سردارسیدتیمور حسینی: با آغاز شهریورماه که به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی میزان سفرها به حداکثر رسیده، متأسفانه متناسب با افزایش سفرهای جاده‌ای، میزان خطاهای حادثه ساز توسط رانندگان افزایش می‌یابد.

رانندگي در سفرهاي طولاني تأثير سوئي بر آرامش راننده مي‌گذارد و او را زودتر خسته مي‌كند. خستگي و خواب آلودگي در رانندگي طولاني مدت، امري طبيعي است كه از عوامل تأثير‌گذار در وقوع تصادفات جاده‌اي نيز محسوب شده به‌نحوي‌كه هر ساله تعداد زيادي از مردم در سرتاسر جهان از اين طريق جان خود را از دست مي‌دهند.

براي داشتن تابستاني خاطره انگيز بهتر است متناسب با توان جسمي به رانندگي پرداخته و‌ هنگام خواب آلودگي از حركت در مسير جاده اجتناب كرد و در طول سفر زماني را براي استراحت و تجديدقوا اختصاص داد. رانندگي در جاده‌هايي با مسافت‌هاي طولاني و يكنواخت و ناآشنا خسته‌كننده است، پس ضروري است هر دو ساعت يك‌بار براي مدتي كوتاه به استراحت پرداخت‌ چراكه تحقيقات نشان داده خستگي راننده عامل اصلي 40درصد تصادفات و به‌طور خاص مسبب 60درصد تصادفات جاده‌اي بوده است ضمن اينكه خطر تصادفات وابسته به خستگي هنگام شب، 10برابر بيشتر از روز است.

بررسي‌ها نيز نشان مي‌دهد كه حداكثر زمان براي يك رانندگي مناسب، بين 8تا 10ساعت در روز است. از اين رو، براي داشتن يك رانندگي ايمن بيشتر از اين ميزان نبايستي رانندگي‌كرد. در اين زمينه تدابيري با ايجاد استراحتگاه‌ها و مجتمع‌هاي رفاهي براي استراحت مسافران در طول جاده درنظر گرفته شده است اما متأسفانه برخي از رانندگان با وجود خستگي و خواب آلودگي به رانندگي ادامه مي‌دهند و جان خود را به مخاطره مي‌اندازند.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه تأثيرات خستگي بر راننده، با تأثيرات مواد‌مخدر همسان است. واقعيت اين است كه خستگي باعث مي‌شود تعادل عصبي فرد حين رانندگي كاهش يافته و توانايي بروز واكنش صحيح ‌مخدوش شود. گرچه در چنين شرايطي‌ عكس‌العمل‌هاي طبيعي كاهش يافته اما راننده در اين حالت گرايش دارد سرعتش را بيشتر كند. با احساس سنگيني پلك‌ها شروع مي‌شود و به ضعف تطابق براي ديدن اشياي نزديك مي‌انجامد.

اين موضوع وقتي روشن مي‌شود كه براي راننده خواندن عقربه‌هاي جلوي داشبورد مشكل شود و بعد از زمان معيني دوبيني عارض مي‌شود. احساس خشكي در دهان، بيني، حنجره و نياز به نوشيدن آب براي رفع عطش، احساس بالا رفتن حرارت بدن، خميازه مرتب و‌ ضعف عضلاني كه باعث شده فرد در نتيجه به كلاج فشار كافي وارد نياورده و به همين دليل تعويض دنده با سر و صدا توأم مي‌‌شود. در اين حالت راننده دچار خستگي شديد شده است. بنابراين‌‌ درصورت بروز علايم خواب آلودگي بلافاصله خودرو را به محلي امن در كنار جاده هدايت‌ و استراحتي كوتاه كرده و پس از آن به مسير خود ادامه دهيد.

  • رئيس‌پليس‌راهور‌تهران‌بزرگ
کد خبر 304697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha