شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

برای نخستین بار از زمان آغاز بحران یمن، تمام طرف‌های درگیر هفته‌گذشته در یک شهر جمع شده بودند تا شاید به توافقی برای حل بحران این کشور یا آتش بس برسند.

اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن  از ادامه مذاکرات خبر داد.

درحالي‌كه براساس آخرين گزارش سازمان ملل با بحران انساني در يمن 20ميليون نفر در اين كشور 25ميليون نفري نيازمند دريافت كمك فوري هستند، مذاكرات در ژنو هم مانند سقف خانه‌ها و مدرسه‌هاي مردم يمن بر سر آنها خراب شد و بدون هيچ نتيجه‌اي به پايان رسيد.

حملات هوايي عربستان به يمن همچنان ادامه دارد و وزير امور خارجه اين كشور هم بار ديگر تأكيد كرده كه همچنان شهرهاي يمن بمباران خواهد شد. اوضاع آنقدر با مداخله خارجي در يمن وخيم شده كه 5‌روز نشستي كه براي مذاكره درنظر گرفته شده بود تنها به تنش، درگيري و اتهام‌هاي كارشكني طرف‌ها به يكديگر گذشت. حتي نشست خبري جنبش انصارالله هم با پرتاب كفش از سوي اعضاي هيأت‌هاي رقيب به تنش كشيده شد تا خيلي از حرف‌ها نگفته باقي بماند.

با بي‌نتيجه باقي ماندن دور اول مذاكرات، رياض ياسين، وزير خارجه دولت مستعفي يمن، انصارالله را متهم به كارشكني در پيشرفت مذاكرات كرده اما تأكيد داشته كه اين نشست بي‌نتيجه، پايان مذاكرات نيست. در مقابل نمايندگان انصارالله هم عربستان را به مداخله و كارشكني در مذاكرات متهم و اعلام كرده‌اند كه براي توافق آماده بوده‌اند اما به ناگهان تغييراتي در متن نهايي توافق انجام شده كه به مداخله عربستان در يمن مشروعيت مي‌داده است.

عادل شجاع، عضو حزب كنگره ملي يمن و از اعضاي هيأت شركت‌كننده در مذاكرات ژنو حتي اعلام كرده كه آنها در اين مذاكرات نامه‌هاي تهديدآميزي را از سوي سفير آلمان و اتحاديه اروپا درخصوص پذيرش يا برعهده گرفتن عواقب و پيامدهاي اوضاع آينده يمن دريافت كرده‌اند.

«توفيق الحميري» از رهبران جنبش انصارالله و عضو كميته انقلابي يمن اعلام كرده كه اعضاي اين جنبش حاضر به عقب‌نشيني از شهرهاي عدن و تعز و بقيه شهرهاي يمن هستند تنها به اين شرط كه سازمان ملل تحويل سلاح‌هاي القاعده را تضمين كند.
موضوع خلع سلاح مسئله‌اي است كه عربستان و رئيس‌جمهور مستعفي يمن، آن را براي حوثي‌ها مطرح كرده و خواستار خلع سلاح انصارالله شده‌اند. اين در حالي است كه يمن اكنون از 2 جهت يعني با تجاوز نظامي عربستان و همچنين حملات القاعده روبه‌روست و خلع سلاح در مقابل اين دو حمله يعني تسليم يمن.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هيأت انصارالله يمن در مذاكرات ژنو با ارسال نامه‌اي به بان‌كي مون، دبير كل سازمان ملل خواستار ديدار با او در نخستين زمان ممكن شده‌اند. در اين نامه با اشاره به كارشكني‌ها در ژنو آمده است: ما و مردم يمن حق داريم كه بان كي مون، دبيركل سازمان ملل بخشي از وقت خود را حتي براي چند دقيقه به ما اختصاص دهد.

اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن كه روزهاي سختي را پشت سر گذاشته اما با همه اين اتفاق‌ها همچنان اميدوار است و برايند نشست ژنو را مثبت توصيف كرده است. او هم با اشاره غيرمستقيم به مداخله‌هاي خارجي در يمن در پايان مذاكرات بي‌نتيجه ژنو تأكيد كرد: ما يك مسئله اساسي داريم كه آن برگزاري مذاكرات يمني- يمني است. فرستاده سازمان ملل گفت: مذاكرات ژنو، آغازي براي روند طولاني و سخت حل بحران يمن بود و همچنان درها براي ادامه مذاكرات باز است. نتايجي كه در مذاكرات ژنو به‌دست آورديم مثبت بود و من همچنان به مذاكرات خوش‌بين هستم.

مقام‌هاي سازمان ملل نشست ژنو را مذاكرات اوليه مي‌نامند اما هنوز هيچ تاريخي براي ادامه مذاكرات در دور دوم اعلام نشده است.

  • توطئه قطر، حمايت انگليس

جنگنده‌هاي ائتلاف عربستان بامداد روز گذشته هم بدون توجه به‌ماه مبارك رمضان، حملات هوايي خود در يمن را ادامه دادند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بامداد روز گذشته چندين حمله به شهر عدن، فرودگاه صنعا و پايگاه نظامي الديلمي در اين كشور صورت گرفته است. حداقل 15حمله هوايي، شمال، غرب و شرق شهر عدن را هدف قرار داد و درگيري‌ها در منطقه مرزي يمن و عربستان هم شدت بيشتري پيدا كرده است. روز گذشته همچنين حمله جديدي با استفاده از خودرويي بمبگذاري شده به يك مسجد ديگر متعلق به شيعيان يمن در صنعا صورت گرفت كه تلفات آن هنوز مشخص نيست.

شوراي امنيت در بيانيه‌اي حملات تروريستي به مساجد صنعا را كه ده‌ها كشته و زخمي بر جاي گذاشته، محكوم كرده است. اين در حالي است كه سخنگوي وزارت دفاع انگليس روزگذشته در گفت‌وگو با راشاتودي، حمايت تسليحاتي اين كشور از عربستان در جنگ عليه مردم يمن را تأييد كرده است.

سخنگوي وزارت دفاع انگليس اعلام كرده كه لندن به حمايت فني و نظامي از عربستان براي حمله به يمن مشغول است و موشك‌هاي هدايت‌شونده در اختيار اين كشور قرار مي‌دهد. در ميان نيم ميليون سندي كه سايت ويكي‌ليكس از مكاتبات سفارتخانه‌هاي عربستان منتشر كرده هم بخش ديگري از برنامه بلندمدت برخي كشورهاي عربي براي بي‌ثباتي در يمن افشا شده است. براساس اسناد به‌دست آمده از سفارتخانه عربستان در عمان، دولت قطر حداقل 250ميليون دلار در سال 2012و پس از انتخابات اين كشور به‌صورت مستقيم در تلاش براي ‌بي‌ثبات كردن اوضاع در يمن هزينه كرده است.

  • درخواست سازمان ملل براي كمك 1.6ميليارد دلاري

سازمان ملل با تأكيد بر نياز 80درصد جمعيت يمن به كمك‌هاي بشردوستانه خواستار كمك 1.6ميليارد دلاري براي اقدام فوري درباره بحران انساني اين كشور شده است. در بيانيه سازمان ملل با اشاره به وخامت اوضاع يمن تأكيد شده كه حداقل 20ميليون نفر از مردم اين كشور براي دسترسي به غذا و آب آشاميدني در بحران جدي قرار دارند. ادامه حملات گسترده و همه جانبه عربستان باعث شده تا عملا امدادرساني به يمني‌ها غيرممكن شود.

کد خبر 298615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha