شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

موژان اردانی: در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر است از آدم‌های نیازمند؛ انسان‌هایی که بعضا از زمان تولد در کلمه‌ای به اسم فقر دست و پا می‌زنند؛ کلمه‌ای که با پیچیدگی دنیا یک طبقه را شکل داده و گروهی را در اعماقش غرق کرده‌.

با بخشندگی فقیر نخواهی ‌شد!

 توي خيابان‌هاي شهر كه قدم مي‌زنيم مردان و زنان پير و جوانان يا كودكاني را مي‌بينيم كه به شكل‌هاي مختلف دست نيازشان رو به ما دراز است. پشت چراغ قرمز‌ وقتي دستي با ولع سعي مي‌كند شيشه جلوي ماشين‌مان را پاك كند سعي مي‌كنيم با 3-2هزار تومان، هم خودمان را خلاص كنيم و هم به‌خودمان بباليم كه يك كار خير انجام داده‌ايم، بدون آنكه فكر كنيم آيا واقعا پولي كه در دست‌هاي او گذاشته‌ايم خرج مصارف درست زندگي‌اش مي‌شود يا خير؟ ديدن يك آدم نيازمند بسياري از ما را ناراحت مي‌كند حتي گاهي شايد در قبال آنها احساس عذاب وجدان داشته باشيم. به همين دليل به هيجان مي‌آييم، احساساتي مي‌شويم، دست توي جيب‌مان مي‌كنيم و پولي را هر چند كم به آنها مي‌دهيم يا در مواردي چيزي را از آنها مي‌خريم كه شايد اصلا به كارمان نيايد. در زندگي شهري هر هفته چندبار ممكن است اين عمل را انجام دهيد و حسابش از دست‌تان خارج شود. اگر بنشينيد و با خودتان حساب كنيد شايد مبلغي را كه به‌عنوان كمك در طول ‌ماه پردا‌خته‌ايد براي خودتان باورنكردني باشد. اما اگر واقعا مي‌خواهيد كار خير انجام دهيد اين راهش نيست. مي‌توانيد اين هزينه را هم جزئي از مخارج زندگي‌تان بدانيد و برايش برنامه‌ريزي كنيد. با اين روش است كه مي‌توانيد هم هزينه‌ها را كنترل كنيد، هم در انجام امور خيريه دخيل شويد و هم مطمئن شويد به‌طور ماهانه كمك مؤثري مي‌كنيد.

  • يك عروسك پارچه‌اي حتي

شايد در يك بازه زماني، زندگي و درگيري‌هاي مالي‌اش به ما اجازه ندهد براي كمك خير درصدي از درآمدمان را كنار بگذاريم. در چنين وضعيت بغرنجي كه بسياري از ما تجربه‌اش كرده‌ايم هم مي‌شود كار خير كرد. در اين موقعيت مي‌توانيد در مناسبت‌هاي مختلف، مثلا با نزديك شدن سال جديد يا موسم باز شدن مدرسه‌ها پول كمي را صرف خريد وسايل مورد نياز يك دانش‌آموز كنيد. براي شناسايي افراد نيازمند مي‌توان از خيريه‌ها كمك گرفت يا با افراد خير مشورت كرد. به غيراز اين موارد مي‌توانيد با مبلغ اندكي چند هديه كوچك بخريد و به سازمان‌هاي خيريه سر بزنيد؛ مثلا خيريه‌هاي مربوط به بيماري‌هاي خاص كه معمولا ساختماني را به‌عنوان بيمارستان براي نگهداري اين افراد درنظر گرفته‌اند. اين هديه‌ها حتي اگر چند شاخه گل باشند در آن لحظه شايد بتوانند اين افراد را شاد كنند و كمي از فكر و خيال‌هاي آزار‌دهنده و حتي درد جسمي‌ رهاشان كنند. گاهي وقت‌ها خريدن چند عروسك ارزان قيمت هم مي‌تواند دنيايي را به كودكان نيازمند بدهد؛ افرادي كه شايد علاوه بر نياز مالي، به عاطفه و محبت هم محتاج باشند و شما با اين كار حتي براي چند دقيقه مي‌توانيد محبت‌تان را هم در اختيار آنها بگذاريد.

  • همه بچه‌ها فرزندان تو هستند

بسيارند كودكاني كه به‌دليل فقر و ناتواني‌ مالي هرگز فرصت پرورش خلاقيت‌ و تحصيل را پيدا نمي‌كنند؛‌بچه‌هايي كه انگار از ابتدا تا انتهاي زندگي‌شان را مي‌شود حدس زد. حالا اگر شما بدانيد كه مي‌توانيد در سر و سامان گرفتن زندگي آنها نقش بزرگي را ايفا كنيد، چه مي‌كنيد؟ چند سالي است كه سازمان‌هاي خيريه ازجمله كميته امداد امام خميني امكاني را براي خيرين به‌وجود آورده كه با حمايت‌هاي مالي بتوانند كودكان بد سرپرست يا بي‌سرپرست را تحت پوشش خود قرار دهند. شما با مراجعه به اين سازمان‌ها مي‌توانيد با درنظر داشتن ميزان درآمدتان چند كودك را به‌عنوان فرزند بپذيريد. البته اين به آن معني نيست كه شما به اين كودك در منزل خود جايي بدهيد بلكه از لحاظ مالي حمايتش مي‌كنيد، درحالي‌كه از مشخصات او و ريز‌شرايط زندگي‌اش هم با خبر مي‌شويد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه بتوانيد كمك‌هاي خود را برنامه‌ريزي كنيد، زيرا در هر‌ماه از مبلغي كه بايد صرف اين عمل كنيد آگاه هستيد و بايد برايش پولي را كنار بگذاريد، به علاوه شما خاطر جمع هستيد كه عمل خير شما به جاي درستي مي‌رسد. اين كار بين امور خيريه ديگر، شايد حس بهتري را براي شما به ارمغان بياورد و در كنارش نظم بيشتري به مخارج خيريه شما بدهد. مطمئن باشيد اين كمك شما روحيه تازه‌اي را در اين بچه‌ها ايجاد مي‌كند و انگيزه‌اي را براي ادامه زندگي در هر يك از آنها شكل مي‌دهد.

  • مدرسه با دستان تو ساخته خواهد‌ شد

ساختن مدرسه يكي از آن كارهاي خيري است كه تأثيرش هرگز از بين نخواهد رفت. مناطق زيادي در كشور مدرسه كم دارند يا به كل از داشتن آن محروم هستند. شايد با خود بگوييد كه پول ما كجا و هزينه ساخت مدرسه كجا! اما شما مي‌توانيد در ساخت يك مدرسه مشاركت كنيد بدون آنكه مبلغ چشمگيري بپردازيد. مثلا مي‌توانيد همان مبلغي را كه ماهانه براي امور خيريه پس‌انداز كرده‌ايد، صرف اين كار كنيد. مي‌توانيد هر 6‌ماه تا يك‌ سال مبلغ مورد نظرتان را كنار بگذاريد و پس از آن در پايان سال در ساختن يك مدرسه كمك كنيد. جالب است بدانيد كه بعضي از خيرين مدرسه‌ساز كمك‌هايشان به‌صورت نقدي نيست، مثلا مصالح ساختماني مورد نياز را تهيه مي‌كنند يا ميز و نيمكت‌هاي مدرسه را مي‌خرند. بين خيرين هستند كساني كه با امور ساخت‌وساز آشنا هستند؛ بنا يا معمارند. اين افراد براي ساختن مدرسه كمك اجرايي مي‌دهند، پس توجه كنيد كه كمك‌هاي خير لزوما نقدي نيستند، اما شايد آسان‌ترين راه براي شركت در اين امور همان پرداخت‌هاي نقدي باشد كه با يك برنامه‌ريزي ساده ميسر مي‌شوند. درست است كه سرمايه‌گذاري در اينگونه كارها پولي را به شما برنمي‌گرداند، اما تصورش را بكنيد كه چند دانش‌آموز مي‌توانند آنجا تحصيل كنند و در ادامه آينده‌اي را بسازند.

  • سرمايه ما فقط پول نيست

اكثر آدم‌ها حين انجام يك عمل خير به رفع نياز‌هاي مالي يك فرد يا جامعه‌اي كه در حال كمك به آن هستند فكر مي‌كنند. دغدغه بسياري از ما تأمين غذا و مايحتاج زندگي براي اين افراد است اما چند نفر بين ما هستند كه علاوه بر اين موضوع، پرورش فكر و انديشه اين افراد يا افزايش مهارت‌هاي آنها را مدنظر قرار مي‌دهند؟ ممكن است شما براي كمك مالي به اين افراد توانايي نداشته‌باشيد اما علم يا تخصصي را بدانيد كه بتوانيد آن را در اختيار اين افراد بگذاريد تا به بالا رفتن سطح سواد و دانش آنها كمك كنيد يا مهارتي را بلد باشيد كه با آموزش آن بتوانيد باعث خوداشتغالي اين افراد شويد؛ مهارت‌هايي مثل آشپزي، خياطي و كار با كامپيوتر. شما با مراجعه به برخي از خيريه‌ها و معرفي مهارت‌هاي خود مي‌توانيد زماني را صرف آموزش كنيد. بعضي از اين سازمان‌ها مكان‌هايي را به شكل كارگاه براي آموزش اين مهارت‌جويان درنظر گرفته‌اند كه با اعلام آمادگي شما براي كمك، آن را در اختيارتان مي‌گذارند. همانطور كه حافظ مي‌گويد؛ در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست، لزومي ندارد كه منتظر پول‌دار شدن بمانيم تا دست به‌كار خير بزنيم؛ مي‌توان به جاي پول، كمي زمان و صبر و البته دانش را در اين راه خرج كرد. در اين بين اما بايد مواظب نكاتي هم بود؛ اگر تصميم گرفته‌ايم پول يا زمان و مهارت خود را از طريق سازمان‌هاي خيريه به افراد نيازمند برسانيم، بايد همواره در انتخاب سازمان مورد نظر دقت كنيم و قبل از مراجعه به آن در مورد فعاليت‌هاي آن تحقيق كرده و سپس تصميم بگيريم.

  • راهكار

يك قلك بساز

قلك هميشه براي جمع كردن عيدي‌ها و شكستن‌اش براي نياز‌هاي خودمان نيست. مي‌توانيد يك جعبه، پاكت يا كيسه پارچه‌اي را در گوشه‌اي از خانه‌تان به هزينه‌هاي خيريه اختصاص دهيد. اين قلك لزوما نبايد پر شود از پول‌هاي خردي كه به‌كار خودتان نمي‌آيد، قرار است كه آن را با برنامه‌ريزي پر كنيد. اگر كسب و كار شما به‌نحوي است كه به‌طور هفتگي پولي را دريافت مي‌كنيد مي‌توانيد مثلا بخش مشخصي از آن را در اين جعبه بگذاريد و آخر هر‌ ماه يا هر چند‌ماه يك‌بار مبلغي را كه جمع شده صرف امور خير كنيد. اما اگر كارمند هستيد و مايل به انجام كار‌هاي خير، آخر هر‌ماه با گرفتن حقوق‌تان، درصدي را كنار بگذاريد. لازم نيست حتما اين پول خيلي زياد باشد كه به خاطرش مجبور شويد از هزينه‌هاي اصلي زندگي خود بزنيد، توجه كنيد همانطور كه هركس بسته به جيبش خرج مي‌كند، همانگونه هم به عمل خير مي‌شتابد، پس به‌خودتان سخت نگيريد. گاهي پيش مي‌آيد كه در جمعي قرار گرفته‌ايد كه همگي دست به خيرند، اينجا بايد مواظب باشيد كه كار خير شما جنبه چشم و هم‌چشمي پيدا نكند. در اين لحظه به قلك يا جعبه‌اي فكر كنيد كه هر هفته يا هر‌ماه با اشتياق پرش مي‌كنيد تا كمك شما هرچند كم به يك كار بزرگ تبديل شود. ضمن اينكه سازمان‌هاي خيريه‌اي وجود دارند كه با مراجعه به آنها مي‌توانيد قلك‌هايي را دريافت كنيد و در يك مدت معين آنها را پر‌كنيد و تحويل بدهيد. با اين كار شايد خيال خودتان هم از لحاظ اينكه پول‌هاي جمع‌آوري شده به‌دست چه‌كسي مي‌رسد راحت‌تر باشد. دقت كنيد كه نبايد اين قلك حتما وجود فيزيكي داشته‌باشد، به اين معني كه مي‌تواند حتي يك حساب بانكي باشد كه در يك زمان خاص مبلغي را به‌عنوان كمك خير به آن واريز كنيد. علاوه بر آن، بيشتر همين سازمان‌هاي خيريه حساب‌هاي بانكي‌اي را براي اين امور درنظر گرفته‌اند كه شما ‌مي‌توانيد با پركردن فرمي مبلغ دلخواه خود را در آن بنويسيد و آمادگي خود را براي كمك اعلام كنيد. با اين كار، شما ماهانه پولي را از درآمد خودتان به شماره حساب‌هاي اين مراكز منتقل مي‌كنيد و از اين طريق مي‌توانيد به امور خير خود هم نظم دهيد.

کد خبر 297910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha