نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر ۶۳۶ کیلومتری به پایان راه رسیده است. فردا پس از ۱۰ روز، شهر شکل و شمایل معمولش را بازمی‌یابد و با آثار بزرگ هنری ایران و جهان خداحافظی می‌کند.

تهران

مديران شهري اميدوارند اين اتفاق بتواند شهروندان بيشتري را راهي نگارخانه‌هاي فراموش شده پايتخت كند و اين اقدام دست‌كم بر رويكرد هنري شهروندان تأثير بگذارد. اين اقدام توانست رويكرد فرهنگي مديريت شهري تهران را در صدر اخبار شهري جهان قرار دهد و تقدير رسانه‌هاي گوناگون را به همراه داشته باشد.

در اين‌گذار حتي انجمن مترو پليس جهان نيز از مديريت شهري تهران براي چنين اقدامي تقدير كرده است. اين در حالي است كه هنرمندان، مديران و مسئولان مختلف از اين اقدام مديريت شهري تقدير كردند. عضو كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با يادآوري اينكه هرساله اثرگذار‌ترين رويدادهاي فرهنگي و هنري پايتخت در ارديبهشت‌ماه رخ مي‌دهد، گفت: با اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» شاهد اجراي يكي از مهم‌ترين رويدادهاي فرهنگي و هنري در تهران بوديم تا جايي كه بالاخره تابلوهاي شهر ديده شدند.

احمد مسجد جامعي با تأكيد بر اينكه اجراي اين طرح ايده‌اي ناب و خلاقانه بوده كه نه‌تنها در داخل كشور بلكه در ابعاد بين‌المللي خوش درخشيده است، افزود: شهرداري با اين اقدام فرهنگي، همه مردم را به‌صورت رايگان و حين زندگي روزمره دعوت به بازديد از نگارخانه‌اي عظيم و سراسري كرده است.

وي احتمال وجود كاستي‌ها و اشتباهات در اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» را چندان دور از انتظار ندانست و گفت: همه برنامه‌هاي فرهنگي در مسير آزمون و خطا به بلوغ و پختگي لازم مي‌رسند، اما نكته مهم آن است كه شهرداري يكي از اثرگذار‌ترين گام‌ها در مسير فرهنگ را برداشته است.

مسجد‌جامعي استقبال جامعه هنر از طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» را نيز مثبت ارزيابي و عنوان كرد: به‌دليل صبغه فعاليتم در عرصه هنر، با هنرمندان بي‌شماري ارتباط دارم و تا‌كنون بار‌ها هنرمندان در واكنش به اين طرح، اقدام شهرداري را بسيار ارزنده اعلام كرده‌اند و حتي شماري از آنان خواستار تداوم و تكميل اين طرح در سال‌هاي آينده نيز شده‌اند.

عضو شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه با اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» بالاخره تابلوهاي تهران فرصت ديده شدن به‌دست آوردند، تصريح كرد: ممكن است بسياري از تابلو‌ها از ابتدا به ساكن در جاي مناسبي واقع نشده بودند و اجراي اين طرح سبب شد تا وضعيت تابلو‌ها رصد و آسيب‌شناسي شود.

  • پيام تقدير انجمن كلانشهرهاي جهان

معاون امور بين‌الملل مركز ارتباطات شهرداري تهران هم از استقبال نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي از اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» خبرداد. گشتاسب مظفري با اعلام اين خبر اظهاركرد: ابتكار شهرداري تهران در اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» كه با بكارگيري بيش از 1500سازه تبليغاتي در پايتخت انجام شده است، علاوه بر بازتاب رسانه‌اي وسيع در داخل و خارج از كشور مورد استقبال نهاد‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي نيز قرار گرفته است. وي افزود: در همين راستا مقامات انجمن كلانشهرهاي جهان (متروپليس) در پيامي به مديريت شهري پايتخت مراتب تبريك و قدرداني خود را درخصوص اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» در كلانشهر تهران اعلام كردند.

سازمان زيباسازي شهر تهران از پانزدهم ارديبهشت ماه، با بكارگيري بيش از ۱5۰۰ سازه تبليغاتي، «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» را با بهره مندي از آثار هنرمندان بزرگ داخلي و خارجي به‌مدت ۱۰روز در نقاط مختلف شهر برگزار كرد كه اين ابتكار با بازتاب گسترده بين‌المللي در رسانه‌هاي خارجي همچون گاردين، واشنگتن پست و... در چند روز اخير مواجه شده است.گفتني است در اين طرح سازه‌هاي تبليغات محيطي به اكران ۷۰۰ اثر فاخر فرهنگي و هنري در پايتخت اختصاص پيدا كرده است.

  • آشتي دوباره پايتخت‌نشينان با هنر

عضو انجمن جامعه‌ شناسي ايران نيز اين اقدام را آشتي دوباره پايتخت‌ نشينان با جنبه‌هاي زيبا‌شناختي هنرهاي معاصر دانست.
مصطفي آب‌روشن در واكاوي اثرگذاري اجراي طرح نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر در پايتخت در ابعاد اجتماعي و فرهنگي گفت: در روزهاي اخير فضاي زندگي شهر در پايتخت دستخوش تغييرات قرار گرفته و لطافت هنر به افكار تهراني‌ها سرك كشيده است.

به گفته وي سرعت و سختي زندگي شهري در بسياري از مواقع لطافت شهري را تحت الشعاع قرار مي‌دهد اما با نصب بيش از 1500تابلوي نقاشي در سراسر شهر تهران شاهد آن هستيم كه هم روح هنر به شهر بازگردانده شده و هم تهراني‌ها اين فرصت را به‌دست آورده‌اند تا با جنبه‌هاي زيبا‌شناختي هنرهاي معاصر در مسير زندگي روزمره‌شان آشنا شوند.

وي برپايي اين نگارخانه در وسعت يك شهر و نمايش آثار هنري نقاشان بزرگ ايراني و خارجي را ايده‌اي خلاقانه دانست و تصريح كرد: اجراي چنين طرح‌هاي فرهنگي 2 كاركرد مهم دارد. نخست آنكه منظر شهري را از شكل و شمايل ساخت و‌سازي‌ به سمت زيبايي و هنر سوق مي‌دهد و تصوير چشم‌نوازي از شهر به نمايش مي‌گذارد و سپس آنكه سطح شناخت شهروندان از هنر را در تمام ابعاد افزايش مي‌دهد.

وي ادامه داد: انسان به ذاته هنر‌دوست است اما زندگي شهري فرصت پرداختن به هنر را از بسياري از شهروندان مي‌گيرد. حال آنكه شاهد هستيم اجراي اين طرح زمينه‌اي مهيا كرده تا شهروندان با جنبه‌هاي زيبا‌شناختي بيش از پيش آشنا شوند.

کد خبر 295073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha