دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

پس از انتقادات بی‌سابقه وزیر بهداشت از برخی همکارانش در جامعه پزشکی، حالا ۳۰نفر از نمایندگان مجلس پیشقدم شده‌اند تا با ارائه طرحی یک فوریتی به کمک دکتر حسین هاشمی برای برخورد با پدیده زیرمیزی و زیاده‌خواهی بیایند.

زیرمیزی پزشکان

روز گذشته يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از زياده‌خواهي برخي پزشكان، از تدوين‌ اين طرح يك‌فوريتي براي برخورد با پزشكان زيرميزي بگير خبر داد.رسول خضري با بيان اينكه تاكنون طرح برخورد با پزشكان زيرميزي‌بگير به امضاي 30نفر از نمايندگان رسيده، گفت: بدون‌شك بروز پديده زيرميزي باعث بدنام كردن جامعه پزشكي مي‌شود و رابطه بين بيمار و پزشك را نيز خدشه‌دار مي‌كند لذا از مجموعه سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت انتظار برخورد جدي و قانوني با اين افراد داريم. نماينده مردم سردشت و پيرانشهر با اشاره به جلسات متعدد كميسيون بهداشت و درمان مجلس با سازمان نظام پزشكي و تأكيد بر ضرورت انجام اقدامات جدي‌تري توسط اين سازمان، افزود: اين موضوع جزو مطالبه اصلي وزارت بهداشت نيز به شمار مي‌رود.پديده زيرميزي پزشكان منجر به سلب اعتماد بين بيمار و پزشك مي‌شود.

وزارت بهداشت هم بايد سريع‌تر نسبت به برخورد با اين تعداد از پزشكان اقدام كند. با ابلاغ كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات، تعرفه‌ها نيز افزايش يافت اما بازهم شاهد بروز اين پديده در ميان برخي از پزشكان هستيم. وي با يادآوري اظهارات وزير بهداشت مبني بر آنكه بخش مهمي از استيصال مردم در نظام سلامت به‌خاطر طمع، زياده‌خواهي و منفعت‌خواهي برخي از ما پزشكان است، افزود: واقعيت آن است كه اين زياده‌خواهي‌ها تبعات منفي را در جامعه به‌ويژه حوزه سلامت ايجاد خواهد كرد به همين منظور نيز اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس به‌دنبال به نتيجه رسيدن طرح يك فوريتي مجلس براي برخورد با پزشكان زيرميزي‌بگير شدند.

  • انتقاد از نظام پزشكي

پيگيري اين طرح در مجلس در حالي است كه تا‌كنون تعداد ديگري از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان نيز از شيوه برخورد سازمان نظام پزشكي با تخلفات پزشكان انتقاد كرده‌اند. چندي قبل حميد رضا عزيزي فارساني عضو كميسيون بهداشت و درمان با اظهار تأسف از وجود ملاحظه‌‌كاري و سياسي‌كاري در اين سازمان، هشدار داد: نبايد هدف نظام پزشكي تنها نان قرض دادن به پزشكان باشد بلكه بايد از بروز تخلفات در حوزه سلامت جلوگيري كرده و با اقداماتي درست به پيشگيري از وقوع اين تخلفات اقدام كند. مدتي قبل سليمان عباسي ديگر عضو كميسيون بهداشت نيز با انتقاد از نگاه محافظه‌كارانه نظام پزشكي در برخورد با متخلفان زيرميزي‌بگير گفت:بايد به تناسب تخلف پزشكان با آنها برخورد شود اما متأسفانه سازمان نظام پزشكي با چنين ضعف عملكردي خدمات وزارت بهداشت را نيز زير سؤال مي‌برد. امروزه وزارت بهداشت با اعتبارات خوبي كه در اختيار دارد تلاش زيادي براي بهبود وضعيت سلامت به‌كار گرفته، اما سازمان نظام پزشكي با بي‌توجهي به اين اقدامات همچنان با متخلفان زيرميزي‌بگير رودربايستي دارد.

  • پرونده در مجلس

ورود مجلس به موضوع زيرميزي‌ها در حالي انجام مي‌شود كه نظارت بر تخلفات پزشكان در چند روز گذشته به موضوع مجادله مستقيم وزير بهداشت و برخي پزشكان منتقد وي تبديل شده است. هر چند سازمان نظام پزشكي ابتدا اعلام كرد كه وظيفه‌اي در اين زمينه ندارد اما روز گذشته و در يك چرخش آشكار، سازمان نظام پزشكي براي تفويض بخشي از اختيارات نظارتي خود با مجمع انجمن‌هاي علمي پزشكي تفاهمنامه‌اي امضا كرد.پس از امضاي اين تفاهمنامه بود كه دبير مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي بدون بردن نامي از وزير بهداشت به اظهارات وي درباره احتمال سلب اختيار نظارت از سازمان نظام پزشكي اشاره كرد و گفت:«چنين برخوردي با پزشكان حتي در دولت‌هاي گذشته نيز نبود چه برسد به اين دولت كه دولت تدبير و اميد است. اين درست نيست كه خداي نكرده به جامعه پزشكي توهين شود و بگويند اختيارات‌تان را مي‌گيريم، شما اين قدرت را از كجا آورده‌ايد كه اختيار قانوني را بگيريد؟ مقامات دولتي هم بدانند، نهاد صنفي پزشكان توهين را تحمل نمي‌كند، اختيارات را مجلس با تصويب قانون داده است و دولت نمي‌تواند پس بگيرد.» حالا ممكن است موضوع از همان زاويه‌اي دنبال شود كه دبير مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي به آن اشاره كرده بود؛ مجلس ! 

کد خبر 298789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha