دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم و کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» با وجود اختلاف نظر اساسی در دیدگاه‌ها، حالا در یک مورد با هم اتفاق و اشتراک نظر و عملکرد دارند و آن، نوشتن نامه با عبارت «انا لله و انا الیه راجعون» به فاصله ۵سال از هم است.

فیلم

جواد شمقدري نامه استرجاع خود را مهرماه سال 89در واكنش به اتفاق‌هاي جشن خانه سينما نوشت و احمدرضا درويش هم همين هفته گذشته در واكنش به توقف اكران فيلم خود در دولت تدبير و اميد.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه تصور مي‌شد همه راه‌ها به اكران رستاخيز ختم مي‌شود و اين فيلم پرحاشيه سرانجام رنگ پرده را مي‌بيند، سازمان سينمايي وزارت ارشاد عصر چهارشنبه در اقدامي عجيب يك اطلاعيه منتشر كرد و رأي به توقيف فيلم درويش داد. در اين اطلاعيه با اشاره به اعمال برخي اصلاحات مورد نياز آمده است: نظر به رعايت جايگاه و ‌شأن مراجع عظام تقليد و عالمان شاخص ديني، اكران رستاخيز تا تأمين نظر برخي مراجع بزرگوار تقليد به تعويق مي‌افتد.

اين اتفاق در شرايطي افتاد كه برخي خبرها از تجمع گروهي از معترضان در مقابل سينماهاي نمايش‌دهنده رستاخيز حكايت مي‌كرد اما حجم اعتراض‌ها به اندازه‌اي نبود كه مانع اكران فيلم درويش شود. به‌ هر حال، كارگردان سرشناس كه يك دهه از عمر خود را صرف به ثمر رساندن پروژه سينمايي قيام عاشورا كرده بود، در نخستين واكنش به ابتر ماندن روند اكران فيلم گفت: ما در انتظار تصميم مسئولان مي‌نشينيم و هر آنچه مطابق شرع و قانون باشد، مي‌پذيريم.

درويش در همان اظهارنظر اوليه توپ را به زمين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان سينمايي و شوراي صدور پروانه نمايش انداخت و با اشاره به اينكه «توقف» اكران رستاخيز بنا به مصالح وزارت ارشاد انجام شده، افزود: تعويق اكران فيلم تعبير درستي نيست. فيلم براي دريافت مجوز اكران مسيري را طي كرده كه با نظر مراجع تقليد و قوانين مطابقت دارد و وزارت ارشاد با تصميم‌گيري براي توقف نمايش آن، خود بايد پاسخگوي امر باشد.

يكي‌دو روز پيش از آغاز اكران عمومي رستاخيز، كارگردان فيلم در مراسم رونمايي رسمي از آن در باغ‌موزه دفاع‌مقدس حضور يافت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حساس شدن گروهي از علاقه‌مندان به بخش‌هايي از رستاخيز، به اشتباه خود در به تصوير كشيدن نحوه شهادت حضرت علي‌اصغر(ع) اعتراف كرد. درويش كوتاه شدن 50دقيقه از زمان 180 دقيقه‌اي فيلم را هم در راستاي رفع برخي نگراني‌ها دانست و از همه خواست به تماشاي نسخه اصلاح‌شده بنشينند.

اما سرانجام آنچه اتفاق افتاد، چيزي نبود كه سازندگان رستاخيز و مديران ارشد سازمان سينمايي پيش‌بيني كرده بودند. فيلم فعلا به محاق رفته و تجربه نشان داده احتمال اكران دوباره آن بسيار كم است. در چنين شرايطي درويش دست به قلم برد و نامه‌اي پر از شكوه و شكايت نوشت كه متن آن در يكي از صفحه‌هاي رسمي فيلم آمد.

حكايت اين روزهاي خالق رستاخيز بسيار شبيه يكي از شب‌هاي اواخر خرداد 86 است كه با حضور در برنامه «شب شيشه‌اي» در واكنش به فاش شدن راز شهادت  2 برادرش در دوران دفاع‌مقدس روي آنتن زنده، به‌شدت برافروخت و در مقابل ديدگان بهت‌زده مجري و تماشاگران، تهديد به ترك برنامه كرد.حالا او در بيانيه‌اي تند از دولتي‌ها انتقاد كرده و دستور تعليق اكران فيلمش را معامله‌اي سياسي دانسته است.

  • عبرت گرفتن از سرنوشت مختار

در حالي‌كه به گفته سخنگوي وزارت ارشاد اعتراض‌هاي خياباني تأثيري در توقف اكران رستاخيز نداشته و دليل اصلي اين اقدام رفع نگراني مراجع عظام تقليد بوده، به‌نظر مي‌رسد نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را بايد بزرگ‌ترين مانع مقابل اكران فيلم دانست؛ اين مانع بزرگ در زمان نمايش «مختارنامه» هم رخ نمود و حاشيه‌هايي را براي سريال عاشورايي سيدداوود ميرباقري رقم زد.

در هرحال، احمدرضا درويش براي بيرون كشيدن رستاخيز از اين محاق، ظاهرا بايد قيد نمايش چهره علمدار كربلا را بزند.

کد خبر 301392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha