معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مخالفت این سازمان با احداث سد تنگه سرخ در بالادست دریاچه مهارلو در فارس، این سد را یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدید و خشک‌شدن دریاچه مهارلو عنوان کرد.

دریاچه مهارلو

مسعود باقرزاده‌كريمي در گفت‌وگو با مهر از سد تنگه سرخ در بالادست درياچه مهارلو كه در حال حاضر تجهيز كارگاه مي‌شود به‌عنوان يكي از عوامل اصلي تهديد درياچه مهارلو نام برد و تصريح كرد: ساخت اين سد كاملا غيرفني و خلاف موازين محيط‌زيست است اما متأسفانه با وجود مخالفت‌هاي سازمان محيط‌زيست در حال حاضر مراحل پاياني احداث را طي مي‌كند و به‌زودي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

وي افزود: با بهره‌برداري از اين سد ديگر امكان رسيدن آب به درياچه مهارلو وجود ندارد و با توجه به تغييرات مرفولوژي كه در رودخانه‌هاي بالادست درياچه مهارلو ايجاد مي‌شود امكان احياي مجدد آن از بين خواهد رفت.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌هاي سازمان محيط‌زيست يادآور شد: تغييرات اقليمي در خشك‌شدن درياچه مهارلو نقش داشته است اما به هيچ عنوان نمي‌توان تغيير در شرايط اقليم را علت اصلي خشكي درياچه اعلام كرد بلكه بهره‌برداري بيش از حد از منابع بالادست درياچه، علت اصلي خشك‌شدن آن است.

باقرزاده‌كريمي با تأكيد براينكه علت اصلي خشك‌شدن درياچه مهارلو، تغيير مسير رودخانه‌ها و زهاب‌هاي كشاورزي در بالادست اين درياچه است، خاطرنشان كرد: متأسفانه بهره‌برداري بيش از حد از آب‌هاي بالادست درياچه مهارلو موجب شده كه طي ساليان اخير هر سال به ميزان كمتري حقابه اين درياچه تأمين شود و در نتيجه اين درياچه به‌طور كامل خشك شود.

معاون تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌هاي سازمان محيط‌زيست اظهار داشت: بسياري از سدها و مسيرهاي انحرافي كه در بالادست اين درياچه احداث شده است كاملا غيرفني بوده و سازمان محيط‌زيست مخالفت رسمي خود را با احداث آنها اعلام كرده است.

کد خبر 303017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha