حامد فوقانی: از ۳ معدن شن و ماسه جنوب غرب تهران که آلودگی‌های بسیاری را به‌همراه دارند، یک‌معدن به‌زودی تعطیل می‌شود و معدن دیگر هم در حال همکاری‌های لازم برای تعطیلی است اما یک‌معدن همچنان در برابر توقف فعالیت، مقاومت می‌کند.

معدن شن

اين در حالي است كه بند 20ماده قانون 55شهرداري‌ها، تأكيد مي‌كند فعاليت واحدهاي آلاينده درون و حريم شهر بايد متوقف شود. از سوي ديگر نيز مجوز مهلت بهره‌برداري اين معدن به پايان رسيده است.

  • بهره‌برداري بيشتر از ظرفيت شهر

مديركل محيط‌زيست استان‌ تهران هم فعاليت معادن شن و ماسه را يكي از دلايل آلودگي غبار شهر تهران عنوان كرد. محمدهادي حيدرزاده در گفت‌وگو با همشهري، اين مسئله را تأييد كرد و افزود: «با وجود اينكه آنها كانون‌هاي نقطه‌اي توليد ريزگرد و گردوغبار هستند اما سازمان محيط‌زيست براي جلوگيري از ادامه فعاليت‌ و انتقال معادن با چالش‌هاي سختي روبه‌رو است.» وي عنوان كرد كه در اين رابطه اختلاف‌نظر زيادي با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند و براي حل آنها و تعيين ميزان استحصال از معادن كميته مشتركي را تشكيل داده‌اند.

وي در عين حال گفت كه اداره كل محيط‌زيست استان‌ تهران صرفا در مورد ميزان آلودگي مي‌تواند ورود پيدا كند و درخصوص ميزان استخراج و بهره‌برداري وزارت صنعت و معدن بايد ورود پيدا كند. در واقع حرف حيدرزاده اين بود كه مجوز بهره‌برداري معادن شن و ماسه تهران بسيار بالاتر از ظرفيت شهر است. وي همچنين خبر داد كه از 5تيرماه طرح جهادي پايش معادن شهرهاي تهران، قدس و پاكدشت آغاز شده و ورود جدي‌تري در رابطه با معادن شن و ماسه خواهند داشت.

  • نياز به حمايت مطلق نيروي انتظامي

مديركل محيط‌زيست استان‌ تهران در مورد 2معدن شن و ماسه آلاينده منطقه 18تهران هم اينطور اظهارنظر كرد: «اين دو معدن پرونده حقوقي پيچيده‌اي دارند و براي تعطيل‌شدن‌شان، سازمان محيط‌زيست بايد اختيارات بيشتري داشته باشد. اگرچه يك‌نگاه حاكميتي وجود دارد كه معادن، ثروت به‌حساب مي‌آيند و اين خطرناك است.» حيدرزاده فقط درباره 2معدن از 3معدن فعال در منطقه 18 صحبت كرد. در واقع ماجرا از اين قرار است كه يك‌معدن مراحل نهايي تعطيلي را طي مي‌كند.

و شهردار منطقه 18نيز قبلا در اين‌باره از برچيده‌شدن تابلوي ستاد اجرايي فرمان امام خبر داده بود. وحيد نوروزي ديروز در گفت‌وگو با همشهري اظهار اميدواري كرد اين معدن با 110هكتار وسعت ظرف يك‌ماه آينده با همكاري داوطلبانه‌‌اي كه مسئولانش طي مدت اخير داشته‌اند تعطيل شود. گفتني است چنانچه اين معدن تعطيل شود، طرح تفرجگاهي در آنجا كليد مي‌خورد و با اتمام آن، يك‌قطب گردشگري ديگر به پايتخت اضافه مي‌شود.

نوروزي در مورد رأي صادره تعطيلي 2معدن ديگر اينطور گفت كه يكي از آنها توانسته از طريق ديوان عدالت اداري، مجوز بهره‌برداري موقت دريافت كند اما ديگري كه همچنان در برابر تعطيلي مقاومت مي‌كند، شكايتش در ديوان عدالت اداري رد شده و بايد تعطيل شود. البته نوروزي از برگزاري جلسه در هفته جاري با مسئولان معدني كه مجوز بهره‌برداري موقت دارند خبر داد تا به توافق لازم براي جابه‌جايي برسند. يكي از سؤال‌هاي اساسي اينجاست كه براساس رأي صادره چه نهادي بايد براي تعطيلي معادن شن و ماسه اقدام كند؟ شهردار منطقه 18تهران جواب اين سؤال را اينطور پاسخ مي‌دهد:

«براساس بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها، شهرداري با حمايت نيروي انتظامي مي‌تواند نسبت به تعطيلي معادن اقدام كند. چندين بار هم براي اجراي رأي اين معدن همراه مأموران نيروي انتظامي اقدام كرده‌ايم اما موفق نشده‌ايم زيرا كارگران معادن با كاركنان شهرداري و نيروي انتظامي درگير شده‌اند. چون ما نمي‌خواهيم مسئله امنيتي شود، نيروي انتظامي هم توصيه مي‌كند فعلا موضوع توقف فعاليت معدن را عقب بيندازيم اما به هرحال به حمايت مطلق نيروي انتظامي نياز داريم چراكه شهرداري منطقه ضابط قضايي نيست.»

  • جلسه تعيين تكليف معادن در سه‌شنبه هفته جاري

سه‌شنبه پيش‌ رو جلسه‌اي با حضور فرماندار تهران، يكي از نمايندگان مجلس، مديركل محيط‌زيست استان تهران و مديركل صنعت و معدن استان تهران در شهرداري منطقه 18تهران برگزار خواهد شد. نوروزي به همشهري گفت كه در جلسه سه‌شنبه به اين موضوع خواهند پرداخت كه اداره‌كل صنعت و معدن استان تهران و اداره‌كل محيط‌زيست هم براي حل مشكلات معادن شن و ماسه آلاينده به‌صورت قانوني به اين مسئله بپردازند. به گفته وي فعاليت معادن شن و ماسه به حريم رودخانه كن كه اكنون داخل تهران است ضربه مي‌زند و اين براي محيط‌زيست و منابع طبيعي شهر بسيار خطرناك است. ضمن اينكه به‌خاطر باد غالب غرب به شرق گردوغبار را به قلب شهر تهران مي‌رساند.

کد خبر 297875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha