سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

پنجاه و چهارمین یارانه نقدی از روز گذشته برای سرپرستان خانوار قابل برداشت شد.

در اين دوره يك ميليون نفر ديگر به جمع افراد اخراج شده از ليست يارانه‌ها پيوستند تا تعداد آنها به 2ميليون نفر رسيده باشد. تعداد زيادي از اين شهروندان در تماس با روزنامه همشهري، خود را جزو طبقه نيازمند معرفي و از قطع يارانه گلايه كردند. اين افراد كه مي‌گويند داراي خودروي لوكس و درآمد بالا نيستند‌، به‌دنبال دلايل حذف از ليست يارانه بگيران هستند. عدم‌اعلام معيارهاي شناسايي اقشار پردرآمد موجب سردرگمي افراد حذف شده و نگراني يارانه‌بگيران شده است. با وجود اين روز گذشته سخنگوي دولت در پاسخ به همشهري از اعلام اين شاخص‌ها خودداري كرد و آن را به وزير كار محول كرد.

روز گذشته سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال همشهري درباره اعلام عمومي شاخص‌هاي حذف ثروتمندان از فهرست يارانه‌بگيران در راستاي اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، گفت: «وزير كار تا الان شاخص‌هايي را كه برمبناي آن عمل مي‌كنند توضيح داده‌اند و اگر باز هم نياز به توضيحات بيشتري باشد خود ايشان به‌عنوان مسئول، آن شاخص‌ها را اعلام مي‌كنند. اين اظهارات در حالي مطرح شده است كه وزير كار از دهم تيرماه وعده حضور در تلويزيون و اعلام شاخص‌هاي حذف يارانه را داده است اما هنوز اين اتفاق رخ نداده و انتظار براي اين اقدام به حدود يك‌ماه و نيم رسيده است. ضمن اينكه قانون دسترسي آزاد به اطلاعات كه روز دوشنبه از سوي معاون اول رياست جمهوري به دستگاه‌هاي دولتي براي اجرا ابلاغ شد، صراحت دارد كه اطلاعات بايد آزاد باشد و در اختيار شهروندان قرار بگيرد.

محمدباقر نوبخت با ابراز اميدواري نسبت به اينكه عدالت از سوي وزارت كار در توزيع يارانه نقدي استمرار داشته باشد، درباره اشتباهات احتمالي در حذف برخي يارانه‌بگيران گفت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرده كه احتمال اشتباه وجود دارد و به همين علت امكان اعتراض به اين اقدام براي خانوارهاي پردرآمد محفوظ است. آنها مي‌توانند اعتراض كنند. تعدادي از افرادي كه اعتراض كردند، اعتراض‌شان درست بود و برخي هم نادرست بود. نوبخت در عين حال تصريح كرد: به‌نظر مي‌رسد تا اينجا وزارت كار به خوبي در راستاي اجراي قانون عمل كرده است.

  • روز عزاي دولت

سخنگوي دولت درخصوص اظهارنظر اخير وزير اقتصاد مبني بر اينكه روز پرداخت يارانه، روز عزاي دولت است، تأكيد كرد: دولت براي پرداخت يارانه‌ها مشكل دارد، ما هر‌ماه 3هزار و 500ميليارد تومان بايد براي يارانه نقدي پرداخت كنيم كه بسيار بيش از حجم بودجه پرداختي ما براي پروژه‌هاي عمراني است و ما ترجيح مي‌دهيم كه پولي كه به اين ترتيب توزيع مي‌شود، صرف پرداخت‌هاي عمراني شود.

سخنگوي دولت گفت البته يك عده نيازمند هستند كه ما هم اعتقاد داريم بايد يارانه به آنان پرداخت شود و البته يك عده هم نيازمند نيستند كه نبايد يارانه بگيرند. براساس توضيحات نوبخت، دولت ترجيح مي‌دهد يارانه‌هاي حمايتي خود را با كميت بالاتري از طريق نهادهاي حمايتي همچون كميته امداد و بهزيستي به‌دست نيازمندان واقعي و ثبت‌نام شده برساند ولي عرف پرداخت يارانه‌هاي نقدي در قالب قانون هدفمندي باعث شده تا دولت «به همين شيوه ادامه بدهد و به‌تدريج در قالب قانون هدفمندي، پرداخت يارانه‌ها را اصلاح كند.»

  • گلايه برخي حذف‌شدگان از ليست يارانه

روز گذشته يكي از سرپرستان خانوار در تماس با همشهري از قطع يارانه خود گلايه كرد و گفت: «در اردبيل زندگي مي‌كنم و تنها محل درآمد من خانه‌اي است كه اجاره داده‌ام و ماهانه 400هزار تومان از آن دريافت مي‌كنم. خودرو ندارم و سفر خارجي هم نرفتم. هزينه‌هاي زندگي‌ام بيشتر از درآمدم است اما يارانه من قطع شده است.» يكي ديگر از سرپرستان خانوار به همشهري گفت:« من بازخريد شركت مخابرات هستم و ثروتي هم ندارم اما با قطع يارانه مواجه شده‌ام. دليل آن را نمي‌دانم. هم به سامانه و هم به چند سازمان مرتبط مراجعه كردم اما پاسخ مشخصي دريافت نكرده‌ام.» چند شهروند ديگر نيز كه خود را جزو طبقه متوسط معرفي مي‌كردند، نسبت به قطع يارانه خود و ابهام بر سر چرايي آن گلايه كردند.

  • اعلام نتايج يك نظرسنجي درباره يارانه‌ها

براساس نتايج يك نظرسنجي كه تعدادي از شهروندان تهراني به آن پاسخ داده‌اند، تنها 25درصد از پاسخگويان پرداخت يارانه به همه اقشار را تأييد كرده‌اند و ۷۵ درصد گزينه‌هاي ديگر مربوط به حذف يارانه پردرآمدها را برگزيده‌اند. به گزارش فارس مؤسسه افكارسنجي دانش نوين ايرانيان «دانا» در مورد چگونگي اجراي قانون هدفمندي از 424نفر از افراد 18سال به بالا با اولويت سرپرست يا همسر سرپرست خانوار نظرسنجي كرده است.

در اين نظر سنجي در مورد تخصيص يارانه به خانوارها 24.8درصد اعلام كرده‌اند كه همه خانوارها بايد يارانه دريافت كنند. 30درصد معتقدند پرداخت يارانه به خانوارهاي در سطح متوسط و پايين انجام شود. 39درصد نيز حذف خانوارهاي پردرآمد و اختصاص سهم آنان به توليد را مناسب دانستند. 6.6درصد از پاسخ‌دهندگان هم خواستار حذف كامل يارانه نقدي شده‌اند. اكثر افراد، معيارهايي نظير املاك و دارايي‌ها، ميزان درآمد و حقوق و مزايا، خودروي شخصي، نوع شغل، محل زندگي، تعداد سفرهاي خارجي و حج تمتع، وضع زندگي و سطح درآمد ماهانه خانواده را براي تشخيص خانوارهاي پردرآمد عنوان كرده‌اند.

کد خبر 304345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha