محمد باریکانی: سیدمحمد بهشتی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در سال‌های دور و رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی و البته رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) برای چندمین بار نسبت به نسیان فرهنگی در جامعه ایران هشدار داده و می‌گوید که خیرین میراث فرهنگی می‌توانند گام مهمی در مقابله با این نسیان فرهنگی در جامعه ایران بردارند.

میراث فرهنگی

سيد محمد بهشتي اين اظهارات را به بهانه تشكيل مجمع خيرين ميراث فرهنگي كشور كه براي نخستين‌بار در ايران و در استان سيستان و بلوچستان شكل گرفته است به همشهري ابراز كرد.

دو روز پيش در جلسه‌اي در استان سيستان و بلوچستان كه معاون ميراث فرهنگي كشور و مقامات دولتي حضور داشتند خيرين ميراث فرهنگي در آن استان اعلام موجوديت كردند.

اين نخستين‌بار است كه جامعه خيرين به موضوع ميراث فرهنگي در ايران ورود كرده‌اند. پيش‌تر خيرين در موضوعات محيط‌زيست، آموزش و سلامت و مددكاري اجتماعي و... فعاليت‌هاي خوبي در جامعه ايران داشتند اما اين‌بار در حوزه فرهنگ كشور خيرين ميراث فرهنگي اعلام موجوديت كردند تا بدين‌ترتيب ميراث فرهنگي ايران از خطر تخريب نجات يافته و فرصتي براي توسعه اقتصادي و فرهنگي در مناطق مختلف كشور فراهم شود.

سيدمحمد بهشتي درخصوص تشكيل مجمع خيرين ميراث فرهنگي براي نخستين بار در كشور به همشهري مي‌گويد: خيرين مي‌خواهند جامعه در مسير سعادتمندي پيش برود و از امكانات و منابع و توانمندي شخصي خود استفاده مي‌كنند تا اين امر محقق شود.

او با اشاره به خيرين مدرسه ساز مي‌گويد: آنها احساس مي‌كنند باسوادي در جامعه به سعادتمندي جامعه كمك مي‌كند و براي همين هم از مال و امكانات خود براي مدرسه‌سازي‌ هزينه كردند.

به گفته سيدمحمد بهشتي، تشكيل مجمع خيرين ميراث فرهنگي براي نخستين بار در كشور كه هدف‌شان مرمت و حفاظت از آثار تاريخي، انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و معرفي ميراث فرهنگي است، به جامعه ايران كمك مي‌كند تا دوباره به ياد بياورد به لحاظ فرهنگي كيست و در چه سرزميني زندگي مي‌كند؟ آنها با حفاظت و صيانت از آثار تاريخي به جامعه ايران كمك مي‌كنند تا در شرايطي كه جامعه در معرض طوفان‌هاي هويتي قرار مي‌گيرد نسبت به هويت فرهنگي و تاريخي خود شناخت داشته باشند.

سيدمحمد بهشتي كه براي چندمين بار در ماه‌هاي گذشته از وجود نسيان فرهنگي در جامعه ايران كه به بحران هويت مي‌انجامد سخن گفته است، مي‌گويد: ارزش فعاليت خيرين ميراث فرهنگي كمتر از سوادآموزي به جامعه ايران نيست و چه بسا تأثير عميق تري در جامعه ايجاد مي‌كند. او گفت وقتي خيرين شناخت عميق‌تري از موضوعات فرهنگي در جامعه ايران پيدا كردند به موضوع ميراث فرهنگي ورود پيدا مي‌كنند تا فعاليت‌هاي خيرخواهانه را در اين حوزه توسعه بدهند. او از موزه ملك به‌عنوان مهم‌ترين نمونه ممتاز از فعاليت خيرين در حوزه ميراث فرهنگي سخن مي‌گويد. سيد محمد بهشتي اهميت تلاش خيرين ميراث فرهنگي را اينگونه تشريح مي‌كند: اگر جامعه نسبت به ويژگي‌هاي فرهنگي، هويت و كيستي خود شناخت پيدا كند دچار اعتماد به نفس فرهنگي مي‌شود كه منشأ بسياري از اتفاق‌هاي خوب است.

محمد حسن طالبيان نيز از تشكيل مجمع خيرين ميراث فرهنگي به‌عنوان يك اتفاق مهم در حوزه ميراث فرهنگي ايران نام مي‌برد.او به همشهري مي‌گويد: ايده تشكيل مجمع خيرين ميراث فرهنگي در استان سيستان و بلوچستان به نتيجه رسيد و گروهي از اشخاص معتمد و متنفذ كه قادر به سرمايه‌گذاري در حوزه ميراث فرهنگي هستند اقدام به تشكيل اين مجمع كردند.

به گفته معاون ميراث فرهنگي كشور مجمع خيرين ميراث فرهنگي از اشخاصي كه داراي عرق فرهنگي قوي به ايران هستند از اقوام مختلف در سيستان و بلوچستان تشكيل شد.

او با تأكيد بر اينكه خيرين ميراث فرهنگي مي‌توانند با فعاليت‌هاي خود اصالت و هويت خود و منطقه خود را حفظ كنند افزود: تثبيت ويژگي‌هاي فرهنگي نقاط مختلف ايران به همبستگي اقوام و حفظ وحدت ملي كمك مي‌كند. حتي مردم يك منطقه متوجه اهميت سرزمين‌شان مي‌شوند و به حفظ ثروت و حافظه تاريخي‌شان اقدام مي‌كنند.

معاون ميراث فرهنگي كشور با تأكيد بر اينكه در سايراستان‌هاي كشور نيز فعاليت‌هايي براي ورود خيرين به حوزه ميراث فرهنگي در حال انجام است گفت: قرار است دولت نيز براي استقبال از فعاليت خيرين ميراث فرهنگي به ارائه برخي مشوق‌ها همچون معافيت‌هاي مالياتي براي آنها اقدام كند.

به گفته او ورود خيرين به حوزه ميراث فرهنگي نه‌تنها به حفاظت از آثار تاريخي كشور منجر مي‌شود كه به ايجاد اشتغال‌زايي در زمان مرمت و در زمان بهره‌برداري نيز منتج مي‌شود. به گفته او خيرين ميراث فرهنگي به‌دليل نقش كليدي‌شان در فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌توانند ايده‌هاي خوبي براي ايجاد اشتغال و رفع فقر با مرمت و بهره‌برداري از آثار تاريخي كشور داشته باشند.

نخستين مجمع خيرين ميراث فرهنگي در كشور با هدف نيكوكاري، سرمايه‌گذاري در راستاي اشتغال‌زايي و كمك به ميراث فرهنگي تشكيل شده است. مرمت، احيا و بهره‌برداري از آثار تاريخي نيز از فعاليت‌هاي مجمع خيرين ميراث فرهنگي است.

کد خبر 296248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha