شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

محمد معمار: غذا برای ما ایرانی‌ها مهم است، اگر نبود، اینقدر آشپزخانه‌ها در خانه‌های ایرانی مهم نبودند، اگر نبود، خانم‌ها برای پختن یک غذای سنتی ایرانی، کلی وقت نمی‌گذاشتند.

قابلمه

 آشپزخانه‌ها در خانه‌هاي ايراني تعطيل نمي‌شوند و با وجود اين همه رستوران‌ها و فست‌فود‌هاي متنوع، باز هم قلب تپنده هر خانه محسوب مي‌شوند. بوي خوشي كه از آشپزخانه‌ها هنگام طبخ غذا مي‌آيد روح تازه‌اي به خانه مي‌بخشد.شايد اين قلب تپنده به مكاني تبديل شده است براي هنرنمايي بانوي ايراني، آن هم يك هنرنمايي خوشمزه. البته براي خلق اين هنر، ابزار‌هاي مختلفي نياز است كه مهم‌ترين آنها، قابلمه‌ها هستند. اگر قصد خريد قابلمه جديد را داريد و سري به بازار بزنيد، تنوع فراوان اين قابلمه‌ها از رنگ و مدل گرفته تا جنس و كيفيت حسابي سردرگم‌تان مي‌كند. شايد خيلي عجيب نباشد كه ساعت‌ها وقت خود را در بازار صرف خريد قابلمه كنيد. اطلاعات اين صفحه به شما امكان شناخت و مقايسه انواع اين قابلمه‌ها را از نظر كيفيت و جنس مي‌دهد.

 

  • آنچه بايد درباره مدل‌ها و رنگ‌ها بدانيد

قابلمه‌هاي نسل جديد در رنگ‌ها و مدل‌هاي بسيار متنوعي عرضه مي‌شوند و شما مي‌توانيد قابلمه‌هاي خود را با وسايل ديگر آشپزخانه هماهنگ كنيد. البته نبايد قيمت بالاي اين قابلمه‌ها را فراموش كرد و بايد توجه داشت كه با رنگ‌هاي متنوع و مدل‌هاي مختلف شايد زيبايي قابل توجهي داشته باشند، اما آيا از لحاظ كيفيت همان كيفيت قابلمه‌هاي معمولي را دارند؟طول عمر اين قابلمه‌ها چقدر است؟ هنگام خريد، بايد به نكات ريزي در اين زمينه توجه كرده و درباره آنها از فروشنده سؤال كنيد:
اين قابلمه‌هاي مدل‌دار از چه جنسي هستند و لايه روي قابلمه‌ها را با چه فلزي پوشانده‌اند؟
چقدر اين قابلمه‌ها در مقابل حرارت مقاوم هستند، چرا كه ممكن است هنگام استفاده در حرارت بالا دچار آسيب شوند؟
آيا هنگام شست‌وشوي قابلمه، به رنگ آن آسيب وارد نمي‌شود و آيا صرفا از ابر بايد براي شست‌وشوي آن استفاده كرد يا با سيم ظرفشويي هم مي‌شود اين كار را انجام داد؟
طول عمر زيبايي و رنگ اين قابلمه‌ها چقدر است و آيا مي‌شود از آنها همانند قابلمه‌هاي معمولي و با طول عمر بالا استفاده كرد؟

  • قبل از خريد

آنچه بايد درباره جنس قابلمه‌ها بدانيد
جنس قابلمه مهم‌ترين موضوع در خريد اين كالاست. در بازار انواع مختلف قابلمه از نظر جنس عرضه مي‌شود كه هر يك ويژگي‌هاي خاصي دارند؛ از قابلمه‌هاي سنتي مسي گرفته تا نسل جديد و مدرن سراميكي. در اين قسمت به دسته‌بندي جنس‌هاي مختلف قابلمه‌ها پرداخته‌ايم تا امكان مقايسه را به شما بدهيم.
قابلمه‌هاي تفلون
قابلمه‌هاي تفلون تا همين چند سال قبل از محبوبيت خاصي برخوردار بودند و گزينه اول و آخر هر خريدار محسوب مي‌شدند، چراكه اين قابلمه‌ها نچسب هستند و وزن كمي دارند و همچنين شست‌وشوي آنها بسيار راحت است، اما به‌دليل شايعه سرطان‌زا بودن كم‌كم محبوبيت خود را درميان مشتريان از دست دادند. با توجه به‌وجود عنصر كادميوم در تفلون‌ها كه فلزي سنگين است، اين شايعه سرطان‌زا بودن نيز كم‌كم به واقعيت پيوست اما اين قابلمه‌ها به‌خاطر قيمت مناسب هنوز هم طرفداراني در بازار دارند. بد نيست بدانيد ظروف تفلون در كشور‌هاي اروپايي ديگر استفاده نمي‌شود.
قابلمه‌هاي چدن
قابلمه‌هاي چدن بسيار مقاوم در برابر حرارت هستند و حتي از ظروفي با اين جنس مي‌توان در فر استفاده كرد. نسبت به قابلمه‌هاي تفلون و آلومينيومي از وزن سنگيني برخوردارند. هنگام استفاده از قابلمه‌هاي چدني براي آنكه غذا به قابلمه نچسبد بايد ابتدا قابلمه را كاملا داغ كنيد. شست‌وشوي راحتي دارند، اما نبايد از سيم ظرفشويي براي شستن آنها استفاده كرد، چرا كه باعث آسيب ديدن آنها مي‌شود. قابلمه‌هاي چدني نسبتا گران هستند، اما سلامت شما را تضمين مي‌كنند و البته عمري طولاني دارند.
قابلمه‌هاي استيل
قابلمه‌هاي استيل خيلي سريع گرما را از خود عبور مي‌دهند و ممكن است موجب سوختن غذا بشوند. البته اگر از لايه‌هاي آلومينيومي و مسي روي آن استفاده شده باشد ديگر اين اتفاق نمي‌افتد. مي‌شود گفت اين قابلمه‌ها بهداشتي‌ترين نوع هستند و عمري طولاني دارند. اين قابلمه‌ها زنگ نمي‌زنند. سبك هستند و به راحتي مي‌شود از آنها استفاده كرد.
قابلمه‌هاي آلومينيومي
* قابلمه‌هاي آلومينيومي با قيمت بسيار كم در بازار عرضه مي‌شوند و بسيار سبك هستند، اما به‌دليل آنكه مواد سمي را وارد غذا مي‌كنند اصلا مناسب نيستند.
قابلمه‌هاي سراميكي
شايد بتوان نسل جديد قابلمه‌ها را قابلمه‌هاي سراميكي دانست. اين قابلمه‌ها نچسب هستند و بر عكس قابلمه‌هاي تفلون، مواد سمي را وارد غذا نمي‌كنند. تا زماني كه اين قابلمه‌ها سالم هستند و خراشي ندارند مي‌شود با خيال راحت از آنها استفاده كرد، اما اگر خراشي در آنها ايجاد شود به‌دليل وجود لايه آلومينيومي مي‌توانند مضر باشند. به قابلمه‌هاي سراميكي، قابلمه‌هاي اكولوژيك يا سبز مي‌گويند. اين قابلمه‌ها به بهترين شكل حرارت را پخش مي‌كنند. بايد توجه داشت كه آنها طول عمر كمي دارند و در نگهداري آنها بايد ظرافت به خرج دهيد. قابلمه‌هاي سراميكي از قيمت نسبتا بالايي برخوردارند، اما شما را از خطر سرطان حفظ مي‌كنند.
قابلمه‌هاي مسي
شايد نسل سنتي و نوستالژيك قابلمه‌ها، قابلمه‌هاي مسي باشند. اين قابلمه‌ها حرارت را به خوبي پخش مي‌كنند. كمي گران هستند، اما بعضي پزشكان بر پخت غذا در اين نوع قابلمه‌ها تأكيد زيادي دارند. قابلمه‌هاي مسي ممكن است اكسيد شوند كه در اين صورت براي سلامت مضر هستند.

 

  • هنگام خريد

شش دانگ حواستان را جمع كنيد
خريد قابلمه، قلق‌هايي دارد كه بايد آنها را بدانيد تا خريدي مناسب و مطمئن داشته باشيد.ما اين قلق‌ها را مفت و مجاني در اختيارتان مي‌گذاريم تا شما هنگام خريد، حواستان به آنها باشد.
نخستين نكته اين است كه بايد به جنس قابلمه‌ها توجه ويژه‌اي كنيد. در ابتدا براساس اطلاعاتي كه در همين صفحه برايتان جمع‌آوري كرده‌ايم جنس مورد نظر را انتخاب كنيد و با ويژگي‌هاي آن آشنا شويد تا جنس تقلبي به شما نفروشند. براي مثال قابلمه‌هاي چدن بسيار سنگين هستند و اگر ديديد كه قابلمه‌اي با عنوان چدن، سبك است بدانيد كه داخل آن از آلومينيوم استفاده شده و روي آن چدن به‌كار رفته است كه بر اثر خراشيدگي ممكن است مواد سمي را وارد غذا كند.
حواستان باشد كه رنگ و مدل‌هاي جديد،شما را نسبت به كيفيت قابلمه‌ها بي‌تفاوت نكند؛ مخصوصا خانواده‌هايي كه براي خريدن جهيزيه وارد بازار مي‌شوند، ممكن است با ديدن طرح و رنگ‌هاي مختلف و متنوع كلا جنس و كيفيت محصول را فراموش كنند.
جنس دسته قابلمه مهم است. دسته‌هاي قابلمه‌ها بايد نسوز باشند و پس از مدتي از بين نروند.
قدرت تحمل حرارت هم از نكات مهم هنگام خريد قابلمه است. هر قدر قابلمه حرارت بيشتري را تحمل كند مسلما از كيفيت بالاتري برخوردار است. اين ميزان تحمل حرارت معمولا روي كارتن يا كاتالوگ محصول بيان شده است.
لازم نيست حتما سرويس‌هاي چند تكه از قابلمه را بخريد كه برخي از آنها به كارتان در پخت‌وپز نمي‌آيد. مي‌توانيد اندازه‌هاي قابلمه مورد نيازتان را تك تك بخريد يا مثلا از يك اندازه قابلمه، ۲ تا بخريد. حتي عروس‌خانم‌ها هم اگر براي تهيه جهيزيه به اين نكته توجه كنند، كلي در هزينه‌هايشان صرفه‌جويي مي‌شود.
آخرين نكته مثل هميشه بحث گارانتي و خدمات پس از فروش است و بايد توجه داشت كه توليدكنندگان داخلي مسلما خدمات پس از فروش بهتري را عرضه مي‌كنند.

  • به جنس ايراني اعتماد كنيد

اكثر قابلمه‌هاي موجود در بازار ساخت كشور چين است، البته محصولات كشورهاي تركيه، ايتاليا، فرانسه و كره هم در بازار قابلمه پيدا مي‌شود. از حق نگذريم همه كالاهاي چيني كيفيت پاييني ندارند و بعضي از آنها با كيفيت بالا توليد مي‌شوند. اما اين قابلمه‌هاي چيني چه فرقي با محصولات ايراني دارند؟ شايد اگر وارد بازار شوش و بازار‌هاي ديگر شويد عده‌اي از فروشندگان براي فروش محصولات وارداتي خود به شما بگويند كه مقايسه قابلمه‌هاي ايراني و خارجي مثل مقايسه پيكان و بنز است، اما به اين نكات هم توجه كنيد:
قابلمه‌هايي كه توسط شركت‌هاي ايراني توليد مي‌شوند از لحاظ كيفيت اگر از كيفيت رقيبان خارجي خود در كلاس رده بالاتري نباشند، پايين‌تر نيستند.
توليدكنندگان ايراني هم توانسته‌اند نسل جديد و مدرن قابلمه‌ها، يعني قابلمه‌هاي سراميكي را با كيفيت بالا توليد كنند و از رقيبان خارجي خود عقب نمانند.
تفاوت عمده محصولات خارجي با داخلي در قيمت است. از هزينه حمل‌ونقل كالاهاي خارجي كه بگذريم، به قيمت همه آنها مبلغي براي هزينه گمرك هم اضافه مي‌شود و شما مجبوريد كالاي وارداتي كه همان كيفيت كالاي ايراني را دارد با قيمت حتي بيش از دو برابر كالاي ايراني خريداري كنيد.
قابلمه‌هاي ايراني شايد از لحاظ تنوع و رنگ به پاي مدل‌هاي خارجي نرسند، اما سلامت شما را تضمين خواهند كرد.

 

  • جدول قيمت تقريبي انواع قابلمه‌

مدل و قيمت يك قابلمه براساس اندازه و مدل
ايراني از ۳5 هزار تومان تا 120 هزار تومان
فرانسوي از ۲۰ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان
تركيه‌اي از ۶۵ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان

کد خبر 302672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha