شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

امیرجلال‌الدین شوکتی: کیش، این جزیره زیبا در قلب آب‌های خلیج‌فارس، این روزها دوباره با نزدیک شدن به جشنواره تابستانی حال و هوای دیگری پیدا کرده، ضمن اینکه در سال‌های اخیر، کسب و کار در آن رونق بیشتری گرفته است، به‌طوری که بسیاری از شرکت‌های انبوه‌ساز، ترجیح داده‌اند به جای امارات و ترکیه و قطر، سرمایه‌هایشان را به کارآفرینی و رشد در کشور خودمان اختصاص دهند.

جزیره کیش

 موضوعي كه قرار است درباره‌اش حرف بزنيم، معرفي پيشنهادهاي كوچك و بزرگ براي سرمايه‌گذاري در جزيره كيش است؛ البته اين صرفا يك راهنماي تجربي است و موارد بيشتر و مطالعات اقتصادي سرمايه‌گذاري را اهل فن بهتر مي‌دانند. اگر اين‌روزها خواستيد در كنار يك سفر تفريحي همراه خانواده، به چشم سرمايه‌گذاري هم به جزيره نگاه كنيد، اين پيشنهادها را همراه داشته باشيد.

  • سرمايه كم

استارتاپ‌ توريستي
بازار اپليكيشن اين روزها در ايران داغ است. شايد باورتان نشود اما همين الان چندين ميليون گوشي هوشمند در ايران وجود دارد كه البته به معني برخورداري نيمي از جمعيت كشور از گوشي هوشمند نيست اما رقم بسيار بالايي است و همگي از نزديك شاهد وابسته شدن مردم و خودمان به دوستان هميشگي‌مان، يعني موبايل‌هايمان هستيم. بسياري از شهرهاي توريستي دنيا، فعاليت‌هاي چشمگيري در اين حوزه انجام داده‌اند، حتي همين آسيايي‌هايشان، مثل دبي و استانبول؛ از اپليكيشن‌هايي مثلا با موضوع نمايش نقشه و معرفي اماكن گردشگري جزيره و ارائه اپليكيشن به مسافران در بدو ورود گرفته تا وبسايت‌ها و اپليكيشن‌هايي با موضوع برنامه‌ريزي سفر و برگزاري تورهاي اختصاصي براي گردشگران علاقه‌مند.

  • سرمايه معمولي

خريد املاك، خودرو و مستغلات
اجازه بدهيد درباره چند آمار حرف بزنيم.نرخ رشد ورود مسافر به كيش در سال‌هاي اخير 10 درصد بود. بنابر آمار سازمان منطقه آزاد هم، هرسال بيشتر از 1/5ميليون‌ نفر به كيش سفر مي‌كنند و پيش‌بيني مي‌شود كه اين رقم در 5سال آينده به 3ميليون نفر در سال برسد. ضمنا اين روزها افراد زيادي كه از كشورهاي مختلف براي اقامت كاري و دانشجويي به امارات رفته‌اند و هنوز كارشان درست نشده، براي تجديد ويزاي دبي‌شان، با توجه به منطقه آزاد بودن كيش و عدم‌نياز به ويزاي ايران و همچنين مخارج نسبتا پايين زندگي در آن به جزيره مي‌آيند و 3-2روزي مي‌مانند و دوباره برمي‌گردند. با اين حساب اگر ملك يا خودرو در كيش بخريد، مي‌توانيد آن را براي اجاره موقت تا زمان افزايش قيمت، به شركت‌هايي كه در زمينه اجاره سوئيت يا خودرو فعاليت مي‌كنند بسپاريد. براي مثال، قيمت يك خودروي هيونداي ولوستر يا كيا اسپورتيج در جزيره حدود 70ميليون تومان است و قيمت اجاره آن، به ازاي هر شب، از 150تا 220هزار تومان. با يك حساب سرانگشتي در بدبينانه‌ترين حالت؛ اگر خودرو با كمترين قيمت، 5شب در هفته اجاره برود، به ويژه در ايام پيك، سرمايه‌تان به‌اصطلاح خواب نخواهد داشت و ماهي 3ميليون تومان درآمد خواهيد داشت و بعد از 2سال، كل سرمايه‌تان برگشته و خودرو هم متعلق به‌خودتان است. اين قضيه، اگر سرمايه‌تان بيشتر باشد، در حوزه ملك بيشتر جواب مي‌دهد.

  • سرمايه زياد

تاسيس گلخانه‌
ميوه در جزيره كيش به نسبت ساير شهرهاي ايران گران‌تر است؛ از نيازهاي صبحانه و ناهار مسافرين، مثل گوجه و پياز و خيار گرفته تا ميوه‌هاي مورد نياز ساكنين مثل گوجه‌سبز و توت‌فرنگي و طالبي و هندوانه و به همين ترتيب، ميوه‌هاي زمستاني. اگر بتوانيد مجوزهاي لازم را بگيريد و ميوه در جزيره پرورش دهيد، سود خوب و حلالي قسمت‌تان مي‌شود و مردم هم دعايتان مي‌كنند.

  • سرمايه بسيار زياد

راه‌اندازي يك مركز تفريحي
كيش تشنه تفريحات جديد است. راه‌اندازي يك شهربازي سرپوشيده يا مثلا چرخ و فلكي كه از بالاي آن بشود روزها طبيعت جزيره، عصرها غروب زيباي آفتاب و شب‌ها آرامش اين سرزمين را ديد، يا آكواريوم سرپوشيده‌اي شبيه آنچه در شهرهاي ساحلي ديده‌ايم جزو پيشنهادهاي پرسود و زودبازده منطقه هستند. پرونده مشابه چنين پروژه‌هايي كه براي شروع، تكميل يا توسعه نيازمند سرمايه داخلي يا خارجي هستند همين حالا روي ميز مديران سازمان منطقه آزاد است. اگر مايل به فعاليت در حوزه‌هاي خدماتي باشيد، شايد بد نيست اطلاع داشته باشيد كه احداث مجموعه‌هايي ازجمله شهرك سلامت و بيمارستان‌هاي پيشرفته و همچنين مركز آب‌درماني در حال حاضر در دستور كار است؛ مراكزي كه مي‌توانند كيش را در كنار يك مركز تفريحي، تبديل به يك قطب پزشكي در جنوب كشور كنند. در حوزه زيرساخت هم احداث اسكله‌هاي جديد و تصفيه‌خانه فاضلاب در راه است.

  • كيش؛ سرزمين فرصت‌هاي اسلامي

نكته‌اي ظريف در مورد جزيره كيش وجود دارد كه خيلي‌ها به آن توجه نكرده‌اند؛ به‌ويژه افرادي كه وجود برخي قوانين را عامل رو آوردن مسافران به شهري در كمتر از 200كيلومتري جنوب شرق جزيره، يعني دبي مي‌دانند. اين نكته، وجود بيش از 1/5 ميليارد مسلمان در سراسر جهان است كه مقيد به عقايدشان هستند و ضمنا مثل بقيه مردم جهان، علاقه‌مندبه‌تفريح و رفاه و آسايش. به همين جهت مشكل كمبود حضور توريست در اين جزيره به نسبت شهر گران‌تري مثل دبي، نه وجود برخي از اختلاف‌هاي فرهنگي و اعتقادي براي توريست‌هاي غيرمسلمان بلكه كمبود فعلي امكانات تفريحي و رفاهي است. دبي اگر دبي است، تفريحاتش محدود به جت اسكي و پاراسل نيست. برنامه دارد براي پركردن وقت يك توريست، حداقل به‌مدت يك هفته. از آكواريوم و زمين‌هاي ورزشي گرفته تا موزه‌هاي مختلف و حتي سالن‌هاي ورزش‌هاي زمستاني! كيش همين حالا هم مقصد بسياري از مسلمانان جهان است كه آمده‌اند تا روزهايي را در آسايش و امنيت ايران، به جاي هزينه مخارج بالا در امارات، در جزيره كيش سپري كنند. كافي است سري به ورودي پلاژ بانوان بزنيد تا متوجه اين موضوع شويد؛ پلاژي كه با استقبال بالاي زناني روبه‌رو شده كه قصد داشته‌اند وقتشان را به جاي ورزش و استراحت در ساحل‌هاي مختلط، با امنيت و آسودگي خاطر در ساحلي همسو با اعتقاداتشان سپري كنند. از اين‌رو چيزي كه كيش به آن نياز دارد، توجه و سرمايه است.

  • نكات و ترفندهاي تجربي

1- كيش، خارجِ بي‌غربت است. اگر به هر دليلي مي‌خواهيد تجربه زندگي در جايي غير از محل زندگي فعلي‌تان را داشته باشيد، بد نيست خودتان را اول در كيش تست كنيد؛ با دانشگاه‌هاي خوب اما گران براي تحصيل، درست مثل بسياري از مقاصد آن‌ور آب، ازجمله پرديس‌هاي شريف و تهران. فرصت‌هاي مختلف براي كار و سرمايه‌گذاري، همراه با معافيت 20ساله مالياتي و به دور از محدوديت‌هاي اقتصادي و خانوادگي خانه. در مملكت و خاك خودتان هستيد اما با شرايط متفاوت. هروقت هم كه دلتان براي خانواده تنگ شد، با يك و‌ نيم ساعت فاصله، انگار در ترافيك شرق به غرب تهران گير افتاده باشيد، به خانه مي‌رسيد.

2- كيش يك منطقه كاملا متفاوت از لحاظ مدل اداره، اجراي قوانين و نوع زندگي است. كيش‌وند و كارت كيش‌وندي، لقب و كارتي است كه درصورت داشتن اقامت كاري، ملكي يا مدل‌هاي ديگر، درست مثل اينكه در يك كشور ديگر سكونت داشته باشيد به شما داده مي‌شود؛ چيزي شبيه پاسپورت يك كشور جديد؛ آي‌دي كارت درون منطقه‌اي. اگر مي‌خواهيد در كيش ماندگار شويد، دنبال كارت كيش‌وندي‌تان برويد. از وقتي كيش‌وند شويد، اين كارت خيلي به كارتان مي‌آيد.

3- جمله‌اي بين بعضي از افراد كه به كيش سر مي‌زنند مرسوم است؛ اينكه «برخي از شركت‌هاي خدماتي در جزيره، به مشتري به چشم اينكه آخرين بار است از ما خريد مي‌كند نگاه مي‌كنند، نه كسي كه نخستين‌بار است خريد مي‌كند». يعني مثل همه جاي دنيا، برخلاف ظاهر آرام و متمدن اين سرزمين طلايي، آدم‌هايي پيدا مي‌شوند كه بيشتر دنبال منافع مادي خودشانند تا رفاه و آسايش شما. پس اگر تجربه اول زندگي يا كسب و كارتان در كيش است، به راحتي به هر كسي اعتماد نكنيد.

4- اكثر جمعيت كيش، خصوصا جمعيتي كه كسب و كارها دستشان است غيربومي‌اند و برخلاف شهرهاي خودمان، شما با مدل‌هاي مختلفي از آدم‌ها و فرهنگ‌ها سر و كار داريد كه هركدامشان متعلق به بخش خاصي از كشورند؛ درست با مشخصات يك شهر مهاجرپذير و هزار فرهنگ. پس تفاوت برخوردها را درك كنيد و از همه انتظار برخوردي شبيه خودتان نداشته باشيد.

5- سازمان منطقه آزاد كيش در جزيره، دولت اين سرزمين كوچك است و تقريبا اكثر كارها، از گرفتن مجوز كسب‌وكار تا بسياري از كارهاي نظامي و انتظامي، ثبت شركت و... با مراجعه به سازمان منطقه آزاد رفع و رجوع مي‌شود. پس اگر سؤالي داشتيد، پرسنل كاري و خوش‌برخورد اين سازمان بهترين افراد براي مشورت گرفتن‌ هستند.

کد خبر 298551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha