فروش سهام پرسپولیس و استقلال درگیر یک جنگ تمام عیار شده است.

در شرايطي كه هنوز سهام پرسپوليس و استقلال در فرايند واگذاري سهامشان پايان نيافته است، مديرعامل باشگاه استقلال ديروز اعلام كرد كه قرار است سهام باشگاه آبي‌هاي پايتخت 3ساله اجاره داده شود.او در ميان صحبت‌هايش فاش كرد ظاهرا طرح مشابهي هم براي پرسپوليس وجود دارد.

به گزارش همشهري، گويا دولتي‌ها و مديران چسبيده به بدنه دولت اجازه نمي‌دهند سهام باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال خصوصي شود، آنها خود را مالك سهام اين دو باشگاه مي‌دانند. فارغ از مشكلات مديريتي عديده پيش آمده، تجربه اداره پرسپوليس و استقلال زيرنظر وزارت ورزش و با پول اسپانسرها نزديك بود در فصل قبل به فاجعه ختم شود، به‌طوري كه چند هفته مانده به پايان ليگ پرسپوليس به‌عنوان پرطرفدارترين تيم آسيا در معرض سقوط به دسته پايين‌تر قرار داشت.

استقلال هم در پايان فصل رتبه‌اي بهتر از ششم پيدا نكرد.حال به‌نظر مي‌رسد وزارت ورزش از اين سناريوي نخ‌نما دست برنداشته و بارديگر عزم آزمودن اين تجربه شكست خورده را دارد، آن هم براي 3سال. خصوصي‌سازي‌ در هيچ كشوري به سادگي انجام نشده است. در آلمان كه پس از الحاق آلمان شرقي موفق‌ترين خصوصي‌سازي‌ در جهان را تجربه كرده مسئولان خصوصي‌سازي‌ مورد تهديد جاني قرار مي‌گرفتند.در ايران نيز از همان آغاز مقاومت‌هاي آشكار و پنهاني عليه خصوصي‌سازي‌ وجود داشته كه تاكنون شديد‌ترين مقاومت‌ها در بدنه وزارت نفت ديده شده بود اما اكنون جنگ در فوتبال روش ديگري دارد.

  • خودروسازان چگونه فرار كردند

تاكنون 3مزايده براي فروش سهام پرسپوليس و استقلال برگزار شده است كه هر سه‌مزايده باطل شده است. در آخرين مزايده 2خودروساز مطرح كشور هم دست به‌كار شدند و در مزايده شركت كردند.سايپا پيشنهاد خريد پرسپوليس و ايران خودرو هم پيشنهاد خريد استقلال را روي ميز گذاشت اما از همان فرداي برگزاري مزايده يكي از بزرگ‌ترين جنگ‌هاي رسانه‌اي عليه آنها آغاز شد.خودرو‌ساز‌ها فهميدند اگر 300ميليارد تومان بابت اين دو باشگاه بپردازند بعد‌ها بايد هر روز جواب پس بدهند.

  • سرخابي‌ها 3ساله اجاره داده مي‌شوند

به اين ترتيب در شرايطي كه آخرين مزايده واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال بي‌هيچ نتيجه‌اي به پايان رسيد و درحالي‌كه سازمان خصوصي‌سازي‌ از تعليق 2ماهه خصوصي‌سازي‌ سرخابي‌ها خبرداده، ظرف چند روز گذشته زمزمه‌هاي جديدي به گوش مي‌رسد. برخي مديران فوتبالي درمصاحبه‌هاي ظاهرا هدفمند در ترجيع‌بندي هماهنگ تكرار مي‌كنند كه باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال مشكل مالي ندارند به همين دليل به‌خصوصي‌سازي‌ نيازي نيست.

  • افشاگري افشارزاده

اما در اين ميان مهم‌ترين مصاحبه را بهرام افشارزاده مديرعامل باشگاه استقلال انجام داد. او در گفت‌وگوهاي پرشمارش با خبرنگاران تلويزيون و برخي خبرگزاري‌ها اعلام كرد كه مذاكراتي براي اجاره باشگاه استقلال به‌مدت 3سال انجام شده. او در عين حال تأكيد كرد كه چنين برنامه‌اي براي پرسپوليس هم اجرا خواهد شد. بهرام افشارزاده در خبري عجيب براي نخستين بار فاش كرد: بيست و هفتم اسفندماه پارسال قرارداد اوليه براي اجاره 3ساله استقلال با آقاي سبك‌دست امضا شده است. اين گزارش حاكي است: وزارت ورزش ظاهرا با علم به اينكه مزايده‌هاي سوم و چهارم سهام استقلال و پرسپوليس در جريان است سهام باشگاه استقلال را راسا و از 3‌ماه پيش اجاره داده است.

مديرعامل استقلال در ادامه تأكيد كرد: روز يكشنبه اين هفته هم نشست دوباره‌اي با آقاي سبك‌دست و همچنين آقاي خادم برگزار شده و صحبت‌هاي اميدواركننده‌اي در اين نشست مطرح شده است. قرار بر اين است كه در همين خصوص نشست جداگانه هم با وزير ورزش داشته باشيم و بعد از آن همكاري را نهايي كنيم. مديرعامل باشگاه استقلال درباره مبلغ توافق شده بين باشگاه استقلال و سبك‌دست گفت: 90ميليارد تومان براي اين همكاري پيش‌بيني شده است كه بايد طبق قرار طي 3سال پرداخت شود.

او اضافه كرد: قرار بر اين است كه چكي به مبلغ 10ميليارد تومان هم به دفتر حقوقي وزارت ورزش ارائه شود تا اگر در مقطعي شاهد كوتاهي در پرداخت بودجه از طرف آقاي سبك‌‌دست بوديم از اين چك برداشت شود.افشارزاده افزود: تا پايان هفته وضعيت نهايي حامي مالي و همچنين اعضاي هيأت مديره و سرمربي اين باشگاه مشخص خواهد شد تا نگراني هواداران براي يارگيري در فصل نقل و انتقالات از بين برود. او درباره اينكه با اين اتفاق، وضعيت برگزاري مزايده پس از پايان فصل نقل و انتقالات چه خواهد شد و تكليف برنده مزايده‌اي كه قرار است انجام شود چيست، گفت:

ديگر مزايده‌اي در كار نخواهد بود و باشگاه به اجاره 3ساله حامي مالي درخواهد آمد.مديرعامل استقلال همچنين درباره پرسپوليس گفت: اين اتفاق براي باشگاه پرسپوليس نيز مي‌افتد و طبق صحبتي كه آقاي خادم با يكي از حاميان مالي انجام داده است، پرسپوليس هم 3ساله اجاره داده خواهد شد.

  • تأييد وزارت ورزش

‌نكته جالب آنكه نصرالله سجادي، معاون ورزش حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان هم اصل داستان اجاره استقلال به سبك‌دست در اسفند‌ماه 93را تأييد كرد و گفت: در اواخر فصل گذشته چنين قراردادي بسته شد اما اين قرارداد مشروط است كه به‌خود باشگاه بازمي‌گردد.او در پاسخ به اين سؤال كه پس با علم به اين موضوع واگذاري سرخابي‌ها صورت گرفت؟ گفت: يكي از شروطي كه در قرارداد آمده است اين بود كه درصورت واگذاري باشگاه‌ها آن فرد بايد پولي را كه اسپانسر هزينه كرده است، پرداخت كند.

کد خبر 297539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha