یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

ارزش سهام ۷ بانک بزرگ که به رعایت نکردن رویه‌های بانکداری شهره‌اند در ۳‌ماه اخیر ۱۲.۳درصد نزول کرده است

بورس

بررسي عملكرد 2‌ماهه صنعت بانكداري‌دربورس نشان مي‌دهد با وجود اوضاع خراب بورس سهام 9بانك در بورس رشد كرده است اما ارزش سهام بانك‌هايي كه رويه‌هاي بانكداري را رعايت نكرده‌اند نزديك به 1500ميليارد تومان كاهش يافته است.

به‌گزارش همشهري، بررسي عملكرد 2ماهه صنعت بانكداري در بازار سهام نكات جالب و آموزنده‌اي دارد اين اطلاعات نشان مي‌دهد در شرايطي كه بازار سهام در حال نزول است، سرمايه‌گذاران همچنان هوشمندانه عمل مي‌كنند و سيگنال‌هاي جالبي به نهاد‌هاي تصميم‌گير مي‌فرستند اين اطلاعات نشان مي‌دهد 9بانكي كه رويه‌هاي بانكداري را بيشتر از بانك‌هاي ديگر رعايت كرده‌اند ارزش سهامشان رشد كرده است اما بانك‌هايي كه خلاف رويه‌هاي بانكداري رفتار كردند بازنده بازار سهام بودند.

براساس اين اطلاعات 7بانك پارسيان، سينا، ايران‌زمين، گردشگري، سرمايه، دي و حكمت ايرانيان در مجموع در 2‌ماه نخست سال نزديك به 1500ميليارد تومان معادل 12.3درصد از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند. نگاهي به عملكرد اين بانك‌ها حاكي از وجود برخي مشكلات اقتصادي و مديريتي در اين بانك‌هاست. به‌طور مثال بيشترين ميزان نزول مربوط به بانك پارسيان بوده است اين بانك در مجموع 966ميليارد تومان از ارزش سهامش كه معادل 26درصد از كل ارزش سهام اين شركت مي‌شود را از دست داده است.

يكي از مشكلات اين بانك در چند‌ماه گذشته موضوع اختلافاتي بود كه بر سر كسري ذخاير قانوني در حساب‌هاي مالي اين بانك وجود داشت به‌طوري كه حتي اين موضوع منجر به استعفاي علي ديواندري مدير نام‌آشناي صنعت بانكداري از اين بانك شد. نگاهي ديگر به بانك‌هاي زيان‌ديده نشان مي‌دهد كه بانك‌هاي ديگر نيز گرفتار مشكلات ديگري بوده‌اند.

براساس اطلاعات موجود بخشي از دلايل نزول ارزش سهام اين بانك‌ها مربوط به نحوه سرمايه‌گذاري و اختصاص سپرده‌هاي اين بانك‌ها بوده است از يك‌سو اين بانك‌ها با بلوكه شدن دارايي‌هاشان در املاك و مستغلات به‌دليل ركود بخش مسكن مواجه بودند و از سوي ديگر برخي از بانك‌ها با ايجاد انحصار در سبد دارايي‌هايشان ريسك مالي‌شان را افزايش داده‌اند به‌طور مثال به اعتقاد كارشناسان بانك گردشگري با تشكيل شركت‌هاي هلدينگ كه از وظايف صنعت بانكداري تلقي نمي‌شود ريسك اين بانك را افزايش داده است يا بانك‌هايي نظير سرمايه كه بخش زيادي از حساب‌هايش در اختيار آموزش و پرورش است. در عين حال بانك‌هاي ديگري نظير سينا، دي، ايران‌زمين و حكمت ايرانيان نيز از وضع مشابهي پيروي مي‌كنند و عموم سپرده‌گذاران‌شان شامل طيف خاصي هستند و سبد‌هاي سرمايه‌گذاري‌شان متنوع نيست.

در آن سوي بازار، بانك‌هايي كه به رويه‌هاي بانكداري آشنا‌تر هستند در شرايطي كه شاخص بورس تهران نزول كرده است با رشد ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند. در مجموع ارزش سهام 9بانك شامل ملت، كارآفرين، اقتصادنوين، صادرات، تجارت، پاسارگاد، انصار، خاورميانه، پست‌بانك در 3ماه اخير بورس به‌طور ميانگين بيش از 5درصد معادل 1646ميليارد تومان صعود كرده است. بيشترين ميزان صعود متعلق به بانك كارآفرين بوده است كه ارزش سهامش بيش از 16.2درصد رشد كرده است بانك‌هاي ملت و اقتصاد نوين نيز در 2‌ماه گذشته به‌ترتيب 7.7 و 9درصد به كل ارزش سهامشان اضافه شده است.

کد خبر 296845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha