‌شويم.
بدهي شركت شل به ايران 2.8ميليارد دلار است كه يك روز پس از لغو تحريم‌ها، اين بدهي نفتي به ايران پرداخت مي‌شود.
با رفع تحريم، پاكستان ديگر بهانه‌اي براي تأخير واردات گاز از ايران ندارد.

از حضور بخش خصوصي در صنعت نفت و گاز استقبال مي‌كنيم؛ البته اگر خصولتي‌ها اجازه بدهند.
توافقي درباره تهاتر نفت در برابر كالا با روسيه امضا نكرده‌ايم، يك چيزي امضا كرده‌ايم اما عنوانش تهاتر نبوده است و خداوكيلي حرفم هم درست است.

4 تا 5 ميليارد دلار پول شركت نفت در هند بلوكه شده كه پس از رفع تحريم‌ها آزادسازي مي‌شود.
بدون‌شك چين پس از تحريم‌ها شريك راهبردي ايران خواهد بود و به‌هيچ وجه قصد حذف چيني‌ها از بازار نفت و صنعت نفت كشور را نداريم.

اينگونه نيست كه وقتي از كشوري به‌عنوان شريك راهبردي نام برده مي‌شود يعني اينكه منافع خودمان را لحاظ نكنيم؛ هر كشوري به‌دنبال حداكثر كردن منافع خود است و ايران نيز از اين امر مستثني نيست.

شكايت اول گازي تركيه درباره كيفيت گاز در دادگاه رد شد و منتظر رأي دادگاه درباره شكايت دوم درخصوص قيمت گاز هستيم. رئيس‌جمهور تركيه پيشنهاد افزايش صادرات گاز ايران با قيمت پايين‌تر را نپذيرفت.حتي اگر كساني بخواهند قيمت نفت را بيشتر از اين كاهش دهند، ديگر نمي‌توانند. آنها كه مي‌خواستند به ما ضربه بزنند در بحث كاهش قيمت نفت هيچ‌گونه كوتاهي انجام نداده‌اند.

 

کد خبر 292231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha