دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

موژان اردانی: شاید تصوری که از کیت‌های آموزشی دارید، چیزی مثل بازی‌های فکری باشد اما توجه کنید که این بسته‌های آموزشی علاوه بر فعال‌سازی ذهن کودک شما به یادگیری مهارت‌های دستی او نیز کمک می‌کند.

کیت‌های آموزشی برای بچه‌ها

همچنين مي‌تواند پيش‌زمينه‌اي باشد براي فراگيري يك حرفه يا ورود او به يك رشته خاص در آينده؛ مثلا كيت‌هاي الكترونيك را درنظر بگيريد كه بچه‌ها را پله پله با مدارهاي پيچيده‌تر ، آشنا و ذهن آنها را درگير يادگيري مي‌كند؛ اين خود مي‌تواند جرقه‌اي باشد براي ايجاد علاقه در او و پيگيري رشته‌هاي دانشگاهي مرتبط در آينده. اگر نگاهي به آمار شاغلان در رشته‌هاي فني - ‌‌مهندسي بيندازيم، خواهيم فهميد كه رشته‌اي مثل مهندسي الكترونيك جزو 10رشته برتر از لحاظ اولويت بازار كار در ايران هستند، پس چه خوب كه براي فرزندمان بستري را فراهم كنيم كه از همين كودكي پايه اين رشته‌ها را بشناسد تا در آستانه انتخاب دچار سردرگمي نشود و بتواند با تكيه بر آموزه‌هاي عملي بهترين راه را در پيش بگيرد. در كنار همه اينها به كارگيري اين بسته‌هاي آموزشي مي‌تواند باعث افزايش اعتماد به نفس در فرزند شما بشود. پس در اين راه به او كمك كنيد تا مثل يك مهندس كوچك عمل كند. برايتان پيشنهادهايي براي خريد كيت‌هاي مختلف داريم.

  • كيت ساعت خوراكي

اين كيت به كودكمان مي‌آموزد كه سيب‌زميني را فقط به شكل يك خوراكي نگاه نكند. اين مجموعه كه به‌طور خلاصه از يك ساعت ال‌اي دي، سيم مسي و ورقه‌هاي كوچك از جنس روي تشكيل شده بايد توسط كودكتان به 2 سيب‌زميني متصل شود. با برقراري اين اتصال ساعت به‌كار مي‌افتد و كودك شما خاصيت سيب‌زميني را به‌عنوان باتري كشف مي‌كند. خيال‌تان از لحاظ بروز خطر هم راحت باشد، خطر برق‌گرفتگي و اين جنس خطرات براي اين كيت وجود ندارد. بايد توجه كنيد كه رده سني استفاده از آن 8 سال به بالاست و اگر بخواهيد همين امروز براي خريدن آن اقدام كنيد بايد حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان كنار بگذاريد. البته پيشنهاد ما اين است كه لوازم مورد نياز آن را جداگانه خريداري كنيد و با توضيح دستورالعمل آن به بچه‌ها، از آنها بخواهيد دست به‌كار شوند.

  • كيت‌ ساخت ماشين آب و نمك

اين كيت فرصتي را در اختيار بچه‌ها قرار مي‌دهد كه با گذراندن زماني به اندازه ۱۰ دقيقه و وصل كردن قطعات اين ماشين به يكديگر حركت يك وسيله را با سوخت پاك از نزديك مشاهده كنند. درون اين ماشين يك پيل سوختي كار گذاشته شده كه با محلول آب و نمك نيروي محركه توليد مي‌كند و باعث مي‌شود كه اين وسيله بتواند ۶تا ۷ ساعت به‌طور پيوسته كار كند. اين كيت علاوه بر آشنايي كودكان با وسايل نقليه اينچنيني، ممكن است در آنها انگيزه‌اي براي ساخت محصولات مشابه در آينده ايجاد كند. لازم است بدانيد كه تمام مواد به‌كار رفته در ساخت اين كيت ايمن هستند و همچنين از نظر محيطي پاك و غيرسمي محسوب مي‌شوند. رده سني استفاده از اين مجموعه هم روي بسته‌اش 8 سال به بالا درج شده‌است كه با قيمت نزديك به ۱۴ هزار تومان مي‌توانيد آن را در بازار پيدا كنيد.

  • كيت‌هاي خورشيدي

اين كيت‌ها به شكل‌هاي مختلف در بازار موجود هستند ؛ سفينه فضايي، قايق پارويي، هواپيماو انواع ديگر روبات‌هاي خورشيدي. اين روبات‌ها بدون نياز به باتري يا آداپتور، فقط به كمك نيروي خورشيدي به حركت درمي‌آيند و در مكا‌ن‌هايي كه به نور مستقيم خورشيد دسترسي نداشته‌باشيد، از روشنايي لامپ‌هاي معمولي براي تأمين انرژي لازم خود كمك مي‌گيرند. هنگام خريد بايد حتما به رده سني درج شده روي آنها توجه كنيد زيرا رده دشواري بعضي از آنها بيشتر از بقيه است؛ به‌طور معمول رده سني استفاده از آنها 10سال به بالاست اما براي آنها كه ساده‌ترند از 8 سال به بالا نيز درج شده‌است.اين كيت‌ها علاوه بر معرفي و شناساندن انرژي‌هاي پاك به بچه‌ها، قدرت تجسم و درك هندسه فضايي را در آنها تقويت مي‌كند. قيمت حدودي اين محصول در بازار بين ۱۶ تا ۵۰هزار تومان است.

  • كيت آموزشي اكوسيستم

بسته ديگري كه جالب است در موردش بدانيد، كيت اكوسيستم است. اين كيت به كودك شما اجازه مي‌دهد تا گياه بكارد، آنها را بپروراند و باران بباراند. اين مجموعه امكاناتي را در اختيار فرزند شما مي‌گذارد كه او با استفاده از آنها مي‌تواند مفاهيمي مثل چرخه آب يا تشكيل يك ابر را از نزديك درك كند، همچنين لذت رسيدگي به گياهان را تجربه كند. خلاصه شما باغچه‌اي به او خواهيد داد، بدون اينكه نگران وضعيت آپارتمانتان باشيد و از ريختن آب و خاك نگران باشيد. اين كيت كه براي كودكان 8سال به بالا طراحي شده، شامل وسايلي مثل محفظه اكوسيستم، كود گياهي مخصوص، كانال‌هاي آبياري، دماسنج و دانه‌هاي گياهان است كه با به كارگيري دستورالعمل مي‌توان آن را راه‌اندازي كرد.فعلا در بازار نوع داخلي آن موجود نيست و قيمت تقريبي آن ۱۰۰هزار تومان است.

  • كيت‌هاي آموزش شيمي

ممكن است كودك شما عاشق آزمايش كردن باشد، از آنهايي كه تا فرصتي به‌دست مي‌آورند مواد مختلف را با هم مخلوط مي‌كنند تا يك ماده جديد شيميايي را كشف كنند. بهتر است دست به‌كار شويد، به جاي مقاومت در برابر او و براي نجات شامپوها، كرم، آرد و هر آن چيزي كه به او در انجام آزمايش‌ها كمك مي‌كند، براي خريد يك كيت آموزش شيمي اقدام كنيد. اين مجموعه حاوي وسايل آزمايشگاهي مثل عينك ايمني، لوله آزمايش و مواد شيميايي بي‌خطر براي بچه‌هاي بالاي 10سال است. كودك شما مي‌تواند با نمونه آزمايش‌هايي كه در دفترچه راهنماي اين كيت شرح داده‌شده سرگرم شود و علاوه بر آن نكاتي درباره شيمي بياموزد. هنگام خريد اين بسته بايد به داشتن استاندارد آن نيز توجه كنيد. قيمت آن كمي بالاتر از كيت‌هاي ديگري كه مثال زديم است و براي خريدنش بايد چيزي حدود ۱۰۰ هزار تومان هزينه كنيد.

  • كيت‌هاي الكترونيكي

اگر تعريف‌تان از شناساندن تكنولوژي به كودكان چيزي فراتر از خريدن موبايل، تبلت يا كامپيوتر براي آنها باشد بد نيست كه آنها را با پايه آن يعني كيت‌هاي الكترونيك آشنا كنيد. اين نوع كيت‌ها انواع مختلفي دارند مثل مدار بلندگوي دستي، آژير دوچرخه يا كيت دزدگير لمسي. ممكن است شما از كار كردن كودكتان با برق يا هويه برقي براي اتصال قطعات اين كيت بترسيد اما نگران نباشيد زيرا بسياري از شركت‌هاي توليد‌كننده اين بسته‌هاي آموزشي، با باتري و كيت‌هاي نيمه‌آماده كه نيازي به لحيم‌كاري ندارند اين مشكل را حل كرده‌اند. به كمك اين كيت‌ها بچه‌ها با رده سني پايين‌تر مي‌توانند روش‌هاي سري يا موازي بستن مدارهاي الكتريكي را نيز ياد بگيرند و با اتصال مدار، يك پنكه يا لامپ كوچك موجود در اين بسته را روشن كنند. قيمت‌ آنها نيز با توجه به كيفيت و پيچيدگي متغير و بين ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

  • چطور با اين كيت‌ها كار كنيم؟

براي خريد كيت‌ها مي‌توانيد به اسباب‌بازي فروشي يا كتاب‌فروشي مراجعه كنيد. هنگام خريد حتما نمونه‌هاي مختلف را بررسي كنيد و پس از توجه به رده سني درج شده روي بسته به علامت‌هاي استاندارد آن توجه كنيد. پس از خريد، ابتدا دستورالعمل موجود را به همراه فرزندتان به‌طور كامل بخوانيد و نكات ايمني ذكر شده را رعايت كنيد. به‌خصوص در كيت‌هاي شيمي دقت كنيد كه مواد موجود در آن غيرسمي باشند. علاوه بر رعايت اين نكات همواره به ياد داشته‌باشيد كه شما اين كيت را براي يادگيري و افزايش خلاقيت فرزندتان خريده‌ايد، پس اجازه بدهيد كه به تنهايي و البته زيرنظر شما قطعات را سوار كند يا آزمايش‌هايش را انجام دهد، سعي كنيد اشتباهاتش را مدام گوشزد نكنيد و بگذاريد تجربه كند تا ذهن‌اش براي كارهاي بيشتر فعال شود.

کد خبر 296907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha