مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷
۰ نفر

این که تنها ۸درصد تهرانی‌ها آمادگی مقابله با زلزله احتمالی را دارند و در این‌باره آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند خبری به‌نظر نگران‌کننده می‌رسد اما آنچه جای امیدواری دارد این است که سامانه آموزش مجازی مدیریت بحران با هدف هم‌افزایی با سازمان‌های مردمی در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران قرار گرفته است.

امسال قرار است در ۱۰ پایگاه مدیریت بحران آموزش‌های تخصصی به شهروندان ارایه شود.

به‌گفته احمدصادقي رئيس اين سازمان امسال در بحث آموزش 10پايگاه مديريت بحران در 10نقطه شهر تهران تحت عنوان آموزش‌هاي تخصصي مديريت بحران فعاليت خواهند كرد و طرحي ويژه كودكان و نوجوانان ايجاد شده تا در نقاط مختلف شهر تهران دانش‌آموزان بتوانند فعال باشند.

به‌نظر مي‌رسد امسال رويكرد سازمان پيشگيري و مديريت بحران به آموزش توانايي‌هاي لازم به شهروندان در مقابله با بحران‌هاي مختلف و استفاده از مشاركت مردم متمركز شده باشد. به همين دليل صادقي با اشاره به راه‌اندازي سامانه آموزش مجازي مديريت بحران با همكاري سازمان مديريت بحران كل كشور گفت: نبايد منتظر مقابله با حادثه باشيم. هفته گذشته افتتاح مركز تاب‌آوري شهر تهران انجام شد تا از بحران‌محوري خارج شويم. ما به‌دنبال آماده‌سازي شهر و شهروندان براساس شناخت مخاطرات هستيم.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه در سال94 ارتقاي نقش شهروندان در مديريت بحران را در دستور كار قرار داده‌ايم، افزود: به همين منظور سازمان را به يك نهاد اجتماعي بايد تبديل كنيم. يكي ديگر از رويكردهاي مهم سازمان پيشگيري و مديريت بحران در سال‌جاري شناسايي گسل‌هاي خانه‌به‌خانه در شهر تهران و ابلاغ طرح تدوين ساخت‌وسازها در نزديكي قنوات است كه به‌گفته صادقي، اين طرح امسال به‌منظورتصويب به شوراي شهر تهران ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت مشاركت‌هاي مردمي، خاطرنشان كرد: يكي از بحث‌هاي موفق ما بحث دوام است. دوام بحث گروه‌هاي داوطلب مردمي است كه اين تجربه بسيار خوبي بوده، كه يك الگو شده است و كلانشهرهاي مختلف كشور دارند از اين بحث الگوبرداري مي‌كنند. وي ادامه داد: حتي با محوريت‌هاي بحث دوام يك فعاليت‌هاي مشتركي هم با كشورهاي همسايه به‌خصوص عراق و تركيه داشته‌ايم. شبكه دوام نيازمند اين است كه پايدار بماند. صادقي شكل‌گيري مشاركت‌هاي مردمي را به اين دليل كه برنامه‌ريزي‌اي براي حفظ داوطلب وجود ندارد سست و از هم گسيخته دانست و گفت: در سال۹۴ شاهد اين قضيه هستيم كه گروه دوام حضور بسيار پررنگي را در رفع معضلات بسيار پيچيده شهري داشته باشند.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران همچنين با اشاره به طرح مدرسه آماده، افزود: طرح ديگري كه ما با جشنواره شهر آماده آن را آغاز كرديم و طرح آن نهايي شد؛ طرح مدرسه آماده در شهر تهران است. مدرسه آماده مدرسه‌اي است كه مخاطراتش به حداقل برسد و توان مقابله با حوادث را داشته باشد و بتواند سريع به حالت اوليه خودش بازگردد.

صادقي در ادامه گفت: آموزش اين طرح براي نخستين‌بار در تابستان با مشاركت آموزش و پرورش آغاز شد و ما در سال تحصيلي ۹5-۹4 ضمن اينكه مدارس آماده را به اجرا درمي‌آوريم، مي‌توانيم شاهد گروه‌هاي دوام دانش‌آموزي نيز باشيم. صادقي همچنين از تهيه سند كاهش خطرپذيري براي مناطق شهر تهران خبر داد و گفت: ۳۸مخاطره مختلف شهر تهران را تهديد مي‌كند. بنابراين تهيه اين سند براساس نياز و طبق اين مخاطرات در دستور كار سازمان قرار گرفته و قرار است براساس اين سند نيازهاي هرمنطقه مشخص شود و آموزش‌ها براساس همان نيازها ارائه شود. بنابراين گزارش قرار است تا پايان امسال از هرمنطقه براي 3محله سند كاهش خطرپذيري تهيه شود و ظرف 3سال آينده نيز اين سند براي تمام شهر تهران تهيه خواهد شد.

کد خبر 292361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha