مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: نمی‌توان گفت که دیگر از تهران شهر چنارهای قدیمی تنها نامی باقی مانده است.

فضای سبز

اين روزها درختان چنار از مهم ترين نمادهاي فضاي سبز اين شهر در روزگار قديمي در جاي‌جاي شهر قد برافراشته اند. اگر روزگاري نگران خشك شدن درخت‌هاي چنار خيابان وليعصر بوديم، اين روزها با واكاري بيش از 5هزار درخت چنار در اين خيابان، وليعصر همچنان زيبا و دلپذير است.

در طول سال‌هاي گذشته توسعه فضاي سبز شهري يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي مديريت شهري تهران بود. معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به تعداد 2هزارو124 بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در پايتخت گفت: توسعه فضاي سبز تهران در طول 10سال گذشته رشدي 73درصدي داشته است.

مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه تا سال84 تعداد بوستان‌هاي محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي تهران در حدود 1230 بود، افزود: در طول 10سال گذشته توسعه فضاي سبز تهران با رشد قابل‌توجهي ادامه يافته و هم‌اكنون پايتخت بيش از 2124بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي دارد. به گفته عبداللهي توسعه فضاي سبز برون‌شهري نيز همزمان مورد توجه مديريت شهري قرار گرفت. در سال1384 كميسيون زيربنايي هيأت دولت طرحي را به تصويب رساند كه در آن مقرر شد پايتخت داراي 50هزار هكتار كمربند سبز شود؛ طرحي كه از سال65 مطرح شده بود و عمليات اجرايي آن نيز از سال69 در اطراف تهران به اجرا گذاشته شد.


وي در ادامه افزود: اگرچه در طول 15سال اجراي اين طرح تا سال84 تنها 20هزار هكتار به اجرا درآمد، اما از سال84 اين روند رشد بيشتري يافت. تاكنون و در عرض تقريبا 9سال اين طرح پيشرفتي بيش از 74درصدي داشته است. تاكنون حدود 38هزار هكتار جنگل‌كاري در قالب كمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال‌جاري نيز هزار و 350هكتار از اراضي اطراف تهران در قالب طرح كمربند سبز درختكاري خواهد شد. در واقع در طول 9سال گذشته به‌اندازه 15سال آغازين اجراي اين طرح درختكاري در اطراف تهران
انجام شده است.

  • توسعه فضاي بوستاني در پايتخت

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با اعلام اينكه در حال حاضر سرانه فضاي سبز شهروندان تهراني 15.5مترمربع است افزود: در تلاش هستيم تا پايان برنامه 5ساله اول شهرداري تهران تا سال95 سرانه فضاي سبز شهر تهران را به 18متر افزايش دهيم. علي‌محمد مختاري به پراكنش فضاي سبز شهر تهران اشاره كرد و گفت: 6منطقه مياني شهر تهران كمترين سرانه فضاي سبز ‌ را دارند كه در تلاش هستيم با تملك و تجميع بافت فرسوده سرانه‌هاي فضاي سبز در اين مناطق را توسعه داده و به استاندارد برسانيم.

وي با اعلام اينكه ظرفيت توسعه فضاي سبز در مناطق مركزي و جنوبي محدود است، اظهار داشت: طي 2دهه اخير سطوح گسترده‌اي به‌ويژه مناطق جنوبي به عرصه‌هاي بوستان‌ها و فضاي سبز تبديل شده كه از آن جمله مي‌توان به بوستان بزرگ ولايت، بوستان بزرگ آزادگان و ده‌ها بوستان بزرگ ديگر اشاره كرد.

مختاري در ادامه تصريح كرد: سرانه فضاي سبز درون شهري با توجه به مساحت بوستان‌هاي درون‌شهري در ابعاد محله‌اي‌، ناحيه‌اي‌، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، بوستان‌هاي جنگلي داخل محدوده، رفيوژها، ميدان‌ها، لچكي‌ها، حواشي بزرگراه‌ها و درختان معابر محاسبه مي‌شود، كه با احتساب جمعيت فعلي پايتخت، سرانه فضاي سبز داخل محدوده شهري تا پايان سال1393 براي هر نفر 15.5مترمربع است.

در حال حاضر منطقه4 شهرداري تهران با داشتن سرانه 24.5متر فضاي سبز برخوردارترين منطقه تهران به‌لحاظ فضاي سبز شهري است و منطقه10 شهرداري تهران نيز با داشتن 2.4مترمربع كمترين سرانه فضاي سبز شهري را در تهران داراست.همچنين بيشترين بوستان‌هاي شهر تهران در منطقه4 شهرداري‌جاي گرفته است كه رقمي در حدود 247بوستان است. كمترين بوستان‌هاي تهران نيز در منطقه9 جاي‌گرفته است. تعداد بوستان‌هاي منطقه 9 شهر تهران در حدود 25 بوستان است.

 

جدول

کد خبر 304018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha