یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
۰ نفر

درحالی‌که حملات هوایی سعودی‌ها به شهرهای یمن همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها از سفر یک هیأت از انصارالله یمن (حوثی‌ها) به مسقط پایتخت عمان برای انجام رایزنی و مذاکره درباره وضعیت سیاسی یمن حکایت دارد.

 ادامه حملات وحشیانه عربستان به خاک یمن

روزنامه الشرق‌الاوسط  نوشت، مسقط به كانون مذاكرات سياسي گروه‌هاي يمني تبديل شده و علاوه بر هيأتي از حوثي‌ها كه به اين شهر رفته، يك هواپيماي عماني حامل هيأتي ديپلماتيك از اين كشور هم ديروز به صنعا رفته‌است. عربستان با ممنوعيت ورود هر هواپيمايي به يمن نوعي محاصره غيرقانوني را عليه اين كشور اعمال كرده‌است، اما به اين هواپيماي عماني اجازه داده شده كه در صنعا به زمين بنشيند. بنابر‌اين به‌نظر مي‌رسد كه اين هواپيماي حامل ديپلمات‌هاي عماني با هماهنگي سعودي‌ها به صنعا رفته‌است. برخي رسانه‌هاي عربي نوشته‌اند كه هيأت انصارالله يمن را همين هواپيماي عماني براي انجام مذاكره به مسقط برده‌است.

باتوجه به اينكه قرار است اين هفته با حضور نماينده سازمان ملل مذاكرات گروه‌هاي يمني براي حل بحران اين كشور در ژنو سوئيس برگزار شود، به‌نظر مي‌رسد كه مذاكرات مسقط پيش‌زمينه نشست ژنو باشد. دبيركل سازمان ملل هفته گذشته اعلام كرد كه مذاكراتي ميان نمايندگان گروه‌هاي يمني در ژنو برگزار خواهد شد. اما ديروز عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن اعلام كرد كه درخواست تأخير در برگزاري اين كنفرانس را به سازمان ملل ارائه كرده‌است. او گفت تا زماني كه حوثي‌ها عقب‌نشيني نكنند در مذاكرات ژنو شركت نخواهد كرد.

در همين حال حملات سنگين هوايي سعودي‌ها به شهرهاي يمن ادامه دارد و در 48ساعت گذشته چند خانه مسكوني در روستايي نزديك صنعا در اين حملات تخريب و ده‌ها نفر كشته شدند.ديروز همچنين حوثي‌هاي يمن تصاويري را منتشر كردند از لاشه يك جنگنده ساقط شده متعلق به عربستان كه در صنعا توسط حوثي‌ها سرنگون شده‌است. البته سعودي‌ها هنوز در اين‌باره واكنشي نشان نداده‌اند. حملات قبايل يمني به مواضع عربستان در مرز با يمن هم ادامه دارد و تلفاتي در ميان نظاميان سعودي
به جا گذاشته‌است.

  • 12ميليون يمني در خطر گرسنگي

مدير هيأت پزشكي بين‌المللي در يمن ديروز اعلام كرد، از ميان جمعيت 26ميليون نفري يمن، 12ميليون نفر در حال حاضر به كمك‌هاي غذايي نياز دارند و اين رقم در حال افزايش است. وي افزود: شكي نيست كه ذخاير غذايي تمام‌شده است. در عدن عملا ديگر چيزي باقي نمانده است. قيمت آرد در يمن 4برابر شده و قدرت خريد وجود ندارد. كمك‌ها و محموله‌هاي دارو و غذا وارد يمن شده اما اين عمليات همچنان كند است چرا كه كشتي‌ها در انتظار اعطاي مجوز به آنها براي تخليه محموله خود در يمن هستند.

کد خبر 296099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha