پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

مهلت دولت برای تدوین آیین‌نامه نحوه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها در حالی به پایان رسیده است که شماری از شهروندان در تماس مستقیم با روزنامه همشهری از اینکه بدون اطلاع قبلی یارانه نقدی آنان حذف شده، شدیدا گله‌مند هستند.

یارانه

تماس خبرنگاران روزنامه همشهري با اين شهروندان نشان مي‌دهد كه يارانه نقدي آنان بين يك تا 3‌ماه گذشته قطع شده است. تعدادي از اين افراد اعلام كردند كه بازنشسته تأمين اجتماعي يا حقوق بگير ساده هستند اما در عين حال بدون هيچ اطلاعي يارانه نقدي آنان حذف شده است. روزنامه همشهري از طريق سرويس پيامك خود ديدگاه‌هاي برخي شهروندان را دريافت كرده است.

يكي از شهروندان با شماره تماس 7146...0912پيام داده كه يارانه خانواده‌اش از خرداد‌ماه قطع شده است. او نوشته است: «يارانه خرداد من بازنشسته رابدون اطلاع قبلي قطع كردند سايتي هم براي پيگيري وجود ندارد. خبرنگار همشهري با اين شهروند تماس گرفت كه او توضيح داد با هيچ ملاكي جزو شهروندان پردرآمد قرار نمي‌گيرد و نمي‌داند چرا يارانه‌اش قطع شده است؟

به سايت yaraneh10.ir هم مراجعه كردم اما نتوانستم شكايتم را ثبت كنم. شهروند ديگري با شماره تماس 2035...935پيام داد: «سلام، چرا كسي جوابگو نيست 3‌ماه يارانه به ما پرداخت نشده؟؟!! حداقل دليل حذف يارانه ما را اعلام كنند.»

شهروند ديگري با شماره 2075...0912 اعلام كرده كه يارانه‌اش قطع شده و هر چقدر تلاش كرده با يكي از مسئولان تماس بگيرد تا دليل قطع يارانه‌اش را جويا شود، هنوز به نتيجه نرسيده است.» شهروندي با شماره 1821...0914پيام داده است: «چرا دولت نمي‌خواهد يارانه ثروتمندان را قطع كند؟ مگردولت محترم ياور مظلومان نيست پس آن همه وعده‌اي كه اول انتخابات دادند، چه شد؟ لطفاً پيگيري نماييد.» شهروند ديگري با شماره تماس 5993...0912پيام داده است:

«مدتي است كه مطالب شما را درخصوص حذف يارانه پردرآمدها و ثروتمندان يارانه بگير دنبال مي‌كنم، ابتدا باورم شد كه قضيه منطقي و خيرخواهانه است ولي وقتي يارانه مرا كه سالمند، بيكار، بدون درآمد، و بدون ثروت (فقط داراي محل سكونت شخصي) و از طريق حمايت‌هاي فاميلي زندگي مي‌كنم قطع كردند باورم شد كه هدف چيز ديگري است نه نيت خيرخواهانه.»تعداد ديگري از تماس‌ها با روزنامه همشهري با همين مضمون است كه شماره تماس آنان نزد روزنامه محفوظ است و درصورتي‌كه مسئولان مربوطه خواستار پيگيري موضوع باشند، شماره كامل اين شهروندان در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.

  • ابهام يارانه‌اي تا كي؟

به‌نظر مي‌رسد عدم‌تمايل دولت به اعلام شاخص شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها باعث شده تا در اين زمينه سؤالات جدي برقرار باشد. دولت طبق قانون بودجه سال 94ملزم شده است تا پايان خرداد‌ماه آيين‌نامه شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها را تصويب كند. كليات اين آيين‌نامه به تصويب هيأت دولت رسيده اما مكانيسم شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است. همشهري در چند نوبت تقاضاي گفت‌وگو با مقامات ارشد وزارت رفاه را مطرح كرده تا دست‌كم معلوم شود دولت با چه مكانيسمي به شناسايي و حذف يارانه برخي شهروندان از دريافت يارانه نقدي اقدام كرده و برنامه بعدي چيست؟

با اين حال تاكنون هيچ‌يك از مقامات وزارت رفاه حاضر به پاسخگويي نشده‌اند. پيگيري روزنامه همشهري از نمايندگان مجلس هم نشان مي‌دهد كه آنان مهلت دولت را در اين زمينه تمام‌شده مي‌دانند و دولت بايد شفاف و علني اعلام كند شاخص شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها چيست و چه اقداماتي براي عملياتي شدن اين بخش از قانون بودجه انجام شده است؟

در همين زمينه يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تأخير در حذف يارانه ثروتمندان به همشهري گفت: تعيين شرايط براي حذف يارانه پردرآمدها طبق قانون بودجه بر عهده دولت است اما با گذشت 3‌ماه از سال 94هنوز اين موضوع جدي نشده است. طبيعي است كه مجلس وظيفه نظارتي خود را انجام دهد و نسبت به موضوع عكس‌العمل داشته باشد. كميسيون برنامه و بودجه به‌زودي جلسات خود را براي نظارت بر عملكرد دولت در بودجه سال 94برگزار خواهد كرد و اين موضوع نيز مورد نظارت قرار خواهد گرفت.

حسينعلي حاجي‌دليگاني ادامه داد: آنچه در تبصره‌20و ماده مربوط به هدفمندي در قانون بودجه سال‌جاري آمده بايد عملياتي شود تا امكان تحقق قانون در مورد كاهش 3هزار ميليارد تومان در پرداخت يارانه نقدي، امكان‌پذير باشد. دولت بايد در اين زمينه مورد سؤال قرار گيرد كه چرا در اين بخش تعلل كرده است.

وي افزود: آنطور كه مشخص است دولت تصميم جدي براي حذف يارانه پردرآمدها ندارد چراكه اقدام مؤثري انجام نداده است.
حاجي‌دليگاني در مورد اتمام زمان قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال‌جاري گفت: قانون هدفمندي يارانه‌ها در بخش‌هايي كه تكليف رسيدن قيمت حامل‌هاي انرژي به سطح فوب خليج‌فارس را مورد تأكيد قرار داده قيد زمان دارد و اشاره دارد كه تا پايان برنامه پنجم اين اصلاح قيمت انجام شود اما در بخش هزينه‌ها كه پرداخت يارانه و توزيع آن در بخش‌هاي نقدي و غيرنقدي است، قيد زمان وجود ندارد و اين قانون دائمي است. موضوع يارانه‌ها با پايان سال‌95 به اتمام نمي‌رسد و همين روند ادامه خواهد يافت مگر آنكه قانون جديدي در اين زمينه به تصويب برسد.

  • مجلس در انتظار گزارش دولت

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به همشهري گفت: طبق قانون بايد در مدت 3‌ماه دولت ضوابط و شرايط حذف يارانه اقشار پردرآمد با آن معيارهايي كه مجلس درقانون مورد تأكيد قرار داده را مشخص مي‌كرد اما هنوز خبري مبني بر انجام اين كار به ما نرسيده است. به همين دليل مجلس اين موضوع را پيگيري خواهد كرد. جعفر قادري ادامه داد:‌ نمايندگان مجلس به‌مدت 2هفته در حوزه انتخابيه خود حضور خواهند داشت اما بعد از آغاز جلسات مجلس، اين موضوع از سوي كميسيون برنامه و بوجه پيگيري خواهد شد.

به دولت تذكر مي‌دهيم و مسئولان مربوطه را مورد سؤال قرار خواهيم داد تا حكم قانون به مرحله اجرا برسد. وي افزود: به‌نظر مي‌رسد دولت چندان تمايلي براي حذف يارانه اقشار پردرآمد نداشته باشد. به‌طور كلي كارهايي كه از نظر سياسي براي دولت هزينه داشته باشد، مغفول مي‌ماند. هرچه به انتخابات مجلس نزديك مي‌شويم اين ملاحظه بيشتر مي‌شود و رفتارهاي غيرتخصصي با اين توجيه بروز پيدا مي‌كند. اين موضوع نگراني‌ها را افزايش داده است. قادري تأكيد كرد: انتظار داريم، دولت با نگاه تخصصي و اقتصادي به موضوع يارانه‌ها به اصلاح شيوه اجرا بپردازد و موضوع را از زاويه سياسي مورد توجه قرار ندهد چرا كه در اين صورت ناهمخواني منابع و مصارف هدفمندي يارانه‌ها ادامه خواهد يافت و آثار زيانبار آن در اقتصاد پابرجا مي‌ماند.

کد خبر 299107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha