پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

آیدا آزاد: در سینما و تلویزیون ایران همیشه خبرهایی پیش می‌آید که نمی‌دانید باید به کدام خبر به صورت مفصل بپردازید.

معلوم نیست کدام یکی از خبرها بیشتر مخاطب را جذب می‌کند و هیچ‌کس نمی‌داند برای فرار از این مشکل چه راه‌حلی وجود دارد. ما تنها به راه فرار فکر می‌کنیم. این گزارش‌های کوتاهی که می‌بینید، خبرهایی هستند که در هفته گذشته اتفاق افتادند و ما می‌توانستیم درباره هر کدام از اینها گزارش‌های مفصلی داشته باشیم. اما نوشتن درباره هر کدام، باعث می‌شد که بقیه سوژه‌هایمان از دست برود. پس اصل ماجرا را بخوانید و ببینید که در دنیای سینما و تلویزیون ایران چه می‌گذرد.

گزارش اول؛ بالاخره الیور استون چه می‌گوید؟
الیور استون می‌خواهد برای ساخت فیلمی مستند از محمود احمدی‌نژاد به ایران سفر کند. این خبر در روزهایی به خبر اول مطبوعات بدل شد که همه منتظر حضور بازیگران هالیوودی در ایران بودند اما در همان زمان جواد شمقدری این خبر را تکذیب کرد و سایت رسمی الیور استون نیز با آن مثل یک شایعه برخورد کرد.

با وجود این، در همین هفته دوباره خبر رسید که استون همچنان به ساخت این فیلم علاقه دارد و این بار این خبر به صورت رسمی و از طرف نماینده تبلیغاتی او مطرح شده است.
یکی از اعضای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ایران –یمینی- در این‌باره می‌گوید: «خانم میشله میکلسون- مدیر تبلیغاتی و برنامه‌های اولیور استون-  23 دی‌ماه 1385 تمایل او را برای ساخت فیلم مستندی از محمود احمدی‌نژاد به دفتر مشاور هنری رئیس‌جمهور اعلام کرد. جواد شمقدری هم در پی این درخواست ، خواستار ارائه درخواست رسمی و کتبی از او برای بررسی موضوع شد. به همین منظور، استون درخواست خود را با پست الکترونیک ارسال کرد. با رسمی شدن خبر و موضع‌گیری‌های داخلی و مصاحبه مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، اولیور استون اصل خبر را تکذیب کرد.

چندی بعد میشله میکلسون درخواست مجددی را ارائه کرد و در نهایت، علاقه استون به تولید این مستند را در راستای گفت‌وگوی 2 ملت ایران و آمریکا اعلام کرد که تاکنون این درخواست بی‌پاسخ مانده».
یمینی می‌گوید: « تحلیل ما این است که تولید آثاری نظیر اسکندر، نشان وابستگی او به نظام حاکم در آمریکاست». به این ترتیب، حضور فیلمساز مطرح آمریکایی در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق از ساخت یا عدم ساخت این فیلم صحبتی کرد. علاوه بر اینکه موضع رسمی دولت ایران در این‌باره تغییری نکرده و همچنان به همان حرف قبلی خود پایبند است و استون را چهره قابل اعتمادی برای ساخت این فیلم نمی‌داند. برای اطلاعات بیشتر باید منتظر بمانیم.

گزارش دوم؛ پگاه آهنگرانی
پگاه آهنگرانی بعد از آنکه سر صحنه آتش سبز دچار مصدومیت شد، به تهران آمد و به بیمارستان جم رفت و بعد از آن راهی بیمارستان دیگری شد تا زیر نظر دکتر متخصص قرار بگیرد.
 بعد از 2 هفته معالجه، او از بیمارستان مرخص شد و به خانه رفت. بیشتر از یک ماه از این حادثه می‌گذرد و مسئولان به تازگی مقصران این پرونده را پیدا کرده‌اند.
 شورای صیانت خانه سینما این مسئولیت را بر عهده داشته است و بالاخره بعد از رفتن به بیرجند و ملاحظه محل حادثه و صحبت با عوامل فیلم و البته دیدن فیلم‌های پشت صحنه به این نتیجه رسیده‌اند که تهیه‌کننده، مدیر تولید و طراح صحنه فیلم، مقصر هستند.
 طراح صحنه این فیلم- ژیلا مهرجویی- با بالا کشیدن پگاه با طناب پوسیده مخالفت کرد و یکی از افرادی بود که برای رساندن پگاه به بیمارستان تلاش‌ زیادی انجام داد.
به همین خاطر است که در رأی نهایی شورای صیانت خانه سینما کمی زیاده‌روی احساس می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر نگاهی به بخشی از متن نامه شورای صیانت خانه سینما بیندازید: «شورای صیانت خانه سینما رسیدگی به موضوع را از جمیع جهات ضروری تشخیص داده و بر این اساس در وهله اول خانم ژیلا مهرجویی مسئول طراحی صحنه فیلم مذکور را به دلیل مسئولیت مستقیم ایشان در بکارگیری طناب کهنه‌ای که پاره شدن آن منجر به وقوع حادثه شده است و در مراحل بعدی به ترتیب خانم مرضیه قریشی (مدیر تولید) و آقای قاسم قلی‌پور (تهیه‌کننده فیلم یادشده) را به دلیل عدم نظارت لازم و کافی در‌خصوص رعایت نکات ایمنی تهیه فیلم مورد نظر، به شرح فوق‌الذکر جهت اعمال تنبیهات صنفی طی نامه‌ جداگانه‌ای به اداره کل ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌نماید».

به غیر از اینها مادر پگاه- منیژه حکمت- نامه‌ای برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها ارسال و از آنها و مسئولان تشکر و قدردانی کرده است و در آن هیچ اسم و عنوانی از ژیلا مهرجویی ذکر نشده است و کسی نمی‌داند که طراح صحنه مهربان سینمای ایران، به چه دلیل در جمع مقصران قرار می‌گیرد.
 اما نکته جالب توجه دیگری هم در متن نامه شورای صیانت آمده است‌: «همچنین شورا وظیفه خود می‌داند مراتب سپاس و قدردانی را از خویشتن‌داری و متانت خانم پگاه آهنگرانی در رعایت اخلاق حرفه‌ای و عدم توسل به حاشیه‌سازی ابراز نماید». و این هم نتیجه دوری کردن پگاه از حاشیه‌ها. پگاه در تمام این مدت حاضر به گفت‌و‌گو نشد و علت آن را هم به کسی نگفت.

گزارش سوم؛ از جشن خانه سینما چه خبر؟
قصه این است؛ اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران با خانه سینما و فدراسیون تهیه‌کنندگان فیلم ایران مشکلات اساسی دارد و تنها راه‌حلی که داشت، تحریم جشن خانه سینما بود. حالا تمام تهیه‌کنندگان عضو این اتحادیه فیلم‌هایشان را از جشن خارج می‌کنند تا راه اعتراض‌شان را باز نگه دارند. آنها با این کار می‌خواهند در مقابل دیدگان عموم قدرت‌نمایی درست و حسابی کنند.
 از طرف دیگر، اعضای فدراسیون تهیه‌کنندگان درصدد هستند تا جشن را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند و فیلم‌هایشان را با دقت بیشتری در اختیار مسئولان قرار می‌دهند. با وجود همه اینها، دقیقا معلوم نیست که چه تعداد فیلم از حضور در جشن انصراف داده‌اند.
روابط عمومی اتحادیه تهیه‌کنندگان تعداد آنها را 20فیلم اعلام کرده است: «پارک وی، مصائب دوشیزه، اخراجی‌ها، پابرهنه در بهشت، آدم، تله، چند می‌گیری گریه کنی، کلاغ‌پر، مهمان، اگه ‌می‌تونی منو بگیر، گناه من، کلاهی برای باران، هدف اصلی، دختر میلیونر، ملودی، محاکمه، سه زن، در شهر خبری نیست، سرگیجه و قصه دل‌ها».

 اما پرویز پرستویی به عنوان دبیر جشن به ایسنا می‌گوید: «تعداد فیلم‌هایی که به جشن ارسال شده‌اند 60 فیلم است و از این میان 11فیلم توسط دست‌اندرکاران آنها از جشن خارج شدند. اما 5 فیلم از میان این تعداد فیلم‌ انصرافی به جشن بازگشته‌اند. بنابراین تعداد فیلم‌های انصرافی 6 فیلم است که عبارتند از: «آدم» عبدالرضا کاهانی، «بی‌وفا» اصغر نعیمی، «زن بدلی» مهرداد میرفلاح، «خاک سرد» رضا سبحانی، «قلقلک» مسعود نوابی و «قصه دل‌ها» هوشنگ درویشی».  در نتیجه در حالی که تنها 20 روز تا روز ملی سینما و برگزاری جشن خانه سینما باقی مانده است و اهالی آن قاعدتا باید به دنبال رساندن فیلم‌ها و نمایش هر چه بهتر فیلم‌هایشان برای داورها باشند، با مسائل دیگری درگیر شده‌اند و تمام تلاش‌های این چند ساله‌شان را هدر می‌دهند. در تمام این سال‌ها، تلاش شده بود تا این جشن را در مقایسه با جشنواره فیلم فجر به جایگاه والایی برسانند و از آن استفاده کنند و بگویند که بخش خصوصی می‌تواند روزهای خوبی برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد اما همه چیز به ناگهان تغییر کرد. تا امروز 20 فیلم از حضور در این جشن انصراف داده‌اند.

برخی از تهیه‌کننده‌های سینمای ایران نمی‌خواهند فیلم‌هایشان در این مسابقه شرکت داده شود. پس با وجود آنکه فرم حضور در جشن را پر کرده‌اند اما از حضور در جشن خانه سینما انصراف می‌دهند تا یازدهمین دوره جشن خانه سینما، جشنی پر از حاشیه و جنجال و رو‌کم‌کنی باشد.

گزارش چهارم؛ چه کسی تیم والیبال هنرمندان را می‌کشد؟
ایرج نوذری، فرزاد فرزین، حسن جوهرچی، حمیدرضا پگاه، اشکان خطیبی، رامبد شکرابی، احسان علیخانی، امین حیایی، پژمان بازغی، حسام نواب‌صفوی، حامد بهداد، علی صادقی، رامین پرچمی، بهزاد محمدی، پویا امینی، رامین ناصرنصیر، برزو ارجمند، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، فرهاد مهادیان، یوسف صیادی و فرزان اطهری، بازیکنان تیم والیبال هنرمندان ایران هستند؛ بازیکنانی که حضورشان در این تیم قطعی است.
 اما یکی از خبرسازترین چهره‌های این تیم، محمدرضا گلزار است؛ چهره‌ای که هر جا می‌رود، با خودش جنجال و حاشیه می‌آورد؛ چه زمانی که در گروه آریان به عنوان گیتاریست فعالیت می‌کرد؛ چه زمانی که تبدیل به یکی از سوپراستارهای سینمای ایران شد و چه در این 2 سال که به عنوان کاپیتان و بازیکن تیم والیبال هنرمندان سرویس می‌زند و اسپک جواب می‌دهد.

قصه این جنجال‌های دوباره از روزی شروع شد که او مهمان برنامه شب شیشه‌ای شد. گلزار در آن برنامه طوری از این تیم صحبت کرد که همه، جا خوردند و از خودشان پرسیدند آیا تیم فقط متعلق به گلزار است؟
در حالی که بهمن سلطانی -مدیر و مؤسس این تیم- می‌گوید: «من این تیم را در آذرماه سال۱۳۸۱، 2 ماه پس از تاسیس تیم فوتبال هنرمندان، تاسیس و ثبت کردم؛ در حالی که ایشان به راحتی در تلویزیون تیم والیبال را متعلق به خودشان می‌دانند. من بعد از پخش برنامه شب شیشه‌ای چندین تماس داشتم مبنی بر اینکه تیم هنرمندان مگر فقط متعلق به آقای گلزار است؟ من به کمک دوستانم آقایان حسام نواب‌صفوی، سروش گودرزی، کامبیز دیرباز و محمدرضا گلزار فعالیت داشتیم. تیم والیبال هنرمندان در طول ۳سال اول فعالیتش تنها با هزینه‌های شخصی من گردانده می‌شد. آقای گلزار در آن برنامه، خیلی تکروی کردند».

قصه وقتی از این عجیب‌تر می‌شود که سلطانی از دعوای چی‌توز و شیرآوران- اسپانسرهای تیم والیبال هنرمندان- صحبت می‌کند: «آقای گلزار بدون مشورت با من، قراردادی را با شرکت چی‌توز به‌عنوان اسپانسر امضا کردند؛ در صورتی که ما با تیم شیرآوران برای اسپانسر بازی‌ها قرارداد داشتیم. حضور هنرمندان با لباس چی‌توز در بازی اخیر تیم، باعث ناراحتی و شکایت شرکت شیرآوران شد».

با وجود همه این اختلافات و درگیری‌ها که با حضور گلزار ایجاد شده است، تیم والیبال هنرمندان به‌زودی و در یکی از ورزشگاه‌های بم، وارد زمین می‌شود و قرار است این بازی به صورت مستقیم از شبکه 3 سیما پخش شود.

کد خبر 29679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز