همشهری آنلاین: وزارت اقتصاد چین روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد در حرکتی که برای جلوگیری سیگارکشیدن در بزرگترین کشور سیگارساز و مصرف‌کننده دخانیات جهان قرار است نرخ کلی مالیات بر سیگار را از ۵ درصد به ۱۱ درصد برساند.

به گزارش رویترز چین علیرغم مخالفت مداوم صنعت دخانیات، پیکارش بر ضد سیگار کشیدن در طول سال گذشته شتاب بخشیده است.

فعالان محلی و خارجی ضدسیگار می‌گویند عادت سیگار کشیدن هزینه سنگینی را بر نظام مراقبت بهداشتی چین تحمیل کرده است.
پارلمان ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که آگهی‌های دخانیات را در رسانه‌های گروهی، مکان‌های عمومی، وسائل نقلیه عمومی و محیط‌های باز ممنوع می‌کند.

بر اساس بیانیه عمده‌فروشان سیگار باید به ازای هر نخ سیگاری که می‌فروشند، باید ۰.۰۰۵ یوآن (کمتر از یک سنت) مالیات اضافی بپردازند، و این افزایش مالیات از روز یکشنبه عملی خواهد شد.

گان کوآن، رئیس دفتر چین اتحادیه غیرانتفاعی بین‌المللی ضد سل و بیماری ریوی از این تحول استقبال کرد، اما آن را کافی ندانست.
او گفت: «این خبر خوبی است، زیرا بالا بردن مالیات به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد، به دور ماندن افراد جوان از سیگار کشیدن کمک خواهد کرد. اما در عین حال، از لحاظ میزان افزایش مالیات، چین هنوز تا رسیدن به کشورهایی در در مقابله با سیگار بسیار خوب عمل کرده‌اند، راه درازی را در پیش دارد.»

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی، چین دارای ۳۰۰ میلیون نفر سیگاری است و ۷۴۰ میلیون نفر در معرض دود سیگار دست دوم هستند.

شورای دولتی، کابینه چین، پیش‌نویس مقررات برای ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته، محدود کردن سیگار کشیدن در مکان‌‌های باز و پایان دادن به تبلیغات دخانیات را تصویب کرده است. بسیاری از شهرها از قبل سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را ممنوع کرده‌اند، اما منتقدان می‌گویند این ممنوعیت‌ها در همه شهرها به طور یکسان عملی نشده، و در برخی از شهرها هم اصلا اجرا نشده است.

سازمان جهانی بهداشت این افزایش مالیات را ستود، اما افزود که برای موثر واقع شدن این اقدام باید هزینه‌ اضافی به مصرف‌کنندگان منتقل شود.

برنهارد شوارتلاندر، نماینده سازمان جهانی بهداشت، در چین گفت: «افزایش مالیات‌های دخانیات موثرترین شیوه واحد برای کاهش مصرف دخانیات در کوتاه‌مدت است. بنابراین سازمان جهانی بهداشت از افزایش مالیات دخانیات در چین بسیار راضی است، اما مهم این است که این افزایش مالیات به افزایش قیمت خرده‌فروشی سیگار بینجامد.»

مبارزه بر ضد سیگار کشیدن در چند ماه گذشته در چین اوج گرفته است، اما رهبری چین و پیکارگران ضدسیگار با مقاومت شدید انحصار دولتی دخانیات روبرو هستند که با توجه به سهم ۷ تا ۱۰ درصدی ان در درآمد مالیاتی دولت قدرت اعمال فشار زیادی را دارد.

کد خبر 294476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha