قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام (۲/۱۰/۹۱) به مدت ۴ سال به‌صورت آزمایشی لازم‌الاجراست.

ایثارگران

 اين دوره آزمايشي وارد سومين سال خود شده است و همچنان ايثارگران اين سؤال را مطرح مي‌كنند كه اين قانون اجرايي شده است يا خير؟

رئيس‌جمهور در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: «نسبت به جامعه ايثارگري كه تمام‌قد در برابر آنها خضوع مي‌كنيم و به همه خانواده‌هاي عزيز ايثارگر احترام مي‌گذاريم، اين دولت براي اولين‌بار قانون جامع ايثارگري را اجرايي و عملياتي و تمام بدهي‌هاي معوقه آنها را تا سال90 پرداخت كرد.»

شهيدي، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در يكصدوچهلمين جلسه شوراي مشاوران امور ايثارگران وزيران گفت: «قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران از اواخر سال92 ابلاغ شد تا به امروز 71درصد اجرايي شده و 29درصد باقيمانده آن نيازمند تدوين آيين‌نامه در كميسيون اجتماعي دولت و تأمين بودجه براي اجرايي شدن است.»

ضروري است با تحليلي واقع‌بينانه به بررسي مواد قانون جامع بپردازيم تا مشخص شود اين قانون اجرايي شده است يا خير. هدف از تدوين قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران، تجميع قوانين قبلي، اصلاح اين قوانين با الحاقيه يا تغيير آن و پر كردن خلأهاي قانوني با تصويب قوانين جديد بوده است. سعي پيشنهاددهندگان اين قانون اين بود كه يك قانون با جامعيت لازم تهيه و تدوين شود و مبناي رسيدگي و ارائه خدمات به ايثارگران قرار گيرد تا مسئولان از آشفته‌بازاري كه در قوانين متعدد به‌وجود آمده بود، جلوگيري كنند و مجريان تكليف خود را در ارائه تسهيلات به ايثارگران بهتر از گذشته بدانند. تركيب مواد قانون جامع شامل موارد زير است:
1- تعاريف و رويه‌ها
2- قوانين و مقرراتي كه از گذشته بوده و در اين قانون مجددا ذكر شده‌اند.
3- قوانين و مقرراتي كه اصلاح شده يا تغيير پيدا كرده‌اند.
4- قوانين و مقرراتي كه جديد تصويب شده‌اند.

باتوجه به تقسيم فوق به بررسي مواد اين قانون مي‌پردازيم و به موادي كه تسهيلات در آن ذكر شده يا تعهداتي براي دستگاه‌ها ايجاد كرده، اشاره مي‌كنيم و از بيان موادي كه صرفا به تعاريف و رويه‌ها اشاره دارند، خودداري خواهيم كرد.

فصل دوم به مسكن ايثارگران مي‌پردازد و روش‌هاي مختلفي را براي ارائه خدمات مسكن بيان مي‌كند. اغلب روش‌هايي كه براي حل مسكن ايثارگران در اين فصل به آن اشاره شده، هنوز اجرايي نشده و اقدامي درباره آن انجام نشده است. واگذاري منازل اجاره به شرط تمليك، وديعه مسكن استيجاري، كمك بلاعوض، پرداخت هزينه تعمير منزل و تبديل به احسن كردن مسكن نامناسب و... مواردي است كه فاقد اقدام براساس يك برنامه مدون است. ضمنا ساير موارد هم كه اجرايي شده، مواد قانوني است كه از گذشته وجود داشته و همچنان در حال اجراست و ذكر آن در قانون جامع دليل آن نيست كه به‌واسطه اين قانون اجرايي شده است. از نكات ديگر عدم اجراي قانون موضوع مسكن فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر فاقد مسكن است كه تا پايان قانون برنامه پنجم مشمول تسهيلات هستند و قانون برنامه پنجم سال پاياني خود را طي مي‌كند و همچنان اقدامي در اين‌باره انجام نشده است. علاوه بر آن الحاق جانبازان زير 25درصد به بهره‌مندي از تسهيلات مسكن است.

هرچند اين الحاق در سال‌جاري انجام شده، ولي جزء تعهدات بزرگي است كه به قانون ملحق شده و ضمانت اجرايي پيدا كرده و بايد در برنامه‌ها مورد توجه قرار گيرد. در ماده‌5 فصل مسكن به موضوع پيشگيري از تخريب و مساعدت در تعمير و نگهداري منازل مسكوني ايثارگران مشمول فصل مسكن كه در عسر و حرج قرار دارند، حسب ضوابط و مقررات مصوب هيأت امنا جهت تأمين بخشي از هزينه به‌صورت بلاعوض اشاره شده است. آيا هيأت امنا چنين مصوبه و يا دستورالعملي را به تصويب رسانده است؟ اين موضوع از اختيارات داخلي بنياد است و نياز به آيين‌نامه اجرايي كميسيون اجتماعي دولت ندارد.

کد خبر 295512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha