همشهری آنلاین: تییری میسان، خبرنگار فرانسوی عنوان کرد: ائتلاف بین‌المللی هرگز با افراط گرایان مبارزه نکرده بلکه با پرتاب اسلحه و مهمات از هواپیما نه یک بار و به اشتباه، بلکه چهل بار به آنان کمک کرده است.

داعش

به گزارش ایرنا، میسان با انتشار گزارشی در پایگاه تحلیلی 'شبکه ولتر'، نوشت: این ائتلاف در اوت (مرداد/ شهریور) 2014 میلادی به رهبری آمریکا و متشکل از 22 دولت که ادعا می‌کند از نفرات بیشتر و آموزش دیده‌تر و نیز تجهیزات بهتری در مقایسه با داعش برخوردار است، تشکل شد. با این حال این گروه نتوانسته داعش را عقب براند و روند تصرف راه‌های تازه توسط آن را متوقف کند.

در این گزارش آمده است: رسانه‌های غربی در روزهای اخیر اخبار مهم خود را به سوریه و سقوط تدمر اختصاص دادند و این توجه رسانه‌ای از زمان مساله بمباران شیمیایی 'غوطه' و مداخله ناتو در این کشور، بی‌سابقه بود. رسانه‌های غربی همچنین به شدت از احتمال تخریب آثار تاریخی و باستانی این شهر ابراز نگرانی می‌کردند.

این توجه رسانه‌ای از آن جهت تعجب آور بود که این رسانه‌ها به اخبار پیشروی 'داعش' در لیبی و سقوط شهر 'سیرت' نپرداختند و این در حالی است جمعیت این شهر پنج تا شش برابر تدمر است.

روزنامه نگارانی که در دو ماه گذشته وضعیت هرج و مرج لیبی را گزارش می‌کردند و مداخله نظامی اروپا را برای پایان دادن به موج مهاجرت از این کشور خواستار می‌شدند، در مورد این پیش روی داعش اظهارنظری نکردند. حقیقت آن است که داعش در لیبی به فرماندهی ' عبدالحکیم بلحاج' اقدام می‌کند. وی فرماندار نظامی طرابلس زیر نظر ناتو است و در 2 مه (12 اردیبهشت) 2014 میلادی در وزرات خارجه فرانسه پذیرفته شد.

روزنامه نگاران غربی عنوان می‌کنند که ' داعش نیمی از سرزمین سوریه را تحت کنترل خود دارد' و این در حالی است که نقشه‌های منتشر شده نشان می‌دهد داعش تنها کنترل چند شهر و جاده را در دست دارد و نه کنترل مناطق را. به هر روی، اقدامات رسانه‌ای در زمینه 'خاورمیانه بزرگ' واقعیات را بازتاب نمی‌دهد و تنها ابرازی برای توجیه سیاست‌هاست.

در ادامه این گزارش با بیان این که داعش توسط آمریکا و با حمایت ترکیه، پادشاهی‌های خلیج فارس و رژیم صهیونیستی به وجود آمده است، می‌خوانیم: برخلاف اتهاماتی که برخی روزنامه‌گاران علیه 'بشار اسد' مطرح و وی را عامل ایجاد داعش معرفی می‌کنند، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرده که داعش برای آمریکا عملکرد راهبردی دارد.

این گزارش می‌افزاید: همچنین در پرونده محرمانه مربوط به 12 اوت (21 مرداد) 2012 میلادی به روشنی از طرح واشنگتن برای تشکیل 'حاکمیت سلفی' در سوریه به منظور منزوی ساختن دولت این کشور، سخن به میان آمده است. همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم، داعش به تصمیم کنگره آمریکا و بر پایه طرح 'رایت' در کنفرانس مخفی ژانویه 2014 میلادی ایجاد شد و موضوع آن تشکیل دو منطقه کرد و سنی در فاصله میان عراق و سوریه و بستن جاده ابریشم بود.

این گزارش حاکی است: تبلیغات رسانه‌ای در مورد سقوط تدمر نیز می‌تواند مرحله آماده سازی افکار عمومی برای مداخله نظامی واقعی علیه داعش باشد. این مساله می‌تواند در نشست ائتلاف علیه داعش در 2 ژوئن (12 خرداد) در پاریس مورد بحث قرار گیرد. تا آن زمان پنتاگون باید تصمیم بگیرد که یا داعش را از میان ببرد و یا آن را برای اهداف دیگری جا به جا کند. سه مقصد احتمالی برای جا به جایی این گروه، لیبی، آفریقای سیاه و قفقاز است.

کد خبر 296790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha