دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

مقامات ارشد اقتصادی دولت مذاکرات با هیأت عالی‌رتبه اقتصادی ژاپن را سازنده توصیف کردند و از برنامه‌ریزی ۲ کشور برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی خبر دادند.

مذاکرات اقتصادی ژاپنی‌ها در تهران

معاون وزير اقتصاد ژاپن و مديران و نمايندگان 21شركت بزرگ صنعتي، بانكي و بيمه‌اي ايران روز گذشته مذاكرات فشرده‌اي با وزراي نفت و صنعت و همچنين رئيس‌كل بانك مركزي داشتند تا راه برگشت به بازار ايران را هموار سازند. مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت در نخستين خبر اعلام كرد كه صادرات نفت ايران به ژاپن افزايش مي‌يابد.

دايشيرو ياماگيوا، معاون وزير اقتصاد، تجارت و صنايع ژاپن پس از ديدار با مقامات اقتصادي ايران اعلام كرد كه افق همكاري‌هاي اقتصادي تهران - توكيو روشن است و توسعه همكاري با ايران در اولويت همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن قرار دارد. محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت ايران اظهار كرد: آمادگي داريم در زمينه‌ خودروهاي سنگين و سواري علاوه بر كشورهاي اروپايي با ژاپني‌ها هم همكاري داشته باشيم. به گفته وي، همكاري در زمينه صنايع ريلي، غذايي، سيمان و مصالح ساختماني و صنايع پيشرفته الكترونيكي از اولويت‌هاي ايران براي همكاري با شركت‌هاي ژاپني است.

  • همكاري بيشتر با لغو تحريم‌ها

وزير نفت هم از مذاكره مفيد و سازنده با بيش از ٢٠ شركت ژاپني خبر داد و گفت: اميدواريم با لغو تحريم‌ها، آينده خوبي در روابط 2كشور شكل بگيرد. بيژن زنگنه با اشاره به اينكه روابط ايران و ژاپن به‌دليل تحريم‌هاي ظالمانه در چند سال اخير دچار خدشه شده بود، افزود: در اين ديدار همچنين مذاكراتي درباره حضور شركت‌هاي ژاپني در صنايع بالادستي نفت، گاز، پتروشيمي، پالايش و نحوه سرمايه‌گذاري و مشاركت آنها در طرح‌هاي صنعت نفت ايران انجام شد. به گفته زنگنه، قرار است شركت‌هاي ايراني و ژاپني براي توسعه فناوري و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف با يكديگر همكاري كنند.

  • تحول بانكي با فناوري ژاپني

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي هم در ديدار با هيأت ژاپني خواستار افزايش سطح فعاليت‌هاي بانك‌هاي ژاپني در ايران شد و گفت: در گذشته بانك‌هاي ژاپني فقط به‌صورت نمايندگي در ايران فعاليت مي‌كردند ولي مي‌خواهيم سطح فعاليت‌ها ارتقا يابد و حتي شاهد تاسيس شعب بانك‌هاي ژاپني در ايران باشيم. اين امر به لحاظ قانوني امكان پذير و تلاش ما براين است كه شرايط را براي توسعه روابط اقتصادي 2كشور آماده كنيم.

وي افزود: بانك‌هاي ايراني آمادگي همكاري سريع و حرفه‌اي با طرف ژاپني را دارند و پيشنهاد مي‌كنم زمينه‌هاي شروع همكاري پيش از اجرايي شدن توافقنامه انجام شود تا سريع‌تر وارد مرحله عملياتي‌شدن همكاري‌ها شويم و تعامل بانك‌هاي 2كشور آغاز و تقويت شود. معاون وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن با استقبال از آمادگي ايران براي گسترش همكاري گفت: موارد مطرح شده از سوي رئيس‌كل بانك مركزي به سرعت به وزارتخانه‌هاي مربوطه منتقل مي‌شود و از پيشنهادها براي انجام فعاليت‌ها پيش از اجرايي شدن توافق استقبال مي‌كنيم. وي گفت: دولت ژاپن منتظر اجرايي شدن برجام است اما تا زمان اجرايي‌شدن آن نيز از شركت‌هاي غيردولتي كه مايل به حضور در ايران باشند پشتيباني مي‌كند.

کد خبر 303521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha