یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

بنیامین صدر : طرح آموزشی آشنایی با خطرات ناشی از انفجار مین‌های نهفته از طریق معلمان و مربیان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

طرح آموزشی «آشنایی با خطرات ناشی از انفجار مین‌های نهفته» برای دانش‌آموزان شهرستان‌های پنج استان کشور اجرا می شود.

زهرا نوع پرست، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: این طرح در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان با همکاری سازمان بهزیستی و مرکز مین‌زدایی کشور اجرا می‌شود.

 وی با بیان این که طرح آموزشی آشنایی با خطرات ناشی از انفجار مین‌های نهفته از طریق معلمان و مربیان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، تصریح کرد: این طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری و پس از پایان ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. نوع پرست افزود: آموزش‌ها به صورت تئوری و به وسیله کتاب، بازی، ایفای نقش، داستان و مجله دیواری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

 مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، اعتبار اجرای این طرح را 200 میلیون تومان با پوشش حداقل 30 هزار دانش‌آموز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خواند و اظهار کرد: البته قرار است کمک‌هایی از طرف مرکز مین‌زدایی کشور در زمینه‌ چاپ کتاب که قسمت عمده هزینه‌های این طرح را تشکیل می‌دهد، صورت گیرد.

 وی با اشاره به این که حوادث ناشی از انفجار مین تا 50 سال پس از پایان جنگ همچنان دیده می‌شود، گفت: در تحقیقی که به وسیله پژوهشکده‌ مهندسی و علوم پزشکی جانبازان بین سال‌های 67 تا 82 صورت گرفته است، ‌جمعیت زیر 18 سال بیشترین افراد حادثه دیده ناشی از انفجار مین را تشکیل می‌دادند، به عبارت دیگر 40 درصد قربانیان ناشی از انفجار مین افراد زیر 18 سال هستند.

نوع پرست ادامه داد: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد، استان کرمانشاه سالانه با 812 حادثه انفجار مین و استان کردستان با 323 حادثه در طول هر سال پر حادثه و کم‌حادثه‌ترین استان‌ها از لحاظ حوادث ناشی از انفجار مین هستند.

 وی دلیل کاهش مرگ و میر و معلولیت ناشی از انفجار مین در استان کردستان را اجرای آزمایشی طرح آشنایی با خطرات ناشی از مین‌های نهفته در این استان دانست و خاطرنشان کرد: ‌پس از اجرای این طرح در کردستان، آگاهی دانش‌آموزان استان در این زمینه 30 درصد افزایش و میزان مرگ و میر، معلولیت و مصدومیت ناشی از آن نیز کاهش یافت.

پرحادثه‌ترین ساعات وقوع حوادث ناشی از انفجار مین بر اساس تحقیقات انجام شده بین ساعات 12 تا 18 اعلام شده است.

کد خبر 30358

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز