همشهری آنلاین: تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و دانشگاه یزد با هدف توسعه فناوری‌های‌ این حوزه و ایجاد همکاری‌های بیش‌تر منعقد شد.

اجرای طرح استفاده از مالچ سیمانی در یکی از مناطق جنوبی کشور

به گزارش مهر، دکتر حسینعلی بهرامی دبیر ستاد ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، در این ‌باره اظهار کرد: این تفاهم‌نامه درشش بند و با هدف توسعه فناوری‌های شناسایی، پایش و تثبیت فرسایش بادی و ریزگردها با دانشگاه یزد که از توانمندی خوبی در این زمینه برخوردار است و به عنوان یکی از قطب‌های فرسایش بادی در کشور محسوب می‌شود، منعقد شده است.

وی افزود: یکی از موارد مطروحه در این تفاهم‌نامه حمایت از چاپ مستندات پژوهشی و کتاب‌های تالیف شده در این زمینه است که مقرر شد در قالب این تفاهم‌نامه کتاب‌های مرتبط با موضوع ستاد مورد حمایت مادی و معنوی ستاد قرار گرفته و به‌طور مشترک به‌ چاپ برسد.

بهرامی همچنین ابراز کرد: حمایت مادی و معنوی از تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌ مرجع فرسایش بادی، مالچ و ریزگردها و تکمیل احداث ایستگاه اندازه‌گیری و پایش فرسایش ‌بادی از دیگر مواردی بود که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است. همچنین در همین‌ راستا مقرر شد بخش‌های آزمایشی ارزیابی اثرات محیط زیستی مالچ‌ها نیز فعال شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره مفاد مهم دیگر این تفاهمنامه گفت: انجام طرح استفاده از مالچ سیمانی در تثبیت تپه‌های ماسه‌های روان با حمایت مالی لازم برای اجرا در سطح پایلوت در یکی از مناطق ‌جنوبی کشور و حمایت مالی این ستاد از طرح کاربرد استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای مالچ بیولوژیک و کنترل فرسایش بادی نیز از دیگر موارد مهم مواردی بود که در این تفاهم‌نامه آمده است.

وی همچنین به حمایت از پیشنهاد طرح ملی بادشکن اطراف مزارع به‌عنوان فناوری ملی در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و افزود: استفاده ‌از توانمندی استادان و محققان مجموعه دانشکده‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌ زیست دانشگاه یزد از جمله موارد دیگری بود که در این تفاهم‌نامه آمده است.

این تفاهم‌نامه به امضای دکتر بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر اولیاء رییس دانشگاه یزد رسید.

کد خبر 292965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha