سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

هیأتی از گروه طالبان سومین بار طی ۲ سال گذشته به ایران سفر کرده است.

سیاست خارجی

خبرگزاري تسنيم  نوشت كه يك هيأت سياسي از طالبان به رهبري فردي به نام طيب‌آغا به ايران آمده است.مقامات دولتي كشورمان اما برنامه حضور طالبان در ايران را غيرمرتبط با دولت مي‌دانند و از آن اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند. محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در نشست خبري سه‌شنبه‌خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره حضور يك گروه از طالبان در كشور و جلسه دولت با آنان گفت: بنده بي‌خبر هستم و با عقلم جور درنمي‌آيد با طالبان جلسه‌اي داشته باشيم.

اين مطلب از سوي من تأييد نمي‌شود. مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه هم حضور اين هيات را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كند. هيأت سياسي طالبان افغانستان پيش از اين نيز 2بار به‌منظور ديدار با مقامات امنيتي و همچنين شركت در كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي به ايران سفر كرده بود.

هيأت سياسي طالبان خرداد سال 92 به ايران آمده بود. طالبان چند روز بعد در خردادماه همان سال به‌صورت رسمي دفتري را در قطر براي گفت‌وگوهاي صلح افتتاح كرد و از آن زمان سفرهايي را ازجمله به چين در پيش گرفت.اين در واقع تغيير رويكردي بود از طالباني كه در اكتبر سال 1994و در اوج جنگ‌هاي داخلي افغانستان متولد شد و با قتل مردم هزاره و انهدام 2 مجسمه بودا در شهر باميان خود را به تمام دنيا معرفي كرد. بعدها در جريان حملات آمريكا به افغانستان حكومت خود ساخته طالبان در اين كشور رفته رفته تحليل رفت اما در سال 2006اين طيف دوباره با رويكرد جديدي اعلام موجوديت كرد.

حامد كرزي، رئيس‌جمهور سابق افغانستان ابتداي سال 2012ميلادي (14دي‌ماه سال 90) از تاسيس دفتر نمايندگي طالبان در قطر با هدف كمك به برقراري صلح در كشورش حمايت كرد. كرزي با فاصله گرفتن از نظرات قبلي خود از پيشنهاد آمريكا براي تاسيس اين دفتر پشتيباني كرده بود. هيأت‌هايي از طالبان همزمان با افتتاح دفتر رسمي خود در قطر در سال2013 (28خرداد سال 92) 2بار به ايران سفر كرده بودند.

انتشار خبر حضور اين هيأت طالبان در ايران همزمان با برگزاري چهارمين اجلاس كميته راهبردي پناهندگان افغاني با حضور وزراي ايران، پاكستان و افغانستان و نمايندگاني از كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در هتل آزادي تهران بود. ظاهرا سفر هيأت سياسي طالبان به رهبري طيب آغا به تهران ارتباطي به اين نشست دارد؛ نشستي كه به ميزباني وزارت كشور و براي ساماندهي پناهندگان افغانستان برگزار مي‌شود.

به نوشته تسنيم اين هيأت در سفر خود به تهران ديدار با مقامات امنيتي را در دستور كار خود دارد و درباره مسائل منطقه‌اي به‌ويژه مسائل جهان اسلام و همچنين مسائل مربوط به مهاجرين به بحث و تبادل‌نظر مي‌پردازد.سابقه حضور طالبان در ايران براي نخستين بار به ارديبهشت سال 92برمي‌گردد. ارديبهشت‌ماه سال 92خبر حضور جمعي از روحانيون طالبان ازجمله سميع الحق پدر معنوي طالبان در اجلاس بيداري اسلامي منتشر شد. علي اكبر ولايتي دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با تأييد اين خبر گفته بود: بيداري اسلامي بخشي از سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي بوده كه با ساير كارهاي دولتي كشور ارتباطي ندارد.

به گفته او سميع الحق با حضور در اجلاس بيداري اسلامي به دفاع از افكار طالبان پرداخته بود و همزمان مخالفان نيز پاسخ او را داده بودند. دفتر سياسي طالبان درباره اين سفر مدعي شده بود طالبان دعوت براي هر كنفرانسي را مي‌پذيرد تا شايد تلاش‌هاي نافرجام براي گفت‌وگو و پايان دادن به جنگ در افغانستان به جايي برسد.

پس از آن نمايندگان دفتر سياسي طالبان در قطر 11و 12خرداد در ايران ديدارهايي را برگزار كردند.در آن زمان ادعا شد در نشست بيداري اسلامي در تهران، محمدالله نعماني وزير تحصيلات عالي طالبان و شمس‌الدين پهلوان از والي‌هاي زمان حكومت طالبان حضور داشته‌اند. با وجود اين، سفارت كشورمان در كابل در جريان انتشار اين اخبار در سال92 ديدار هيأت طالبان با مقام‌هاي امنيتي ايران را تكذيب ولي حضور آنان در كنفرانس بيداري اسلامي را تأييد كرده بود.

طالبان افغانستان پيش از اين اعلام كرده بودند كه هدف آنها از ايجاد دفتر سياسي در قطر ارتباط با ساير كشورهاي جهان است، به همين منظور از زمان ايجاد اين دفتر اعضاي آن سفرهاي متعددي به ساير كشورها ازجمله چين، استراليا، آلمان، ژاپن و برخي ديگر از كشورها داشته‌اند.

  • رهبر هيأت طالبان چه كسي است؟

طيب آغا در رأس هيأت طالبان اواخر حاكميت طالبان در سال 2001در افغانستان يكي از نزديك‌ترين دستياران ملاعمر رهبر طالبان بود. او پس از سقوط طالبان به كويته پاكستان رفت و در ارتباطات دور از او به‌عنوان چهره اصلي تأسيس دفتر طالبان در قطر ياد مي‌شود. مجله آلماني اشپيگل نوشته بود زماني كه آلمان تلاش داشت تا با يك نماينده قابل اعتماد طالبان تماس برقرار كند، فردي در اروپا طيب آغا را به مقام‌هاي آلماني معرفي كرد. سپس با ميانجيگري آلمان او با مقام‌هاي آمريكايي ديدار كرد و طي 10سال غربي‌ها توانستند با يك نماينده واقعي نزديك به ملاعمر صحبت كنند. نتيجه اين ديدارها گشايش دفتر سياسي طالبان در قطر و صحبت براي تبادل اسرا ميان آمريكايي‌ها و طالبان بود.

کد خبر 295616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha