یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

شاخص کیفیت هوای شهر تهران دیروز با ورود گردوغبار ۴۰واحد افزایش یافت و هوا از شرایط سالم خارج شد.

به گفته حشمت‌الله بسطامي، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هوا، ورود گردوغبار به هواي تهران از عصر شنبه آغاز شد و يكشنبه به اوج رسيد. اين اتفاق كيفيت هواي تهران را تحت‌تأثير قرار داده و شاهد افزايش يكباره و 40واحدي شاخص كيفيت هوا هستيم. به گفته وي شاخص كيفيت هوا روز شنبه روي عدد 84قرار داشته و صبح ديروز با 40واحد افزايش به عدد 124رسيد. در چنين شرايطي هوا در شرايط ناسالم به‌ويژه براي گروه‌هاي حساس جامعه قرار دارد.

همچنين گزارش هفتگي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد هفته گذشته بيشترين تعداد روزهاي ناسالم براي گروه‌هاي حساس را داشته است. اين دوره از 6تا 12تير، شامل 6روز هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس و يك روز سالم بود.بررسي ميانگين تغييرات ساعتي غلظت ذرات معلق كمتر از 10و 2.5ميكرون ( PM10 وPM2.5) اندازه‌‌گيري شده در ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران و پارامترهاي هواشناسي نشان مي‌‌دهد كه از طرفي شرايط توپوگرافي شهر تهران و از طرف ديگر وجود چشمه‌هاي گردوغبار در اطراف تهران، نقش جهت و سرعت وزش باد را در چگونگي كيفيت هواي تهران پررنگ مي‌كند.

اگرچه بادهايي كه در تهران مي‌وزند اغلب به‌عنوان عاملي مؤثردر كاستن از غلظت آلاينده‌ها درنظر گرفته مي‌‌شوند، اما با توجه به فصل سال و خشكي هوا، در هفته‌هاي اخير، اين بادهاي نسبتاً شديد بلند شدن گرد‌‌و‌‌خاك و افزايش شاخص كيفيت هوا را به‌دنبال داشته‌‌است.

مريم نادري، مدير پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا درباره كيفيت هواي تهران در هفته گذشته گفت: اوايل روز شنبه افزايش لحظه‌‌اي سرعت باد با جهت غربي به حدود 9متر برثانيه، باعث ورود گردوغبار شده و از كيفيت هوا كاسته است. روزهاي يكشنبه و دوشنبه سرعت باد اگرچه در برخي ساعات به‌صورت لحظه‌‌اي به بيش از 4متر بر ثانيه رسيده اما با ميانگين سرعت حدود 3متر بر ثانيه، نسبتاً آرام بوده و به خروج آلاينده‌ها از شهر كمك چنداني نكرده است.

به گفته او روز سه‌‌شنبه با افزايش سرعت باد با جهت غالب جنوب‌‌شرقي، اگرچه تا حدودي كاهش غلظت PM2.5 را به همراه داشته اما مقدار PM10 افزايش يافته است كه اين امر بر اهميت نقش باد در جابه‌جايي ذرات معلق دلالت مي‌كند. اين شرايط تا بعدازظهر پنجشنبه تداوم داشته است. وي ادامه داد: در بعدازظهر پنجشنبه با افزايش سرعت باد به بيش از 4متر بر ثانيه از جهت غرب تا جنوب‌‌شرق، به خروج آلاينده‌ها از تهران كمك كرد و شرايط سالمي از نظر شاخص كيفيت هوا را به‌وجود آورد.

کد خبر 300186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha