پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

ادامه تلاش سران کاخ سفید برای اقناع مخالفان توافق هسته‌ای در داخل و خارج آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور را وادار کرده تا در مقابل داعیه معتقدان به لزوم برخورد سخت با ایران اعتراف کند که لفاظی همیشگی مقامات آمریکایی مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، امکان عملیاتی شدن ندارد و البته دلیل آن، پاسخ‌های سختی است که ایران می‌تواند به هر نوع حمله نظامی احتمالی بدهد.

اوباما

سه‌شنبه گذشته باراك اوباما در ديدار 20 نفر از سران يهودي تشكل‌هاي سياسي و مذهبي آمريكا در كاخ سفيد خطاب به آنها گفته اگر كنگره آمريكا توافق هسته‌اي با ايران را رد كند، واشنگتن از جانب گروه‌هاي تندرو و افراطي به‌شدت تحت فشار انجام حمله نظامي به تأسيسات هسته‌اي ايران قرار مي‌گيرد و چنين حمله‌اي مي‌تواند باعث تهديد موجوديت اسرائيل و منافع آمريكا در منطقه از جانب ايران شود. روزنامه تايمز اسرائيل كه سخنان اوباما را به نقل از روزنباوم، يكي از سران تشكل‌هاي يهودي در آمريكا كه در نشست حاضر بوده، منتشر كرده، نوشته اوباما يهوديان حاضر در نشست را به نوعي تهديد كرده و گفته كساني كه از حمله يكجانبه به ايران سخن به ميان مي‌آورند بايد بدانند چنين اقدامي نه‌تنها توافق هسته‌اي را با مشكل مواجه مي‌كند، بلكه وضعيت جامعه يهوديان آمريكا و همچنين روابط آمريكا و اسرائيل را به مخاطره خواهد انداخت.

در اين نشست كه ساعاتي بعد از سخنراني نتانياهو براي اعضاي فدراسيون يهوديان آمريكاي شمالي در مخالفت با توافق هسته‌اي انجام شده، اوباما با هدف ترساندن صهيونيست‌هاي مخالف توافق هسته‌اي با ايران مدعي شده اگر پس از رد شدن توافق در كنگره، واشنگتن تحت فشار جنگ‌طلبان به تأسيسات هسته‌اي ايران حمله كند، ايران با آمريكا وارد جنگ نخواهد شد، چون مي‌داند كه در برابر قدرت فراوان ارتش آمريكا نمي‌تواند كاري از پيش ببرد، بنابراين به اسرائيل حمله مي‌كند!

به گفته اوباما، اين حمله هم از طريق نيروهايي است كه ايران در كشورهاي همسايه صهيونيست‌ها مانند لبنان براي حمله به سرزمين‌هاي اشغالي در اختيار دارد. نتانياهو در سخنراني ويدئويي خود مدعي شده اگر توافق هسته‌اي به تصويب برسد آتش جنگ در منطقه شعله‌ور خواهد شد و آمريكا بايد منتظر باشد تا با موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماي ايران هدف قرار بگيرد.

سخنان رئيس‌جمهور آمريكا در نشست با سران يهودي اين كشور اگرچه عمدتا ناظر به پاسخ به ادعاهاي نتانياهو بوده، اما در اين ميان به صراحت به توان بالاي نظامي ايران براي مقابله با صهيونيست‌ها و همچنين منافع آمريكا در منطقه اعتراف و تأييد كرده عمق استراتژيكي كه ايران با توجه به توانايي‌هاي بالاي خود در منطقه ايجاد كرده، اكنون امكان برخورد نظامي با تهران را از بين برده و كساني مانند نتانياهو كه به گفته اوباما، از حمله نظامي يكجانبه به ايران سخن به ميان مي‌آورند بايد به اين امر توجه داشته باشند.

اوباما تصريح كرده توانايي ايران در انجام جنگ نامتقارن ضد‌تل‌آويو، به شكلي است كه تل‌آويو به‌شدت مورد حمله موشك‌هاي حزب‌الله لبنان قرار خواهد گرفت و صهيونيست‌ها ازجمله نتانياهو كه داعيه حمله به ايران را دارند، بايد به اين مسئله توجه داشته باشند. جالب است كه روزنباوم كه خبر اين ديدار از زبان او نقل شده گفته اوباما ابراز تمايل كرد با نتانياهو ديدار و درباره مسائل جاري توافق هسته‌اي و مسائل بعدي آن با او گفت‌وگو كند، اما نتانياهو در شرايط كنوني نپذيرفته است.

  • تنش و تهديد در نشست

نشست موافقان توافق و مخالفان صهيونيست آن در كاخ سفيد به گفته حاضران در اين نشست، با تنش و مجادله همراه بوده و طرفين همديگر را به بدزباني متهم كرده‌اند. مخالفان مدعي بوده‌اند كه متهم به جنگ‌طلبي شده‌ و موافقان هم به سخنان صهيونيست‌هاي كنگره اشاره كرده‌اند كه مدعي‌اند با اجراي توافق هولوكاست دوم به وقوع خواهد پيوست. بر اين اساس، اوباما خطاب به لي روزنبرگ، رئيس ايپك گفته ايرادي ندارد كه شما ميليون‌ها دلار براي تخريب توافق با ايران خرج مي‌كنيد، اما در تبليغات رسانه‌اي ايپك نبايد گفته شود يهودياني كه از توافق حمايت مي‌كنند يهوديان بدي هستند كه امنيت اسرائيل را خدشه‌دار مي‌كنند، اينگونه برخوردها صدمات جبران‌ناپذيري به جامعه يهوديان آمريكا و روابط واشنگتن و تل‌آويو وارد خواهد كرد.

  • هماهنگي با نتانياهو

همزمان با ادعاهاي نتانياهو در جريان سخنراني ويدئويي، سناتورهاي آمريكايي صهيونيست هم با او همراه شده‌اند؛ ازجمله مك‌كين، رئيس كميته نيروهاي مسلح سنا هم نشستي با خبرنگاران اسرائيلي كه به واشنگتن سفر كرده‌اند، دقيقا همراستا با نتانياهو و در تقابل با اوباما مدعي شده توافق هسته‌اي به ايران اعتماد به نفس مي‌دهد تا به تل‌آويو حمله كند. او گفت ما بايد اين ايده را كنار بگذاريم كه تنها 2گزينه توافق هسته‌اي يا جنگ با ايران را پيش روي خود داريم، حتما گزينه‌هاي ديگري هم وجود دارد. مك‌كين همچنين از ارائه بسته جبراني پيشنهادي آمريكا به دولت‌هاي عرب حاشيه خليج‌فارس خبر داد و گفت: پيشنهاد تسليحات به اين كشورها، نگراني اسرائيل درباره توافق با ايران را كم نمي‌كند.

اين سناتور صهيونيست پيش از حضور مديركل آژانس در كميته روابط خارجي سنا هم كه ديروز انجام شد، ادعا كرد توافق بين ايران و آژانس محرمانه نگه‌داشته شده و در اختيار سناتورهاي آمريكايي قرار داده نشده است. احتمالا اشاره مك‌كين با اين هدف بوده كه توضيحات بيشتري از آمانو درباره اين توافق در اختيار كنگره قرار بگيرد. توافق ايران و آژانس به‌منظور تهيه نقشه راه‌ حل و فصل موضوعات باقيمانده گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران، ترتيبات و شيوه اجرايي‌اي دارد كه براساس قوانين آژانس بايد محرمانه بماند، هرچند مقامات آمريكايي پيش از اين اعلام كرده‌اند متن اين توافق را در اختيار ندارند، اما از مفاد آن آگاهي يافته‌اند. رئيس كميته نيروهاي مسلح سنا درباره احتمال رد توافق هسته‌اي ايران در كنگره و سلب حق وتوي اوباما در اين زمينه هم گفت: در حال حاضر آراي كافي براي غلبه بر وتو وجود ندارد، اما تمايلات به نفع دولت هم نيست.

  • صهيونيست‌هاي منزوي

در عين حال، وزير خارجه آمريكا در مصاحبه با نشريه آتلانتيك يك‌بار ديگر نسبت به رد توافق هسته‌اي در كنگره هشدار داده و گفته اين اقدام موجب تنها ماندن واشنگتن مي‌شود و به باور او، ائتلاف شكل‌گرفته عليه ايران از هم مي‌پاشد. كري همچنين گفته كه سال‌هاست رژيم صهيونيستي از نظر قانوني منزوي است و اين به‌خاطر سياست‌هايي است كه مقامات آن در پيش گرفته‌اند؛ سياست‌هايي كه من با آنها مخالفت كرده‌ام و ازجمله آنها، همين رويكردي است كه در مقابل توافق هسته‌اي اتخاذ كرده‌اند.
جان كري از هشداري كه به مقامات صهيونيست درباره عدم‌اجراي توافق هسته‌اي داده، سخن گفته و خاطرنشان كرد: من نمي‌خواهم اسرائيل كاملا منزوي شود، هرچند نگاه نتانياهو نسبت به توافق هسته‌اي و جهان بعد از آن، كاملا اشتباه است.

  • ايران بمب نساخت

وزير خارجه آمريكا در ادامه سخنانش با هدف تذكر دادن دوباره به صهيونيست‌ها ضمن بيان اينكه شواهدي ندارد كه نشان دهد ايران عملا به‌دنبال محو اسرائيل است، افزود: ايران وقتي به‌مدت 10 تا 12سال مواد كافي هسته‌اي در اختيار داشت، بمب نساخت، حالا هم توافقي را امضا كرده‌اند كه مي‌گويند هرگز براي ساخت بمب تلاش نمي‌كنند و ما مكانيسمي داريم كه مي‌توانيم آن را اثبات كنيم.

  • توضيحات شرمن در جلسه استماع كميته بانكداري سنا

جلسه كميته بانكداري، مسكن و امور شهري مجلس سناي آمريكا با موضوع «ابعاد و پيامدهاي برداشته شدن تحريم‌هاي ايران» روز گذشته با حضور وندي شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريكا، آدام زوبين، مدير اداره كنترل مالي وزارت خزانه‌داري، خوان زاراته، مشاور ارشد مركز مطالعات بين‌المللي و راهبردي، مارك دوبوويتز، مدير اجرايي مؤسسه دفاع از دمكراسي، متيو لويت، كارشناس مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك و نيكلاس برنز، معاون سابق وزارت خارجه آمريكا برگزار شد.

برنز در اين نشست، ضمن اعلام حمايت از توافق هسته‌اي، تأكيد كرد كه اجراي آن، منوط به عزم 2 رئيس‌جمهور بعد از اوباماست. خوان زاراته نقش كنگره را در بررسي توافق مهم ارزيابي كرد. وندي شرمن هم مدعي شد: اهداف تحريم‌هاي ايران محقق شده و توافق هسته‌اي، توان آمريكا براي مقابله با اقدام‌هاي ايران در منطقه را محدود نمي‌كند. كوركر، رئيس كميته روابط خارجي سنا هم در مخالفت با توافق هسته‌اي گفت: با اين توافق، آمريكا با صنعتي شدن برنامه هسته‌اي ايران موافقت كرده و اين قابل‌قبول نيست.

کد خبر 303220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha