حامد فوقانی: چند وقتی می‌شود که شورایاران محلات تهران دست به‌کار شده‌اند و فعالیت‌های جدی خود را آغاز کرده‌اند؛ اگرچه از برخی از محلات تهران خبر می‌رسد که شورایاران جدید، هنوز با جایگاه خود به معنی واقعی کلمه فاصله بسیار دارند.

در واقع برخي از شوراياران از يكسو با مشكلاتي در تشكيل جلسات روبه‌رو هستند و از سوي ديگر هنوز با مفهوم‌هاي دقيق بندهايي از آيين‌نامه ابلاغ شده آشنايي ندارند. البته اين روند طبيعي به‌نظر مي‌رسد و شوراياران براي رسيدن به جايگاه اصلي به زمان نياز دارند. به همين علت اين روزها دبير ستاد شوراياري شهر تهران، در جمع دبيران شوراياري محلات مناطق مختلف پايتخت حاضر مي‌شود و با تأكيد بر انجام برخي از امور، آنها را نسبت به تأثيرگذاري‌شان در ارتقاي سبك زندگي محله آگاه مي‌كند.

  • نيروي انتظامي در كنار شوراياران

در اين ميان برخي از شوراياران، محله خود را بلوك‌بندي كرده‌اند و هر هفته با حضور در يكي از بلوك‌ها از نزديك با مشكلات مردم آشنا مي‌شوند. برخي شوراياران نيز به نهادها و ادارات محلي و ناحيه‌اي منطقه خود ازجمله اداره آموزش و پرورش، نيروي انتظامي، پايگاه بسيج و... سر زده‌اند و از مسئولان رده بالاي‌شان خواسته‌اند نماينده‌اي را براي حضور در جلسات شوراياري و هيأت امناي محل معرفي كنند.

به‌طور نمونه بابايي دبير شوراياري محله خاك سفيد، به نقش نيروي انتظامي در اين محله اشاره كرد و گفت: حضور رئيس‌كلانتري در جمع اعضاي هيأت امنا به‌ويژه در منطقه خاك سفيد مي‌تواند به حل بسياري از مشكلات بينجامد از اين‌رو تقاضا داريم كه اين امكان براي اين محله فراهم شود. اين موضوع مورد تأكيد محمدرضا رئيسي، دبير شوراياري محله هفت‌حوض هم است تا جايي كه به همشهري گفت: «ما محله خود را به 10بلوك تقسيم كرده‌ايم و در نخستين بازديد هفتگي‌مان، رئيس‌كلانتري ناحيه ما را همراهي مي‌كرد. از هفته بعد هم قرار است نماينده‌اي از اداره آموزش و پرورش ما را همراهي كند.»

در منطقه 13تهران نيز كارگروه‌هاي هشت‌گانه اردوي جهادي بين شوراياران تشكيل شده است تا مشكلات محله‌ها به‌ويژه از نظر امنيتي مورد بررسي دقيق قرار بگيرد. مرتضي طلايي البته نقش مساجد را براي اين منظور بسيار مؤثر دانست و از شوراياران خواست تا رويكردشان به سمت مساجد باشد. وي حتي گفت كه مركز سياستگذاري شوراها بايد در مساجد قرار بگيرد. به عقيده وي دبيران شوراياري، پدر محله هستند و فاصله گرفتن شوراياران از مساجد به‌عنوان بزرگ‌ترين نهاد اجتماعي، به افزايش آسيب‌هايي مثل طلاق، اعتياد و جشن طلاق‌ و بيكاري مي‌انجامد.

وي با اشاره به اينكه هنوز نهادهاي مدني قوي در اختيار نداريم، افزود: «سيستم اجرايي كشور در برابر نهادهاي مدني مقاومت مي‌كند و ديوانسالاري حاكم است اما در راستاي فعاليت شوراياري‌ها در تلاش هستيم تا 30 سازمان مردم‌نهاد هزارنفري متشكل از شوراياران ادوار مختلف شوراياري و امنا و معتمدان محلات تشكيل دهيم تا در قالب يك نهاد مدني قوي فضاي لازم را براي فعاليت شوراياري‌ها فراهم كنيم.» اين صحبت مرتضي طلايي بدان معناست كه بايد منتظر تشكيل بزرگ‌ترين سازمان مردم‌نهاد كشور در تهران بود.

  • مشكلات شوراياران

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه اين روزها شوراياران دوره چهارم مطرح مي‌‌كنند، فضايي مناسب براي فعاليت است. صابونچي، دبير شوراياري محله كوهك و معصومي دبير محله تهرانپارس‌شرقي از نبود امكانات براي برگزاري جلسات هيأت امنا و شوراياري‌ها سخن گفته‌اند. در برخي محلات نيز هنوز هيأت امنا تشكيل نشده است. به‌طور نمونه گودرزي، دبير محله ده‌ونك نسبت به عدم‌حضور افراد معرفي شده در قالب هيأت امنا انتقاد دارد. غلامي دبير محله تهرانپارس‌غربي نيز با بيان اينكه حدود 5ماه از عمر شوراياري مي‌گذرد، از تشكيل نشدن حتي جلسه اول هيأت امناي محله‌شان خبرداد.

  • وظايف شوراياري‌‌ها چيست؟

طبق اصولي از قانون اساسي، شوراي شهر تهران، اساسنامه‌اي را تحت عنوان اساسنامه انجمن‌هاي شوراياري در محلات تهيه كرده است. بخشي از اين اساسنامه، به وظايف شوراياران محلات در 18بند اختصاص دارد كه تعدادي از آنها را در زير مي‌خوانيد:
شناسايي مشكلات، ارائه طرح و تلاش در جهت ايجاد محيطي سالم از نظر زيست‌محيطي
شناسايي مشكلات و ارائه طرح و پيشنهاد براي بهبود وضعيت سفرهاي درون شهري
تهيه طرح و پيشنهاد در زمينه ايجاد نشانه‌ها و يادمان‌هاي شهري و پيشنهاد نامگذاري معابر
همكاري با شوراي شهر براي برقراري آرامش و امنيت شهري و مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي
همكاري در ايجاد و گسترش فضاي سبز و اداره خودگردان بوستان‌هاي شهري
همكاري با شوراي شهر تهران در جهت كنترل قيمت‌ها و نرخ كرايه درون‌شهري

کد خبر 303350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha