شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

محسن رخش خورشید: کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که دیوارهای سرویس بهداشتی و آشپزخانه‌اش با دیوارپوش دیگری غیر از کاشی آراسته شده باشد.

کاشیکاری

كاشي يك پوشش مستحكم و چشم‌نواز براي ديوار است و از هر ديوارپوش ديگري راحت‌تر نظافت و شست‌وشو مي‌شود. كاشي‌ها با نظم در كنار هم مي‌نشينند و گاهي با نقوش و طرح‌ها و گاهي هم ساده و بي‌آلايش، به‌خودنمايي مي‌پردازند. ولي امان از روزي كه اين نظم به هم بريزد و يكي از كاشي‌ها آسيب ببيند. شيرازه كار يكباره از هم فرومي‌پاشد و زيبايي ديوار مخدوش مي‌شود. بنابراين بايد به سرعت براي ترميم يا تعويض كاشي خرد شده، فكري كرد. مي‌گويند كاشيكاري ديوارها، ظريف‌ترين بخش در ساختمان‌سازي است. كاشيكارها هم اغلب بر اين باورند كه كارشان يك هنر است و از دست هر كسي ساخته نيست. با اين‌حال تعمير يك كاشي بر پيكره ديوار، آنقدر هم سخت نيست كه نتوان انجامش داد.

  • كاشي‌ها گاهي خرد مي‌شوند

كاشي‌ها مستحكم هستند و نمي‌شكنند، مگر آنكه ضربه بخورند يا ساختمان نشست كند. دليل ديگري كه براي ترك خوردن و خرد شدن كاشي‌ها عنوان شده، رطوبت يا حرارتي است كه ممكن است از جانب لوله‌هاي عبوري از ديوار به آنها سرايت كند. بنابراين اگر لوله‌هاي آب يا شوفاژ از داخل ديوار گذشته‌اند و عايق نشده‌اند، بايد احتمال خردشدن كاشي‌هاي ديوار را بدهيد و خود را براي تعويض آنها آماده كنيد. البته مشروط بر آنكه كاشيكاري با ملاط انجام نشده باشد چون رطوبت يا گرما، تأثير چنداني بر ملاط نمي‌گذارد اما كاشيكاري با استفاده از چسب، به سرعت در مقابل رطوبت و خصوصا حرارت، واكنش نشان مي‌دهد و باعث رها شدن كاشي‌ها مي‌شود.

  • ۵ درصد طلايي براي روز مبادا

يك يا چند كاشي خانه شكسته است. احتمالاً حالا درك مي‌كنيد كه چرا كاشي‌فروش‌ها توصيه مي‌كنند كه در زمان خريد كاشي، دست بالا را بگيريد و چند متر كاشي اضافه بخريد. گفته مي‌شود كه لااقل بايد ۵ درصد از مجموع متراژ كاشي را اضافه خريد. اگر اين كار را نكرده‌ايد، احتمالاً كارتان بيخ پيدا خواهد كرد. بد نيست بدانيد كه برندهاي سازنده كاشي، معمولاً يك طرح را بيشتر از يك سال، به بازار عرضه نمي‌كنند. احتمالاً آن را پيدا نخواهيد كرد و اگر هم باشد، فقط در انبار شركت سازنده پيدا مي‌شود. اگر نمونه مشابهي هم به چشمتان نخورد، بد نيست به كارگاه‌هاي توليدي كاشي كه اغلب در حاشيه شهر به فعاليت مشغولند، سري بزنيد. باز هم اگر كاشي مورد نظر در بين‌شان نبود، مي‌توان هزينه‌هاي بالايش را پذيرفت و به آنها سفارش ساخت داد.

  • آماده‌سازي ديوار براي كاشيكاري

اگر كاشي رها شده و روي زمين خرد شده باشد، زحمت كمتري پيش‌رو داريد و فقط بايد به زيرسازي فضاي خالي توجه كنيد اما اگر كاشي ترك خورده و به‌صورت خرد شده روي ديوار باقي مانده باشد، با موضوع جدي‌تري مواجه هستيد. اين حالت اغلب در كاشيكاري ملاطي اتفاق مي‌افتد و همانطور كه روشن است، كاشي خرد شده قرار نيست به راحتي از ديوار جدا شود. به اين نكته مهم توجه داشته باشيد كه كاشي‌ها با بندكشي، به هم پيوند خورده‌اند و هر ضربه به هر يك از آنان، ممكن است باقي را هم خرد كند. بنابراين به‌عنوان نخستين گام تلاش كنيد كه پيوند كاشي خرد شده را با كاشي‌هاي كناري قطع كنيد. كاشيكارها با استفاده از دستگاه فرز اين كار را انجام مي‌دهند اما با صرف زمان بيشتر و با استفاده از ابزارهايي مثل الماس شيشه‌بري يا حتي تيغ موكت‌بري هم مي‌شود اطراف كاشي را خالي كرد. براي جلوگيري از آسيب رساندن به كاشي‌هاي كناري، مي‌توان لبه آنها را با چسب كارتن پوشاند. اگر مطمئن شده‌ايد كه كاشي از اطرافش جدا شده، با استفاده از يك چكش كوچك يا پيچ‌گوشتي ضربه‌اي، آن را خرد كرده و از ديوار جدا كنيد. سپس متناسب با آنكه مي‌خواهيد كاشي جديد را با ملاط يا چسب بر ديوار كار بگذاريد، بايد زيرسازي را مهيا كنيد. اگر قصدتان استفاده از چسب است، يك سطح صاف و صيقلي نياز داريد كه مي‌توان با استفاده از سمباده نرم ايجادش كرد. اگر ملاط مورد نظرتان است، بايد يك سانتي‌متر از زير كاشي را بتراشيد و خالي كنيد.

  • چسب يا ملاط؟ مسئله اين است

يك فضاي خالي در رديف كاشي‌ها ايجاد كرده‌ايد و حالا كافي است كاشي جديد را در آن كار بگذاريد تا ديوار باز هم يك‌دست شود. همانطور كه اشاره شد، كاشي را با ملاط يا چسب مي‌توان كار گذاشت. استفاده از ملاط، قاعدتاً عمر كاشي را بيشتر مي‌كند اما اندكي دشوارتر از چسب‌كاري است. چسب‌هاي مخصوص كاشي در بازار به راحتي يافت مي‌شوند و دليلي براي استفاده از چسب‌هاي متفرقه كه ماندگاري چنداني ندارند، نيست. چسب را با كاردك بر سطح پشتي كاشي پخش كنيد و كاشي را كار بگذاريد. اگر قصد داريد از ملاط استفاده كنيد، لازم است كه ابتدا كاشي را به‌مدت ۵ دقيقه در آب بخوابانيد تا به‌خوبي خيس بخورد. در اين مدت تركيبي از سيمان سفيد و پودر سنگ را در آب حل كنيد تا يك ملاط با چسبندگي بالا توليد شود. آن را هم مثل چسب بر سطح كاشي پخش كنيد و به ديوار بچسبانيد. محض احتياط مي‌توان روي كاشي جديد را چسب كارتن كشيد تا از سقوط كاشي تا پيش از خشك‌شدن جلوگيري شود. معمولاً ظرف ۲ ساعت، كاشي در جاي خود محكم مي‌شود. حالا وقت گرفتن درزهاي اطراف كاشي يا به‌عبارتي بندكشي است. براي اين كار، سيمان سفيد را در آب خيس بدهيد و آن را با انگشت به درزهاي اطراف كاشي بكشيد و البته حتما به ياد داشته باشيد كه دستكش به‌دست كنيد. بعد از ۵ دقيقه، روي درزها را دستمال بكشيد.

  • ترميم در زمان ناچاري

اگر كاشي اضافه در خانه موجود نبود و نمونه مشابه هم در بازار پيدا نشد، چاره‌اي نمي‌ماند جز اينكه اندكي قوه تخيل خود را فعال كنيد و يك طرح جديد براي ديوار بريزيد. شما يك كاشي شكسته در ديوار داريد و ناچار شده‌ايد آن را با كاشي جديدي با طرح و رنگي مختلف جايگزين كنيد. بد نيست تعداد ديگري از كاشي‌ها را هم به انتخاب خودتان از جايش دربياوريد و با كاشي‌هاي جديد، يك طرح روي ديوار پديد بياوريد. مرسوم‌ترين روشي كه كاشيكارها پيشنهاد مي‌كنند، اين است كه ستوني از كاشي‌ها كه كاشي معيوب در آن قرار دارد، حذف شود و كاشي‌هاي جديد به جاي آنها قرار بگيرد. با اين‌حال مي‌توان كاشي‌هايي را در نقاط مختلف انتخاب كرد و يك طرح روي ديوار پديد آورد.

  • ترميم كاشي خرد شده

شما مي توانيد همان كاشي خرد شده را ترميم كنيد. كاشيكارها براي ترميم كاشي خرد شده، سيمان سفيد را با رنگ پودري متناسب با رنگ كاشي تركيب مي‌كنند و با استفاده از آن ترك‌هاي كاشي را مي‌گيرند. هرچند اثر ترك‌ها كاملاً محو نمي‌شود اما تا حدود 60درصد وضعيت بهبود پيدا مي‌كند.

  • فوت و فن كاشيكاري

كارهاي خرد در تعميرات خانه، معمولاً هزينه بالايي دارد. كاشيكارها براي تعويض يك كاشي خرد شده بر ديوار، حداقل 50هزار تومان مطالبه مي‌كنند. اگر بنا باشد تعداد ديگري از كاشي‌ها را هم تعويض كنند و يك طرح بر ديوار پديد بياورند، يك نيم روز بايد كار كنند و بين 100تا 200هزار تومان نيز دستمزد مي‌گيرند.

بي‌توجهي در ملاط‌گذاري يا استفاده از چسب‌هاي نامرغوب، يكي از دلايل رها شدن كاشي‌هاست. اگر مشاهده شد كه بيش از يك كاشي سقوط كرده است، بايد به زيرسازي كاشيكار ترديد كرد و براي تعويض سراسري كاشي‌ها تصميم گرفت.

عامل اصلي خرد شدن كاشي‌ها به‌صورت درجا، انتقال رطوبت يا حرارت از لوله‌هايي است كه از داخل ديوار گذشته‌اند. تعويض كاشي‌هاي خرد شده، يك درمان موقتي است. بايد لوله‌ها عايق شوند تا اشكال از ريشه برطرف شود.

اصابت ضربه هم از دلايل عمده خرد شدن كاشي‌هاست. خصوصاً در روزهاي خانه تكاني بايد مراقب وسايلي مثل نرده‌بان‌ها بود.

كاشي از سخت‌ترين موادي است كه در ساختمان‌سازي به‌كار مي‌رود. بنابراين معمولاً لطافت چنداني در نظافت و شست‌وشوي آنها به خرج داده نمي‌شود. اما اسيدها و بازهاي قوي، به سطح صيقلي كاشي‌ها آسيب مي‌زند و خصوصاً ممكن است بندكشي بين آنها را از بين ببرد. چنين اتفاقي عمر كاشي‌ها را به‌شدت كاهش مي‌دهد.

کد خبر 300704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha