دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

الهه راستگو : اگرچه توسعه ورزش همگانی همواره یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده اما متأسفانه توجه به این مسئله بیش ازآنکه در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم و استعدادیابی در رشته‌های مختلف ورزشی به‌کار رود همواره صرف جذب مخاطب بیشتر در رشته‌های متفاوت شده است.

در روزهايي كه يك بازي 22نفره صدها هزار نفر را مستقيم و ميليون‌ها نفر را غيرمستقيم جذب خود مي‌كند هيچ‌گاه تاكنون به اين مهم نينديشيده‌ايم كه ورزش شهروندي در ميان اين طيف عظيم و مشتاق از چه جايگاهي برخوردار بوده و در چه ميزان از اين افراد، ورزش به‌عنوان اولويت نخست فعاليت‌هاي اجتماعي و روزمره مطرح است.

در روزهايي كه هر سوژه خبري و جذابي برايمان اولويت ساخت مستند، فيلم، سريال يا حتي تئاتر مي‌شود يا به ساخت برنامه ويژه و با محوريت ورزش توجهي نشده يا آنقدر از سهم حقير و ناچيزي برخوردار بوده كه هيچ‌گاه نتوانسته رسالت خود در سوق جامعه به سوي ورزش شهروندي را به‌درستي نشانه رود. در اين ميان اگرچه يكي از فعاليت‌هاي ارزنده شهرداري تهران ايجاد سالن، زمين ورزشي و توزيع كارت ورزش شهروندي بوده است و لزوم الگوبرداري ساير شهرها وكلانشهرهاي كشور ازاين امر ضروري است اما بايد پرسيد به‌راستي در جامعه‌اي كه اين روزها اقتصاد مقاومتي به هدف نخست آن تبديل شده، فشار و استرس معيشت ‌ از يك سو و نبود استطاعت مالي از سوي ديگر شرايط حضور در سالن‌هاي ورزشي و تحقق ورزش شهروندي را فراهم خواهد ساخت؟

از فرهنگ ورزش شهروندي به‌عنوان يكي از اساسي‌ترين عوامل مؤثر سلامت اجتماعي و نقش كليدي دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه هم كه بگذريم بايد پرسيد به‌راستي سرانه بودجه مورد نظر نمايندگان منتخب ملت براي توسعه اين امر مهم كه بي‌شك حذف وكاهش بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي را به‌دنبال خواهد داشت چه ميزان است؟

متأسفانه بسياري از آمارهاي نگران‌كننده در حالي ارائه مي‌شود كه بهره‌گيري صحيح و برنامه‌ريزي اصولي در راستاي توانمندسازي جامعه، خواهد توانست اين آمارها و نسبت‌ها را معكوس ساخته و جامعه را پيشرو در مسير توسعه قرار دهد. مسيري كه در آن سازمان‌هاي مردم‌نهاد متخصص در امر ورزش و سلامت باتوجه به مردمي بودن ماهيتشان از نقش مؤثري برخوردارند و قطعا توجه ويژه در راستاي توان افزايي‌شان زمان دستيابي به اين مهم را كاهش خواهد داد.

اما در پايان بايد گفت‌ اي كاش روزي فرا رسد كه بتوان مسائل را از زواياي ديگر ديد، روزي كه استعداديابي در مدارس و توسعه ورزش شهروندي از خردسالي تنها به يك شعار و برنامه گذرا تبديل نشده و جامعه بپذيرد اگر امروز هزينه‌اي را مي‌پردازد فردا نظاره‌گر سود آن خواهد بود.

  • عضو‌هيأت‌رئيسه‌شوراي شهر

 

کد خبر 303004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha