مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی ماسوله از استقرار چند ساختمان اداری و تجاری در این روستا خبر داد که ثبت جهانی روستای ماسوله را به خطر انداخته است.

ماسوله

مصطفي پورعلي به خبرگزاري مهر گفته است: استقرار فضاي تجاري و اداري كه در سال‌هاي گذشته در حاشيه رودخانه ماسوله به‌وجود آمده، باعث شد تا به مرور طبقات بالاي بازار ماسوله تخريب شود.

وي افزود: در ماسوله حاشيه‌سازي كنار بافت اصلي انجام شد، چون حاشيه رودخانه، دسترسي بهتري براي تردد خودرو دارد و مردم و گردشگران نيز به سمت مسير نزديك‌تر رفتند و طبقات بالاي بافت كه دسترسي سختي داشت، خالي از سكنه و تخليه شد.

به گفته مدير پايگاه ملي شهر تاريخي ماسوله، از سال ۷۶ محدوده پاييني با نظر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي در حريم فضاي سبز قرار گرفت و اجازه ساخت‌وساز در آن داده نشد.

وي تأكيد كرد: ساختمان‌هاي آن محدوده نيز بايد تخليه شوند چون يكي از موانع ثبت جهاني ماسوله، وجود همين ساختمان‌هاي تجاري و اداري است كه در حريم فضاي سبز تعيين شده قرار گرفته است.

مدير پايگاه ملي شهر تاريخي ماسوله با اشاره به مشاركت مردم محلي در احياي طبقه بالاي بازار ماسوله و بازسازي و مرمت بناهاي اين روستا توسط مردم محلي گفت: يكي از بناهاي تاريخي اين استان به خانه صنايع‌دستي تبديل شده كه قرار است به پاتوق فرهنگي هنرمندان صنايع‌دستي و گردشگران تبديل ‌شود.

پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي ماسوله در فهرست يونسكو در دست تهيه است و اكنون موضوع رفع برخي مسائل كه ثبت جهاني ماسوله را با خطر مواجه مي‌كنند در دست بررسي است.

شهر تاريخي ماسوله در مورخه 1354/5/30 به‌عنوان نخستين شهر تاريخي زنده كشور به‌صورت يك مجموعه كامل در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. حريم و عرصه ماسوله به همراه حريم منظري اين شهر تاريخي كه پروسه ثبت جهاني در فهرست يونسكو را پشت سر مي‌گذارد نيز پيش‌تر ابلاغ شده است.

کد خبر 297247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha