همشهری آنلاین: کشور چین با وارد کردن بیش از ۶۰ درصد از نفت مصرفی خود از طریق واردات که بخش قابل توجهی از آن از ایران بوده، هم اکنون به یکی از بزرگترین واردکنندگان این ماده سیاه در دنیا لقب گرفته است.

چین بزرگترین واردکننده نفت دنیا لقب گرفت؛ ایران صادرکننده عمده نفت به چین

به گزارش ایرنا، این موضوع حتی باعث شده که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور باشند که این افزایش واردات، نقش مهمی در تعیین قیمت جهانی نفت داشته است.

بهای نفت در بازار جهانی بر اساس عوامل و متغیرهای مختلفی از جمله تولید و فروش آن توسط اوپک و اعضای غیراوپک تعیین می شود اما کارشناسان اقتصادی می گویند، یکی از دلایل مهم آن، می تواند افزایش روند مصرفی نفت در کشور چین باشد.

این کشور که از سال 1993 میلادی با وارد کردن نزدیک به 30 درصد از نفت مورد نیاز خود به یک واردکننده صرف تبدیل شده بود، اکنون بین 55 تا 65 درصد از نیاز مصرفی خود از طریق واردات این ماده سیاه تامین می کند.

البته بازار عرضه و تقاضا و قیمت گذاری نفت شرایط پیچیده ای دارد و کشورهای غیراوپک هم که تولید و فروش دارند بر آن تاثیر می گذارند.

با این وصف چنین به نظر می رسد، از زمانی که مصرف نفت در چین بالا رفته نوسان فراوانی در بهای نفت خام در دنیا روی داده است.

در شرایطی که همه اعتراف کرده اند مصرف نفت در قرن بیست و یکم روند فزاینده خواهد داشت اما آنچنان که باید و شاید به مصرف نفت در چین توجهی نشده بود.

امروز با مشخص شدن آمار، وضعیت فرق کرده است و چین یکی از متغیرهای تاثیرگذار در تعیین بهای نفت در دنیا محسوب می شود.

نگاهی به روند افزایش واردات نفت چین از ایران هم موید مساله فوق است.

در آمار اداره کل گمرک چین آمده است که چین در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) امسال از ایران روزانه 700 هزار بشکه نفت وارد کرده است که خود یک رکورد جدید در خرید نفت از جمهوری اسلامی محسوب می شود.

آمار اداره کل گمرک چین نشان می دهد که این رقم در مقایسه با یک ماه قبل از آن 10.8 درصد افزایش نشان می دهد.

چین در ماه مارس (اسفند - فروردین) امسال هم روزانه از ایران 531 هزار بشکه نفت خرید اما به یک باره در ماه آوریل این رقم به 707 هزار و 400 بشکه افزایش یافت.

پیش بینی شده است میانگین واردات نفت چین از ایران در سال 2015 میلادی روزانه 660 هزار بشکه باشد.

واردات نفت چین در ماه آوریل از ایران بالاترین رقم در 11 ماه گذشته و یکی از بالاترین ارقام در سال های اخیر است.

کارشناسان اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که ایران بتدریج پس از عربستان و آنگولا و روسیه به چهارمین صادرکننده نفت تبدیل خواهد شد و احتمال حضور کشورمان در رده اول تا سوم این جدول در آینده نزدیک بسیار محتمل است.

به طور کلی روند ورود نفت به چین در سال های اخیر به جز در برخی مواقع سیر صعودی داشته است.

آمارها نشان می دهد که چین در ماه آوریل امسال هفت میلیون و 400 هزار بشکه نفت در روز وارد کرده است.

این رقم یک رکورد بسیار عجیب و مهم در مصرف نفت در دنیا محسوب می شود و اینکه نشان می دهد چین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان بوده است.

اگرچه واردات این فرآورده در ماه می (اردیبهشت - خرداد) به پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت اما این نمی تواند نشان دهنده کاهش رشد مصرف نفت در چین باشد.

البته در این ماه به پالایشگاههای این کشور اعلام شده بود که تا اندازه ای در واردات نفت مراقبت نشان داده و اشتهای کمتری داشته باشند تا وضعیت بازار در ماه های آتی بیشتر روشن شود.

از دیگر علت های مصرف بالای نفت در چین تلاش این کشور برای دستیابی به توان 100 روز ذخیره سازی راهبردی نفت تا سال 2020 میلادی است.

با این حساب مشخصا بخشی از نفت وارداتی این کشور صرف ذخایر راهبردی می شود که ساخت تعداد بیشتری از آنها در شرف انجام است.

نرخ رشد مصرفی نفت در چین اگرچه بالا است اما به نظر می رسد در آینده به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور کمتر شود.

برای نمونه رشد مصرف در سال 2014 میلادی فقط سه درصد - معادل 300 هزار بشکه در روز - بیشتر از سال 2013 میلادی بود در صورتی که قبل از آن بعضا تا دو برابر رشد در چین ثبت می شد.

البته نباید مساله کاهش بهای نفت در بازار جهانی را با اشتهای نفتی کشورها از جمله چین بی ارتباط دانست ولی در عین حال چین هم کشوری بزرگ و مصرف کننده ای بی نظیر برای نفت است و هم اشتهای بالایی برای این منظور دارد و هم اینکه همیشه از عوامل مهم در تعیین بهای نفت محسوب شده است.

کد خبر 298977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha