شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

پیشــروی‌های جـدید تروریست‌های داعش در عراق و سوریه و حملات انتحاری آنها علیه شیعیان در مساجد عربستان و یمن باعث شد تا پس از آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان هم خواستار بسیج عمومی برای مقابله با افراطی‌ها و گروه‌های تکفیری شود.

ناارامی خاورمیانه

دبير كل حزب‌الله لبنان جمعه‌شب در سخنراني خود به مناسبت روز جانباز با اشاره به مرحله‌اي جديد در رويارويي با تروريسم در منطقه و خطرناك بودن شرايط به اندازه سال 1982گفت: اكنون زمان بسيج شدن است و همه بايد با زبان و عمل در اين جنگ مشاركت كنند.
همچنين آيت‌الله علي سيستاني مرجع‌تقليد شيعيان عراق روز جمعه در واكنش به تحولات اخير خواستار طرحي هوشمندانه براي مقابله با داعش و بسيج نيروهاي مسلح، حشد شعبي و نيروهاي قبايلي شده بود؛مسئله‌‌اي كه نشان مي‌دهد در شرايط حاضر همه گزينه‌ها به اتحاد همه گروه‌ها در مقابل گروه‌هاي تروريستي ختم مي‌شود. همزمان با اين فرمان‌ها براي بسيج عمومي بود كه روز گذشته عمليات نيروهاي ارتش و حشد شعبي در عراق آغاز شد و اين نيروها با وحدت و يكپارچگي خود موفق شدند در نخستين ضربه‌خود مناطقي از شرق رمادي ازجمله شهر حصيبه را از وجود تروريست‌هاي داعش پاكسازي كنند.

سيدحسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت روز جانباز از همه كساني كه اعتباري ميان مردم دارند خواست در دعوت به بسيج عمومي مشاركت كنند و تأكيد كرد: ما در مرحله آتي بسيج عمومي اعلام خواهيم كرد و در تمامي مكان‌ها مي‌جنگيم. وي با اشاره به جنگ تمام‌عيار و همه‌جانبه با گروه‌هاي تروريستي منطقه و با اشاره به اينكه در مرحله آينده جايي براي نااميدي نيست گفت: اين مرحله‌اي است كه همه توان و قدرت و امكانات‌مان را براي مقابله با تكفيري‌ها به‌كار خواهيم گرفت. در هر مكان و به‌صورت نامحدود و بدون اينكه از كسي شرم كنيم و با چشماني باز مبارزه خواهيم كرد. هر كس از اين گزينه ما خوشش نمي‌آيد، كاري كه مناسب مي‌داند انجام بدهد.

  • آمادگي براي مقابله با جبهه عربستان، قطر، تركيه

نصرالله با اعلام بسيج عمومي براي مقابله با تكفيري‌ها اعلام كرد خداوند براي ما اين جنگ را مقدر كرده است. همانطور كه پيش از ما نيز جنگ بدر و خيبر را بر پيامبر اسلام مقدر كرده بود و ما نيز بايد به صفوف مبارزه بپيونديم.وي با اشاره به گزينه‌هاي پيش‌رو تأكيد كرد: ما يا بايد مبارزات خود نسبت به 4سال گذشته در سوريه را بيشتر كنيم يا اينكه تسليم تكفيري‌ها شده و توهين به زنان و فرزندانمان را بپذيريم و با مخدوش شدن چهره خود در جهان موافقت كنيم.

دبير كل حزب‌الله با تأكيد بر مقابله با گروه‌هاي تكفيري گفت: اگر در اين جنگ نيمي از نيروهاي‌مان به شهادت رسيده و نيم ديگر باقي بمانند و افراد باقيمانده در كرامت و عزت زندگي كنند، اين گزينه براي ما بهتر است و بايد بگويم حتي اگر سه‌چهارم ما به شهادت رسيده و تنها يك‌چهارم در عزت و شرافت بمانند براي ما بهتر است. اما به اذن خدا اجازه نخواهيم داد كه اين تعداد به شهادت برسند. اين جنگ نياز به فداكاري‌هاي فراوان دارد چراكه اختلافات عربستان، قطر و تركيه پايان يافته و همه اينها در يك جبهه عليه ما وارد جنگ شده‌اند.

  • آغاز عمليات نيروهاي مردمي در رمادي

سيدحسن نصرالله در حالي خواستار بسيج عمومي شده كه آيت‌الله سيستاني، مرجع شيعه عراق هم خواستار طرحي براي پاكسازي عراق از شر تروريست‌هاي داعش شده است. اين مرجع شيعه با تأكيد براي اتحاد مردمي در عراق ميان نيروهاي ارتش، حشد شعبي و نيروهاي قبايل سني گفت: ما بايد يك طرح دقيق و عاقلانه كه توسط شخصيت‌هاي حرفه‌اي و ميهن‌پرست تهيه شده است، داشته باشيم تا مسائل امنيتي و نظامي را حل و شروع به پاكسازي اراضي عراق از وجود همه تروريست‌ها كنيم.

روز گذشته با همين اتحاد ميان نيروهاي ارتش، نيروهاي مردمي حشد شعبي و نيروهاي قبايلي عمليات براي آزادي شهر رمادي آغاز شد و گزارش‌ها نشان مي‌دهد در نخستين موج اين نيروها توانستند مناطقي از شرق رمادي را آزاد كنند. منابع عراقي روز گذشته اعلام كردند كه نيروهاي عراقي مركز پليس شرق رمادي را به تصرف خود درآورند و همچنين شهر حصيبه را به‌طور كامل آزاد كرده و به سمت منطقه «جويبه» پيشروي كردند. يكي از مقام‌هاي ارشد استان انبار روز گذشته در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي آزادي كامل شهر حصيبه را تأييد كرده است.

هفته گذشته نيروهاي داعش مركز استان انبار را به اشغال خود درآوردند و پس از آن حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق خواستار اعزام نيروهاي مردمي به اين استان شد. روز جمعه گزارش‌هايي منتشر شد كه نيروهاي گروه تروريستي داعش از رمادي پيشروي خود به سمت فلوجه و بغداد را شروع كرده‌اند و همين مسئله باعث تسريع عمليات نيروهاي عراقي براي مقابله با آنها شده است. حدود 3هزار نفر از نيروهاي حشد شعبي كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مي‌دهند براي مقابله با داعش به استان انبار اعزام شده‌اند.

نيروهاي داعش در جريان اشغال رمادي بيش از 500نفر را به قتل رساندند. روز گذشته همچنين حداقل 50نفر از تروريست‌هاي داعش در درگيري‌هاي منطقه «حديثه» در غرب استان «الانبار» كشته شدند. نيروهاي عراقي كه تروريست‌هاي داعش را در بيجي شكست داده‌اند با ورود به پالايشگاه با تخريب تاسيسات زيربنايي اين پالايشگاه مواجه شده‌اند. دولت عراق در تلاش است با بسيج نيروهاي مردمي اين كشور و مشاركت ارتش بتواند در كمترين زمان ممكن مركز استان انبار را كه تنها 110كيلومتر با پايتخت اين كشور فاصله دارد آزاد كند.

  • تأكيد اسد بر حمايت از ارتش و نيروهاي مردمي

درحالي‌كه گروه‌ تروريستي داعش در سوريه با پيشروي جديد خود شهر تاريخي پالميرا را به اشغال خود درآورده بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه تأكيد كرد كه ارتش اين كشور شكست را نمي‌شناسد. اسد ضمن تقدير از سربازان ارتش سوريه كه در بيمارستان جسرالشغور محاصره بودند، تأكيد كرد: مهم‌ترين چيزي كه ما به آن فكر مي‌كنيم حمايت از سربازان ارتش و نيروهاي دفاع مردمي است. رئيس‌جمهور سوريه گفت: شما با قهرماني‌هايتان نماينده تمامي سربازان ارتش سوريه هستيد. شما مقاومت كرديد چرا كه شكست و تسليم شدن را نمي‌شناسيد.

کد خبر 295963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha