همشهری آنلاین: صدها تن از شهروندان کره جنوبی با برپایی تجمع اعتراض آمیز، مخالفت خود را با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان اعلام کردند.

کره جنوبی تظاهرات

به گزارش ایرنا، شهروندان کره‌ جنوبي در جریان این تجمع که در منطقه «یونگ سان» در مرکز سئول برپا شد، خواستار خاتمه دادن به حضور گسترده نظامیان آمریکایی و خروج فوری آنان از کشور خود شدند.

آنان همچنین با سر دادن شعارهای اعتراضی در برابر ساختمان وزارت دفاع این کشور که مقر ستادی ارتش ایالات متحده محسوب می‌شود، به خسارت‌های وارد شده به محیط زیست کشور از سوی مجتمع «رودریگز» که متعلق به نیروهای نظامی آمریکا است، اعتراض کردند.

مجتمع نظامی رودریگز یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در کشور کره جنوبی است که در سال 1954 در نزدیکی شهر «پوچئون» و در فاصله‌ای اندک با مرز کره شمالی تاسیس شد.

این مجتمع که در فضایی به وسعت 13 میلیون متر مربع احداث شده، بزرگترین میدان آموزشی نظامیان آمریکایی در قاره آسیا محسوب می‌شود که در طول سال از سوی نیروهای نظامی دو کشور برای انجام تمرینات مشترک نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمایش‌های مکرر نظامی نیروهای ارتش آمریکا در این منطقه که تنها 25 کیلومتر با مناطق مسکونی کره جنوبی فاصله دارد، علاوه بر نگرانی ساکنین این نواحی، محیط زیست منطقه را نیز با خطرات شدید مواجه کرده است.

مردم کره جنوبی تاکنون چندین بار نسبت به تخریب محیط زیست این منطقه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان که تعداد آنها بیش از 600 نفر برآورد شده، اعلام کردند که تا زمان دریافت پاسخی مناسب از سوی مسئولان، به تجمع خود ادامه خواهند داد.

«کیم سو چئول»، مدیر کمیته ساکنین و کشاورزان منطقه «پوچئون» در سخنانی به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت: «ما از زندگی در فضای اضطراب آمیز و مملو از ترس ناشی از آزمایش‌های مکرر نیروهای آمریکایی که با انفجارهای شدید همراه است، خسته شده‌ایم.»

او همچنین به تحمل 70 ساله نظامیان آمریکایی در این منطقه توسط ساکنان بومی اشاره کرد و یادآور شد: طاقت مردم دیگر تمام شده و همه ما خواستار خروج فوری این نیروها از خاک خود هستیم.

ماه مارس (اسفند - فروردین) سال گذشته میلادی نیز شلیک نیروهای آمریکایی به سوی شهروندان کره‌ای در این منطقه با اعتراض مقامات و شهروندان کره جنوبی نسبت به نقض حقوق شهروندی توسط این نیروها در خاک کره همراه بود.

در پی وقوع این حادثه، سئول از واشنگتن خواست تا ضمن بررسی دقیق ماجرا از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کند.

اعتراض مکرر مردم کره جنوبی به حضور مداوم و حاشیه دار نظامیان آمریکایی در کشورشان، در حالی به روندی ثابت در مناسبات سئول - واشنگتن تبدیل شده که وزیر دفاع کره شمالی در سخنانی، این حضور گسترده را «رشد سرطانی» نامید.

هم اکنون آمریکا بیش از 28 هزار نیروی نظامی در خاک کره جنوبی دارد و دو کشور سالانه اقدام به برگزاری چندین رزمایش نظامی مشترک می کنند.

انجام این رزمایش و حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکایی در کره جنوبی همواره با اعتراض کره شمالی همراه است، چرا که پیونگ یانگ معتقد است چنین حضور گسترده‌ای، عملا منطقه شبه جزیره کره را به سمت بی‌ثباتی و تنش سوق می‌دهد.

اقدام آمریکا به اعزام نیرو و تجهیزات مرگبار به کشورهای مختلف و دخالت در مسایل و چالش‌های منطقه‌ای در چارچوب نقش ژاندارمی است که برای خود قائل بوده و در سایه همین تصورات؛ به جنگ افروزی، ایجاد و کانون‌های بحران و تنش در مناطق ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک تحت لوای کمک به برقراری امنیت یا همکاری با کشورهای واقع در این مناطق، مشغول است.ژ

کد خبر 293747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha