چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند کمخوابی یا کیفیت بد خواب ممکن است باعث از دست رفتن توانایی خویشتداری (self-control) فرد شود و به این ترتیب به زندگی شخصی و شغلی او آسیب بزند.

sleep

به گزارش لايوساينس روانشناسان دانشگاه کلمسون در كاروليناي جنوبي در یک بررسی با عنوان «تعامل‌های میان عادات خواب و خويشتنداري» به این نتیجه رسیدند که افراد دچار محرومیت از خواب در معرض خطر فزاینده وادادن به امیال آنی یا تکانه‌ای، بی‌مبالاتی و تصمیم‌گیری‌های پرسش‌برانگیز هستند.

جون پیلچر استاد ارشد روانشناسی در دانشگاه کلمسون و یکی از چهار نویسنده این مطالعه، گفت: «مطالعه ما به کاوش در چگونگی تأثیر متقابل عادات خواب و خويشتنداري پرداخت و نیز اینکه چگونه عادات خواب و خويشتنداري ممکن است همراه یکدیگر بر کارکرد روزانه یک شخص تأثیر بگذارند.»

سایر پژوهشگران دانشگاه کلمسون، شامل درو موریس دارنده دانشجوی دکترا در روانشناس فاکتورهای انسانی،‌ ژانت دانلی دانشجوی دکترا در روانشناسی صنعتی/سازمانی و هایلی بی فیگل فوق‌لیسانس روانشناسی بودند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که افرادی که در اقتصاد شبانه‌روزی جهانی امروز کار می‌کنند،‌ اغلب کم یا به‌طور نامنظم می‌خوابند و به‌این‌ترتیب کیفیت خواب بد یا کم‌خوابی مزمن دارند که بر تصمیم‌گیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

پیلچر گفت: «تمرین مهار شخصی به افراد امکان می‌دهد هنگام مواجهه با امیال و فرصت‌های متناقض، گزینه‌ای بهتری را انتخاب کند. این وضعیت پیامدهای گسترده‌ای بر زندگی شغلی و شخصی فرد خواهد گذاشت.»

پژوهش‌های پیشین همچنین نشان نداده‌اند، عادات بد خواب که شامل زمان‌های نامنظم خواب و ساعات ناکافی خواب می‌شود، به مشکلات سلامتی ازجمله افزایش وزن، پرفشاري خون و بیماری‌های دیگر نیز منجر می‌شود.

پیلچر گفت، بررسی‌ها نشان داده‌اند که محرومیت از خواب باعث کاهش خويشتنداري و افزایش خصومت در افراد می‌شود که ممکن است به مشکلات در محل کار یا در خانه بینجامد.

این پژوهش همچنین نشان داده است که عادات بهتر خواب می‌تواند در ایجاد ذخیره انرژی روزانه پایدار دخیل باشد. دسترسی به انرژی می‌تواند توانایی فرد را تجدید کند تا بتواند گزینه‌های مشکل‌تر را انجام دهد نه آنکه گزینه‌های ساده‌تر انتخاب یا کارهای ساده‌تر را انجام دهد.

پیلچر گفت: «بسیاری از جنبه‌های زندگی‌های روزانه ما می‌تواند تحت تأثیر مدیریت بهتر خواب و توانایی مهار شخصی داشته باشد. بهبود سلامت و توانایی کاری کارگر دو سودمندی بالقوه خواب خوب هستند، اما موضوعات اجتماعی مانند اعتیاد،‌ قمار مفرط و خرج کردن بیش‌ازحد نیز هنگامی‌که کم‌خوابی فرد با روند تصمیم‌گیری او تداخل نکرده باشد، بیشتر قابل‌کنترل خواهد بود.»

کد خبر 300057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha