همشهری آنلاین: مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: سراسر کشور به ویژه نوار شمالی تحت تاثیر پدیده موج گرمایی قرار گرفته است که در این فصل تقریبا غیرعادی است.

کشور تحت تاثیر موج گرمایی قرار گرفته است

به گزارش ايرنا، مجید آزادی روز دوشنبه گفت: زمانی که دمای هوا از میانگین بیش‌تر می‌شود به اصلاح می‌گویند موج گرمایی ایجاد شده است که معمولا حالت عادی نیست و اکنون نیز همین پدیده در کشور رخ داده است.

وی اظهار کرد: علت وقوع موج گرمایی را به طور مستقیم نمی‌توان به تغییر اقلیم ربط داد اما به طور غیرمستقیم مرتبط است به این معنا که زمانی جنگل تخریب و ساخت و سازهای بی‌رویه انجام می‌شود قطعا بروز این پدیده‌های غیرعادی نیز به وفور دیده می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: ادامه روند تخریب محیط زیست موجب فراوانی بروز پدیده‌های غیرعادی مانند موج گرما، موج سرما و بروز سیلاب می‌شود.

وی افزود: اگر در گذشته هر 10 سال یک بار شاهد بروز پدیده موج گرما و سرما بودیم اکنون هر 5 سال یک بار باید منتظر وقوع آن باشیم و اگر روند تخریب طبیعت و انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه یابد قطعا زمان وقوع کمتر می‌شود.

آزادی گفت: فردا (سه‌شنبه) در نوار شمالی تا حدودی از شدت گرما کاسته می‌شود اما دارای نوسان است زیرا دوباره کمی دما افزایش می‌یابد و این روند تا جمعه ادامه دارد اما از آخر هفته دمای هوا به حالت عادی برمی‌گردد.

وی افزود: دمای هوا در برخی از نقاط شمال کشور مانند استان گلستان تا 49 درجه گزارش شده است که نسبت به میانگین بلندمدت نرمال نیست و حدود 3 تا 4 درجه گرم‌تر است که با توجه به میزان رطوبت هوا این دما بسیار زیاد است.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: در سایر نقاط کشور نیز روند از بین رفتن پدیده موج گرما کندتر است اما تا آخر هفته شاهد عادی شدن دمای هوا به نسبت فصل خواهیم بود.

کد خبر 304198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha