جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

معاون امور مسکن و ساختمان از مجوز بانک مرکزی به شرکت‌های لیزینگ مسکن برای ورود به بازار خبر داد و گفت: بانک مرکزی برای چگونگی فعالیت شرکت‌های لیزینگ‌کننده مسکن تصمیم‌گیری کرده و امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

حامد مظاهريان در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سؤال كه سود اقساط در خريد ليزينگي چند درصد درنظر گرفته شده، اظهار كرد: اعلام جزئيات تصميم بانك مركزي درباره فعاليت ليزينگي‌ها به‌دليل تعيين نرخ سود بانكي به تأخير افتاد. 

به هر حال ليزينگ اساسا تسهيلات گران‌قيمت است و براي اقشار متوسط رو به ‌بالاست و نرخ سود طبق دستورالعمل ابلاغيه بانك مركزي خواهد بود.معاون وزير راه در حالي از تأييد بانك مركزي بر فعاليت ليزينگ مسكن خبر داده كه سال گذشته درخواست اين وزارتخانه از بانك مركزي براي فعاليت ليزينگ‌ها بدون پاسخ مانده بود. هنوز هم بانك مركزي اين خبر را تأييد نكرده و اطلاعيه‌اي در اين زمينه صادر نكرده، اما معاون وزير راه از اين تصميم پرده برداشته است.

وزارت راه و شهرسازي به همراه درخواست براي افزايش مبلغ وام مسكن، از بانك مركزي خواسته است اجازه فعاليت شركت‌هاي ليزينگ مسكن را ارائه دهد تا از اين طريق قدرت خريد براي متقاضيان افزايش يابد. عباس آخوندي معتقد است كه با تقويت قدرت خريد متقاضيان مي‌توان به تحريك تقاضا در بازار مسكن پرداخت و از اين طريق رونق را به معاملات تزريق كرد. بر اين اساس وزارت راه و شهرسازي قصد دارد زمينه را براي گردش پول در اين بازار فراهم كند تا توليدكنندگان توان بيشتري براي توليد پيدا كنند. سال گذشته بانك مركزي با درخواست‌هاي وزارت راه براي انبساط تسهيلاتي در بخش مسكن مخالفت كرد و دليل اين امر را جلوگيري از سياست‌هاي تورم‌زا اعلام كرد. اختلاف وزارت راه و بانك مركزي در همين نقطه قرار دارد.

وزارت راه به‌دنبال سياست انبساطي براي ايجاد رونق است اما بانك مركزي رويه انقباضي براي كنترل تورم را در اولويت قرار داده است. با وجود اين به‌نظر مي‌رسد دولت انتخاب خود را در بخش مسكن به‌عنوان بخش پيشران اقتصادي ميان اين دو سياست انجام داده است چراكه سخنگوي قوه مجريه در گردهمايي مديران بانك مسكن با اشاره به اينكه سياست دولت در اقتصاد شتاب بخشيدن به خروج از ركود است، گفت: خروج از ركود هميشه با سياست‌هاي انبساطي اعم از سياست‌هاي انبساط پولي و مالي همراه است اما ما بايد به‌گونه‌اي عمل كنيم كه براي شرايط تورمي عمدتاً از سياست‌هاي انقباضي برخوردار باشيم.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: بخش‌هايي كه نيازمند انبساط و انقباض پولي و مالي هستند در سياست‌هاي دولت تعيين شده است. رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اشاره به اينكه دولت مصمم است در سال 1394به توليد مسكن توجه كند گفت: برنامه دولت در سال‌جاري ساخت يك ميليون و 800هزار واحد مسكوني است. وي افزود: درسال 1394اگر همگرايي كافي و وافي بين سياست‌هاي دولت و دستگاه‌ها و نهادهايي كه اين سياست‌ها را اجرا مي‌كنند وجود داشته باشد، مي‌توانيم به سياست‌هاي مورد توجه هيأت وزيران و رئيس‌جمهور و انتظارات مردم دست پيدا كنيم.

کد خبر 294466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha